2017-07-27, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderOmega
Här antar vi friskt, ser jag.

Du påstår att IBM, detta enormt framgångsrika IT-företag, skulle sitta på en medelmåttig lina? Inte en jävla chans.

Vidare påstår du att man kan räkna med att få ut max 10% av maxhastigheten via en VPN-uppkoppling? Mig veterligen kan du nå nära maxhastighet via VPN.

I praktiken spelar dock hastigheten ingen roll. Hade jag velat kopiera en databas hade jag naturligtvis gjort det till en remote server - inte till mitt kontor i Serbien.

Edit: Det är uppenbart (framförallt från den andra tråden) att du försöker förminska vad som hänt. Det är helt förkastligt. De inblandade i denna skandal har gjort bort sig totalt. Även om du är sosse ut i fingerspetsarna, måste du väl för fan kunna inse detta?

Han kanske har erfarenhet av vpnbook.
I vilket fall som helst är det ointressant. Tror inte någon tekniker hade börjat tanka ner något om de ville komma åt informationen. Enklare att med kompetens om lösningarna skicka den vidare till <valfri säkerhetspolis> och deras cyberenhet. I värsta fall hade man kanske varit tvungen att lägga in någon bakdörr. Det sista man vill är ju att det ska kunna spåras tillbaka till dig. Och en av de större cyberenheterna kan med lätthet sopa undan spåren eller skylla på Nordkorea.
Citera
2017-07-27, 03:37
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Hur kommer det sig att det var så svårt att skaka fram säkerhetsklassad personal?
IBM måste ha känt till vilken typ av information de skulle ta över och vad som krävdes för att göra det, de borde inte vara några större problem för dem att förbereda det här.

Antagligen hänger det på medborgarskapet. Grundregeln är att säkerhetsklassad personal skall vara svensk. Säpo kan göra undantag för enskilda personer, men inte för hela avdelningar. Därför skulle IBM ha behövt ha hela it-avdelningen som jobbade med projektet i Sverige. Då hade det inte blivit lika billigt som att ha den i Serbien och Tjeckien.
Citera
2017-07-27, 03:53
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helliano
Det var Oracle databaser som rullade på Linux-maskiner.

Vad är din källa till påståendet? Det låter rimligt, men det nämns inte i FUP:en t.ex.

Citat:
En DBA behöver inte känna till språket eller innehållet i databaserna för att snabbt kunna utföra en datapump. Man ska ha med sig att en databas inte heller innehåller några specifika språk utan de innehåller data. Mao krävs ingen språkkunskap (annat än möjligtvis SQL) för att göra en sökning.

Det stämmer. Dock försvåras arbetet av att all data är på svenska, ett språk som teknikerna inte behärskade. Vad vi vet så rör sig upphandlingen om över 1 000 servrar och en okänd mängd databaser. Det måste ha rört sig om hundratals terabyte med data eftersom det rörde sig om samtliga databaser som Transportstyrelsen hade.

Alltifrån interna tidrapporteringssystem, till databaser för hemsidor, till register med militära fordon. En tekniker som inte kan svenska kan ju knappast veta att en databas som heter "intern-tidsredovisning-2012.db" är helt värdelös att kopiera medans en som heter "alla-körkort-2015.db"
är mycket värdefullare. Teknikern skulle ha väldigt svårt att skilja agnarna från vetet.

Vi vet heller inte vad för information teknikerna har fått från IBM om vad för typ av information de hanterar. Det är inte säkert att de visste om att det var känslig information de hade att göra med.

Citat:
De kan sedan läsa in datat i en egen instans hemma och analysera det i lugn och ro.
Förbindelsen var en VPN LAN-LAN (för företag)

Var har du fått den informationen ifrån? Det är rimligt att de satt på en snabb länk, men hur snabb den var vet vi inte. Dessutom skulle den ju delas av alla tekniker på kontoret i Belgrad. Enligt detta (inte helt vetenskapliga) test ligger de snabbaste uppkopplingarna på 50 MBit/s: http://testmy.net/city/belgrade_rs

Citat:
Ingen Citrix-miljö har använts för administration och logg över flödestrafiken du pratar om ligger i deras brandvägg som också denna kontrolleras av IBMs tekniker. Det finns inget enkelt sett för dem att se en avvikelse likt en kopiering via IBMs VPN hade inneburit. Detta klassas dessutom som produktionstrafik och inte administratörstrafik.

Var har du fått den informationen ifrån?
Citera
2017-07-27, 04:09
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderOmega
Här antar vi friskt, ser jag.

Du påstår att IBM, detta enormt framgångsrika IT-företag, skulle sitta på en medelmåttig lina? Inte en jävla chans.

IBM lade över driften på en serbisk underleverantör som heter NCR. IBM sitter på snabba linor, men det innebär inte att deras underleverantörer gör det.

Citat:
I praktiken spelar dock hastigheten ingen roll. Hade jag velat kopiera en databas hade jag naturligtvis gjort det till en remote server - inte till mitt kontor i Serbien.

Ja, så är det rimligast att göra om servrarna som har databaserna har åtkomst till internet. Då kan man åtminstone tanka 40 mb/s och kan på 74 dagar få ut runt 250 tb. Servrarna borde i och för sig inte vara anslutna till internet, men det kanske de var.
Citera
2017-07-27, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Vad är din källa till påståendet? Det låter rimligt, men det nämns inte i FUP:en t.ex.

Det stämmer. Dock försvåras arbetet av att all data är på svenska, ett språk som teknikerna inte behärskade. Vad vi vet så rör sig upphandlingen om över 1 000 servrar och en okänd mängd databaser. Det måste ha rört sig om hundratals terabyte med data eftersom det rörde sig om samtliga databaser som Transportstyrelsen hade.

Alltifrån interna tidrapporteringssystem, till databaser för hemsidor, till register med militära fordon. En tekniker som inte kan svenska kan ju knappast veta att en databas som heter "intern-tidsredovisning-2012.db" är helt värdelös att kopiera medans en som heter "alla-körkort-2015.db"
är mycket värdefullare. Teknikern skulle ha väldigt svårt att skilja agnarna från vetet.

Vi vet heller inte vad för information teknikerna har fått från IBM om vad för typ av information de hanterar. Det är inte säkert att de visste om att det var känslig information de hade att göra med.

Var har du fått den informationen ifrån? Det är rimligt att de satt på en snabb länk, men hur snabb den var vet vi inte. Dessutom skulle den ju delas av alla tekniker på kontoret i Belgrad. Enligt detta (inte helt vetenskapliga) test ligger de snabbaste uppkopplingarna på 50 MBit/s: http://testmy.net/city/belgrade_rs

Var har du fått den informationen ifrån?
Informationen kommer ifrån upphandlingsmaterialet (som jag gick igenom i samband med upphandlingen).
Tyvärr beskrivs väldigt tydligt i deras dokumentation vilka servrar som innehåller känslig information.
Man kan mao lätt konstatera vilka servrar man ska välja och vilka databaser man sedan ska inrikta sig på.
Citera
2017-07-27, 09:36
Medlem
Det ända sättet att få fram några bevis är om de har sparat loggar. Antingen sql loggar, netflow data, eller andra audit loggar...

Om de nu har valt att kopiera ut en databas är det för det första inte säkert att den är extremt stor (i förhållande till att kopiera över). Den behöver ju inte innehålla bild-data, men kanske bara text.

Internethastigheten spelar ju väldigt lite roll, vem säger att de åkt hem till farmor och hennes serbiska 512kbps DSL och kört upp VPN direkt till databasservern? Det låter inte så troligt. Mest sannolikt kopplar de till någon terminalserver och kör remoteception därifrån. Jag skulle isåfall gissa att den ondsinta personen har kopierat eventuell sql-dump på det lokala nätverket i sverige för att så vid rätt tillfälle kopiera över till serbien.

Dessutom har säkert IBM dedikerade fiberlinjer med hög hastighet till kontoret i serbien, speciellt om de också kör servrar i serbien/tjeckien.
Citera
2017-07-27, 09:41
Medlem
.
Citera
2017-07-27, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Är det någon som vet hur man får tag på förundersökningsprotokollet? Ärendet har ju inte varit uppe i domstol än. Moderator får gärna flytta inlägget dit det hör hemma.

https://minfil.org/y2V1Y4bdb9/2017-16343-2.pdf
Citera
2017-07-27, 10:39
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helliano
Informationen kommer ifrån upphandlingsmaterialet (som jag gick igenom i samband med upphandlingen).
Tyvärr beskrivs väldigt tydligt i deras dokumentation vilka servrar som innehåller känslig information.
Man kan mao lätt konstatera vilka servrar man ska välja och vilka databaser man sedan ska inrikta sig på.

Vilket språk skrevs upphandlingsmaterialet på? Vad tyder på att de serbiska it-teknikerna visste om att upphandlingsmaterialet fanns och läste det? Om de inte gjorde det, hur skulle de då kunna veta vilka databaser som var intressanta och vilka som inte var det?
Senast redigerad av teasardig 2017-07-27 kl. 10:42.
Citera
2017-07-27, 10:50
Medlem
Citat:
Vi vet inte heller vilken uppkoppling de satt på. Vi kan gissa på 10 MBit/s eftersom det verkar vara genomsnittshastigheten i Belgrad. Vi vet heller inte exakt vilken overhead deras anslutning till det svenska VPN:et hade. Min erfarenhet säger mig att VPN är jävligt segt och att de därför fick ut max 10% av topphastigheten. I mycket runda slängar skulle en serb då ha kunnat tanka 539 gigabyte (74 * 24 * 3600 * 10%) om han tankat dygnet runt.

Men om en sådan tankning pågick borde någon förr eller senare märkt något. Antingen andra medarbetare på hans kontor i Belgrad eller av it-tekniker i Sverige.

Det är inte troligt att man medvetet stjäl data till sin egen dator/server. Man skulle ju alla gånger slanga över allting någon annan stans.
Samt är man ingenjör och gör detta med uppsåt så är det enormt enkelt att hitta alternativa servrar. Du skulle till och med kunna använda dig av AWS och en full propp mot internet. Så även 100MBit/s är lågt räknat.
Du behöver bara en proxy, eller två, för att sopa igen spåren. Heller inga problem att fixa med hög bandbredd för en ingenjör. Vardagsmat.

Samt är det otroligt att VPN'et använder en server som är direkt seg i dagens mått. Det är inget skydd i sig utan enbart jobbigt för de som arbetar med VPN'et. Så inte troligt man sitter med en sketen uppkoppling och får max 1Mbit/s. För 10 år sedan kanske.

Men en sak kan man vara hyffsat säker på och det är att säkerhetsavdelningen för dessa system har någon sorts övervakning av trafiken på systemet.
En polare som konsultade på Skatteverket fick sparken inom 6h från att han använde SSH protokollet. Och blev helt utlåst.

Däremot är ju flödet krypterat så an skulle dra i handbromsen på onornmalt hög konstant belastning av uttrafiken.

Vet man något om säkerhetsavdelningen dragit i någon broms? Eller har man ens haft adekvat säkerhet för att kunna se onormala beteenden/accesser i systemen?
Hoppas man åtgärdar om så inte är fallet.
Citera
2017-07-27, 11:00
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Det är inte troligt att man medvetet stjäl data till sin egen dator/server. Man skulle ju alla gånger slanga över allting någon annan stans.
Samt är man ingenjör och gör detta med uppsåt så är det enormt enkelt att hitta alternativa servrar. Du skulle till och med kunna använda dig av AWS och en full propp mot internet. Så även 100MBit/s är lågt räknat.

Det stämmer. Men det förutsätter också att servrarna man arbetar med är anslutna till internet. Servrar innehållandes extra känslig information ska naturligtvis inte vara anslutna till internet. Om servrarna var ansluta till internet eller inte framgår inte av förundersökningsmaterialet.

Citat:
Samt är det otroligt att VPN'et använder en server som är direkt seg i dagens mått. Det är inget skydd i sig utan enbart jobbigt för de som arbetar med VPN'et. Så inte troligt man sitter med en sketen uppkoppling och får max 1Mbit/s.

10Mbit/s räknades det på. Hur snabb deras lina var om man räknar in VPN-overhead är väldigt svårt att säga eftersom vi inte vet tillräckligt om deras infrastruktur. Jag har sett system där man vpn:ar in i ett annat vpn och sedan ssh:ar in i olika maskiner. Då blir det segt vill jag lova.
Citera
2017-07-27, 11:02
Medlem
Citat:
Det stämmer. Men det förutsätter också att servrarna man arbetar med är anslutna till internet. Servrar innehållandes extra känslig information ska naturligtvis inte vara anslutna till internet. Om servrarna var ansluta till internet eller inte framgår inte av förundersökningsmaterialet.

Ja det här bör vara praxis för mycket hemlig information. Men i detta fallet vet vi att man haft access till data. Samt används ju registren för uppslagning så nog bör vi kunna anta det finns en koppling mot internet på något sätt.

Citat:
10Mbit/s räknades det på. Hur snabb deras lina var om man räknar in VPN-overhead är väldigt svårt att säga eftersom vi inte vet tillräckligt om deras infrastruktur. Jag har sett system där man vpn:ar in i ett annat vpn och sedan ssh:ar in i olika maskiner. Då blir det segt vill jag lova.

VPN blir segt om man inte har bra hårdvara. Något vi även bör kunna anta man haft råd med i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in