2006-01-07, 23:05
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Spealr ingen roll om jag läste fel eller inte, din kommentar var fortfarande lika värdelös och tillförde inte ett skit till debatten. Men uppenbarligen föll du i argumentationen.

Hela premissen på vilken du uppehåller dig i tråden är ju vad som icke tillför ett skit, vilket jag redan påpekat. "Love it or leave it" är milt uttryckt inte en intellektuell respons, och det gör att ditt mästrande om att inte tillföra ett skit till debatten får något tragikomiskt över sig. Så eftersom du inte har något bättre att komma med föreslår jag att du även i fortsättningen ärar oss med att hålla dig borta, kära snövit.
Citera
2006-01-07, 23:11
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Hela premissen på vilken du uppehåller dig i tråden är ju vad som icke tillför ett skit, vilket jag redan påpekat. "Love it or leave it" är milt uttryckt inte en intellektuell respons, och det gör att ditt mästrande om att inte tillföra ett skit till debatten får något tragikomiskt över sig. Så eftersom du inte har något bättre att komma med föreslår jag att du även i fortsättningen ärar oss med att hålla dig borta, kära snövit.

Då ska jag göra din dag och hålla mig borta från att debattera med dig i den härtråden.
Citera
2006-01-07, 23:32
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Då ska jag göra din dag och hålla mig borta från att debattera med dig i den härtråden.

Bra, jag visste väl att min manliga härskarteknik skulle funka. Puss på dig.
Citera
2006-01-07, 23:48
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToreSkog
På den första delen så menar jag att det spela bra ihop med att namnen inte syntes i outlaw iheller.

På den andra delen så tycker jag tvärt emot dig, för om vi ser alla era fina och genomtänka argument som inte alls bygger på personliga fördommar eller ogillande av specifika individer på ett personligt plan. Då kommer ju förtroendet för moderatorstruppen skjuta i höjden och ingen kommer klaga längre.

Om du däremot menar att det ni skriver när ni röstar är ytterst subjektivt och kanske kränkande så förstår jag varför ni vill hålla det hemligt.
Ja så svart eller vitt är det ju verkligen, antingen eller...

Säg att vi misstänker att någon är ett troll, det skulle vi inte kunna diskutera för om det skulle visa sig vara felaktigt så skulle utpekade användare bli misstänkta av övriga användare på forumet. Det finns liksom så många gråzoner som gör att det är omöjligt att sätta gränser för vad som ska vara publikt och inte, och det dyker upp nya hela tiden. Ska vi lägga kraft på detta så tappas kraft från andra frågor, vanlig moderering och debatterande, det tror jag inte heller är så lyckat. Det har redan höjts kritiska röster mot att moderatorer deltar för lite i debatterna och att delforum modereras för slött.
Citera
2006-01-07, 23:54
Medlem
ToreSkogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Ja så svart eller vitt är det ju verkligen, antingen eller...

Säg att vi misstänker att någon är ett troll, det skulle vi inte kunna diskutera för om det skulle visa sig vara felaktigt så skulle utpekade användare bli misstänkta av övriga användare på forumet. Det finns liksom så många gråzoner som gör att det är omöjligt att sätta gränser för vad som ska vara publikt och inte, och det dyker upp nya hela tiden. Ska vi lägga kraft på detta så tappas kraft från andra frågor, vanlig moderering och debatterande, det tror jag inte heller är så lyckat. Det har redan höjts kritiska röster mot att moderatorer deltar för lite i debatterna och att delforum modereras för slött.

Vad är det som gör att moderatorer kan förstå när ett troll antingen blir konstaterat troll eller friat från misstankarna, som inte "vanliga" användare skulle förstå?

Om en person hamnar i tingsrätten och blir friad tror då alla automatiskt som såg att han/hon var kallad att de är skyldiga oavsett vad som beslutas i rätten?

Är moderatorerna övermänniskor med en större procent förstånd och empati än "vanliga" användare?

Jag personligen tycker inte att trollargumentet höll, men kom gärna med fler, jag vet ju inte vad det är ni diskuterar där inne som är för hemligt för pöbeln.
Citera
2006-01-08, 00:15
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToreSkog
Vad är det som gör att moderatorer kan förstå när ett troll antingen blir konstaterat troll eller friat från misstankarna, som inte "vanliga" användare skulle förstå?

Om en person hamnar i tingsrätten och blir friad tror då alla automatiskt som såg att han/hon var kallad att de är skyldiga oavsett vad som beslutas i rätten?

Är moderatorerna övermänniskor med en större procent förstånd och empati än "vanliga" användare?

Jag personligen tycker inte att trollargumentet höll, men kom gärna med fler, jag vet ju inte vad det är ni diskuterar där inne som är för hemligt för pöbeln.
Är inte ovanligt att motiveringar till nedlagda åtal är "brist på bevis" vilket inte direkt skriker oskyldig. Speciellt i våldtäcktmål.

Det händer ju att vi inte kan bevisa varken att det är ett troll eller inte, då lever ju misstanken kvar för de som nämndes i som tänkbara tidigare användare. Samma sak gäller om vi uppmärksammar varandra på att någon har två aktiva användare, någonting som faktiskt är ok sålänge de inte diskuterar i samma trådar. Dock inte någonting som den användaren vill att alla ska veta, om det är öppet kan modsen inte ens informera varandra om hur det ligger till.

Men du får gärna avskriva mina argument som dåliga, det är helt upp till dig. Begär inte att du ska hålla med, bara att du ska förstå.

Jag har dock mycket svårt att tro att admin kommer tycka att detta är en bra idé, precis som han gjort de gånger detta har varit på tal innan. Men det svarar han iof bäst för själv.
Citera
2006-01-08, 00:34
Medlem
ToreSkogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Är inte ovanligt att motiveringar till nedlagda åtal är "brist på bevis" vilket inte direkt skriker oskyldig. Speciellt i våldtäcktmål.

Det händer ju att vi inte kan bevisa varken att det är ett troll eller inte, då lever ju misstanken kvar för de som nämndes i som tänkbara tidigare användare. Samma sak gäller om vi uppmärksammar varandra på att någon har två aktiva användare, någonting som faktiskt är ok sålänge de inte diskuterar i samma trådar. Dock inte någonting som den användaren vill att alla ska veta, om det är öppet kan modsen inte ens informera varandra om hur det ligger till.

Men du får gärna avskriva mina argument som dåliga, det är helt upp till dig. Begär inte att du ska hålla med, bara att du ska förstå.

Jag har dock mycket svårt att tro att admin kommer tycka att detta är en bra idé, precis som han gjort de gånger detta har varit på tal innan. Men det svarar han iof bäst för själv.

Vad är det som är bättre med att bara de som har makten kan gå med ogrundade misstankar mot ett eventuellt troll. Som jag ser det är det väl tvärtemot sämre än om alla visste att någon hade misstankar. För det första blir det fler som kan hjälpa till att bevisa det och för det andra så får ju den som misstänks som troll en ärlig chans att försvara sig.

Varför måste moderatorer informera varandra om personer som har flera konton? Om ni nu måste ha möjligheten att se användarnas ip-nummer (och det är väl i stort sett det enda som ni kan basera en mer eller mindre underbyggd trollteori på) så behövs det väl inte informeras om något. Det undebygger ju bara den lilla illusion av anonymitet som den användaren har.
Bättre att ingen uppmärksammas så blir det bara vid regelbrott som användaren påverkas. Om en moderator nu skulle ha ett dubbelgångare i sitt underforum som börja bli schizofren i en tråd så ser han det ju på ip-nummret utan att behöva bli informerad av andra. Varför skall moderatorerna se en persons inlägg med en sorts glasögon och användarna med ett par andra. Nog för att det kanske är svårt att prata som vanligt i sitt egna moderatorsområde men i andra områden skall man väl vara som vilken användare som helst?

Jag kräver inte att mitt system skall genomföras, jag har ju uppenbart inte mandat att kräva det. Men jag önskar åtminstone några bra argument mot att ge oss insyn i outlaw (inte skrivrättighet men rättighet att se det som skrivs, med eller utan namn framför inläggen).
Citera
2006-01-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mesharry
Med tanke på att jag enligt dig står på din ignorelista är det märkligt att du citerar mig. Men du står absolut på min kompislista, folk som gör mig glada och som jag kan skratta åt är alltid mina vänner.
Visst är det märkligt
Citera
2006-01-11, 18:26
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Nu börjar ju stormen klinga av lite grann, även om notoriska gnällspikar som Rot och Ike försöker hålla liv i debatten allt vad de orkar. Men inför framtida stormar (de kommer ju årligen vad jag förstått) så har jag ett konkret förslag som eventuellt kan minska oron för vad som sker i outlaw, eller ”kyftan” som många kallar den.

Arbeta fram regler särskilt anpassade för outlaw. Regler som vid överträdelse leder till en varningspoll precis som vid grövre brott i övriga forumet. Självklart ska den som omröstningen gäller inte kunna rösta eller på annat sätt försöka påverka resultatet.

FB börjar bli stort och även om jag personligen kan gå i god för att 99,99% av allt som sägs och görs i outlaw är helt schysst, och även om jag är säker på att moderatorerna håller bra koll på varandra redan som det är, så tror jag användarna har ett behov av att veta att det finns regler även för vad moderatorerna gör i outlaw.

Outlaw kräver lite speciella regler och naturligtvis ska det gå att prata om användare även i fortsättningen, man ska till och med få spy galla över ett asjobbigt troll, men en viss styrning kanske inte vore helt fel. Återigen: om inte för moderatorernas skulle så för användarnas.

Reglerna ska förslagsvis arbetas fram av er (admin och mods) och sedan presenteras för oss andra. Enkla regler som gör att man vid framtida ”skandaler” kan säga att ”Ja, vi vet och vi har dragit igång en poll om detta. Resultatet kommer att presenteras i ’Varningar & Bannlysningar’ senare i veckan”.

Naturligtvis kommer gnällmaffian att påstå att modsen hellre friar än fäller sina kollegor, lite som poliser skyddar varandra irl, men detta är i alla fall ett förslag till ett första steg mot något som kanske kan dämpa folks oro och konspiratoriska sinne.

Detta är ett förslag, gör vad ni vill med det. Personligen vet jag att outlaw fungerar som det ska, men jag förstår också att alla som inte sett outlaw kan vara både nyfikna och lite paranoida.

/Siden-Carlsson
Citera
2006-01-11, 18:43
Medlem
jrosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Arbeta fram regler särskilt anpassade för outlaw. Regler som vid överträdelse leder till en varningspoll precis som vid grövre brott i övriga forumet. Självklart ska den som omröstningen gäller inte kunna rösta eller på annat sätt försöka påverka resultatet.

Har du missat att det finns regler för moderatorena?
Klistrad tråd i outlaw....

Nåväl skall dessa offentlggöras så är det admin som skall göra det....
Citera
2006-01-11, 18:48
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrosen
Har du missat att det finns regler för moderatorena?
Klistrad tråd i outlaw....

Nåväl skall dessa offentlggöras så är det admin som skall göra det....

Hähä, nej, det har jag inte missat. Men jag hoppas du förstår jag menar i alla fall. Enkla regler för hur man beter sig i tex fikerummet.
Citera
2006-01-11, 21:14
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Massa dyr copytid som Siden borde givit till sin arbetsgivare istället...
Nej, inga fler regler. FB drunknar snart i regler. Lösningen är rotation på modsen, sparka ut de som bara sitter och moddar, in med nytt friskt blod hela tiden. Hjärtat på FB håller på att stanna, mycket beroende på att det bara stöps mods i en och samma form. Enda chansen att bli mods är att tänka som ett mods, med TD som undantag.

Ut med de jävla betongrövarna som tappat känslan för vad forumet är. Byt ut den lilla grupp som "styr" och sätt in min 77-åriga mamma istället. Hon har precis lärt sig surfa och är ungefär 500% mer liberal än vad de jävla betongnötterna är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in