Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Talpedagog?
Nr jag vxte upp fick i alla fall vissa elever regelbundet g till talpedagogen fr att trna bort diverse talfel. Om detta r en uppgift fr en lingvistiker vet jag egentligen inte, men det handlar i alla fall om ungefr samma verksamhet...
Logopeder pluggar separat men gr ett litet gstspel p den fonetiska delen av utbildningen.
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Provar att bumpa trden.
Det r ett intressant omrde i vilket jag skulle kunna tnka mig en framtid, men vad kan man egentligen bli av utbildningen?
Det r vldigt brett. Det beror p vilken inriktning du tar. Frsta tre terminerna r gemensamma fr alla inriktningar och innehller introduktionskurser i datorlingvistik, allmn sprkvetenskap och fonetik. Sen fr du vlja vilken av dom tre inriktningarna som verkar roligast.
Med allmn sprkvetenskap kan du t.ex. doktorera inom ngot, gra fltlingvistik (d.v.s. ka och dokumentera sprk), du har en bra grund fr att bli sprklrare osv. Jag tycker personligen att allmn sprkvetenskap r en inriktning som verkar rolig men med tveksam anvndbarhet. Kan tnka mig att psykolingvistik hr till den hr inriktningen, d.v.s. sprkets pverkan och funktion i hjrnan.
Fonetik r rvtrkigt, haha. Det r mer fysiken bakom hur ljud beter sig och hur vi producerar det. Man kan skert jobba med att ta fram talsyntes osv.
Datorlingvistik r mnniskans interaktion med tekniken genom sprket. Man kan t.ex. pyssla med rttstavningsprogram, versttare (t.ex. google translate), skmotorer eller liknande.