Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Är inte ovanligt att motiveringar till nedlagda åtal är "brist på bevis" vilket inte direkt skriker oskyldig. Speciellt i våldtäcktmål.
Det händer ju att vi inte kan bevisa varken att det är ett troll eller inte, då lever ju misstanken kvar för de som nämndes i som tänkbara tidigare användare. Samma sak gäller om vi uppmärksammar varandra på att någon har två aktiva användare, någonting som faktiskt är ok sålänge de inte diskuterar i samma trådar. Dock inte någonting som den användaren vill att alla ska veta, om det är öppet kan modsen inte ens informera varandra om hur det ligger till.
Men du får gärna avskriva mina argument som dåliga, det är helt upp till dig. Begär inte att du ska hålla med, bara att du ska förstå.
Jag har dock mycket svårt att tro att admin kommer tycka att detta är en bra idé, precis som han gjort de gånger detta har varit på tal innan. Men det svarar han iof bäst för själv.
Vad är det som är bättre med att bara de som har makten kan gå med ogrundade misstankar mot ett eventuellt troll. Som jag ser det är det väl tvärtemot sämre än om alla visste att någon hade misstankar. För det första blir det fler som kan hjälpa till att bevisa det och för det andra så får ju den som misstänks som troll en ärlig chans att försvara sig.
Varför måste moderatorer informera varandra om personer som har flera konton? Om ni nu måste ha möjligheten att se användarnas ip-nummer (och det är väl i stort sett det enda som ni kan basera en mer eller mindre underbyggd trollteori på) så behövs det väl inte informeras om något. Det undebygger ju bara den lilla illusion av anonymitet som den användaren har.
Bättre att ingen uppmärksammas så blir det bara vid regelbrott som användaren påverkas. Om en moderator nu skulle ha ett dubbelgångare i sitt underforum som börja bli schizofren i en tråd så ser han det ju på ip-nummret utan att behöva bli informerad av andra. Varför skall moderatorerna se en persons inlägg med en sorts glasögon och användarna med ett par andra. Nog för att det kanske är svårt att prata som vanligt i sitt egna moderatorsområde men i andra områden skall man väl vara som vilken användare som helst?
Jag kräver inte att mitt system skall genomföras, jag har ju uppenbart inte mandat att kräva det. Men jag önskar åtminstone några bra argument mot att ge oss insyn i outlaw (inte skrivrättighet men rättighet att se det som skrivs, med eller utan namn framför inläggen).