2006-01-07, 19:48
Medlem
Jag gr natur i trean och tar studenten nu till vren och funderar p att lsa vidare med lingvisitk p universitetet. r det nn som vet vad man kan f fr slags jobb efter att ha gtt en sn utbildning? Det verkar ju finnas ngra olika inriktingar, t.ex. en som omfattar mer allmn sprkvetenskap och nn som r mer inriktad p datorlingvistik. Nmn grna alla slags jobb ni kan komma p som har nn sorts anknytning till mnet lingvistik!

Jag har funderat lite p om man sjlv kunde bli lrare p universitetet i mnet/forskare. Jag antar dock att man skulle bli tvungen att stta sig in vldigt mycket i mnet d - och frgan r om jag skulle orka det - men jag tycker ju i alla fall att lingvistik verkar vara ett vldigt kul mne. Nn som vet vad en lrare p universitetet brukar tjna? Brukar de f gna stora delar av sin fritid t att rtta elevers uppsatser och vad det nu kan vara frga om?
Citera
2006-01-08, 05:13
Medlem
InkoPinkos avatar
Talpedagog?

Nr jag vxte upp fick i alla fall vissa elever regelbundet g till talpedagogen fr att trna bort diverse talfel. Om detta r en uppgift fr en lingvistiker vet jag egentligen inte, men det handlar i alla fall om ungefr samma verksamhet...
Citera
2006-01-08, 09:56
Bannlyst
De som arbetar som talpedagoger mste ha en logopedisk utbildning, drfr tror jag inte att en lingvist kan arbeta som talpedagog. (Legitimationskrav r det p logopedyrket, legitimationen utfrdas av socialstyrelsen.)

Dremot s kan lingvister mnga gnger kombinera sin utbildning med datavetenskap, fr de blir d lite mer konkurrenskraftiga i verkligheten. Orsaken till att data och lingvistik r en bra kombination r att rstigenknning, automatiserad textversttning m.m. r expansiva omrden. I regel kan "humanister" bara sitt omrde och r livrdda och vrdelsa p teknik/matematik /osv. (frdomar)

Det trkiga r vl att du har fljande framfr dig efter avslutad utbildning:
1. Komplettera med datavetenskap.
2. Frska bli antagning till forskarutbildning.
3. Mellan tv arbeten.

Sedan kan jag inte komma p s mycket mer, tyvrr.
Citera
2011-02-07, 13:52
Medlem
FlyingMachines avatar
Provar att bumpa trden.

Det r ett intressant omrde i vilket jag skulle kunna tnka mig en framtid, men vad kan man egentligen bli av utbildningen?
Citera
2011-02-07, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Talpedagog?

Nr jag vxte upp fick i alla fall vissa elever regelbundet g till talpedagogen fr att trna bort diverse talfel. Om detta r en uppgift fr en lingvistiker vet jag egentligen inte, men det handlar i alla fall om ungefr samma verksamhet...
Logopeder pluggar separat men gr ett litet gstspel p den fonetiska delen av utbildningen.
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Provar att bumpa trden.

Det r ett intressant omrde i vilket jag skulle kunna tnka mig en framtid, men vad kan man egentligen bli av utbildningen?
Det r vldigt brett. Det beror p vilken inriktning du tar. Frsta tre terminerna r gemensamma fr alla inriktningar och innehller introduktionskurser i datorlingvistik, allmn sprkvetenskap och fonetik. Sen fr du vlja vilken av dom tre inriktningarna som verkar roligast.

Med allmn sprkvetenskap kan du t.ex. doktorera inom ngot, gra fltlingvistik (d.v.s. ka och dokumentera sprk), du har en bra grund fr att bli sprklrare osv. Jag tycker personligen att allmn sprkvetenskap r en inriktning som verkar rolig men med tveksam anvndbarhet. Kan tnka mig att psykolingvistik hr till den hr inriktningen, d.v.s. sprkets pverkan och funktion i hjrnan.

Fonetik r rvtrkigt, haha. Det r mer fysiken bakom hur ljud beter sig och hur vi producerar det. Man kan skert jobba med att ta fram talsyntes osv.

Datorlingvistik r mnniskans interaktion med tekniken genom sprket. Man kan t.ex. pyssla med rttstavningsprogram, versttare (t.ex. google translate), skmotorer eller liknande.
Citera
2011-02-07, 14:40
Medlem
RedCrabs avatar
Jag har lst lingvistik och jag kan sga dig en sak, good luck att f ett jobb inom det. Det r vldigt svrt faktiskt och oftast s brukar lrarna inom den branschen vara trgfattade (antar att det kan fr mycket sprk s att det tnker trgt )

Vldigt trkigt mne mste jag medge, du mste gilla sprk samt datorer fr att f in en fot i arbetsmarkanden.
Senast redigerad av RedCrab 2011-02-07 kl. 14:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in