2017-07-26, 11:21
Medlem
Nihennas avatar
Haft ett problem i 3 dagar nu.

Mitt vänsteröga har varit väldigt irriterat, rinner och svider efter allt gnidande, samtidigt känns det som att något irriterar det.

Jag har linser samtidigt, och i just det ögat satt inte linsen längre när jag skulle ta av dem för 3 dagar sen. Jag tänkte då att det kanske var så pass enkelt som att den ramlat ut men irritationen släpper inte.

Jag har kollat jättenoga i ögat, med mobilens ficklampa rakt in i det, och jag ser inte linsen någonstans där det skulle irritera.

Finns det någon risk att linsen åker nånstans runt ögat och fastnar där?
Jag har haft så förr att den har hamnat snett men då har kroppen ändå ordnat det själv och den har kommit till rätta.

Det kan mycket väl bara vara något virus för jag är snörvlig och känns lite svårt att svälja, men just eftersom jag tappat bort min lins blev jag osäker.
Citera
2017-07-26, 11:28
Medlem
Ja den kan fastna uppe under ögonlocket tex.
Antar att du knappt behöver korrigera din syn om du kan tappa en lins utan att ens märka det?

Ögonen är luriga, skulle gå till min optiker o be dem titta hur det ser ut! De ska också kunna bedöma om du behöver läkarhjälp.
Senast redigerad av Borret 2017-07-26 kl. 11:29. Anledning: Stavfel
Citera
2017-07-26, 11:34
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borret
Ja den kan fastna uppe under ögonlocket tex.
Antar att du knappt behöver korrigera din syn om du kan tappa en lins utan att ens märka det?

Ögonen är luriga, skulle gå till min optiker o be dem titta hur det ser ut! De ska också kunna bedöma om du behöver läkarhjälp.

Jepp, just det ögat har inte jättemycket problem. Dessutom ser jag med ett öga i taget, där högra ögat är dominant, så det tog hela dagen att inse att den inte fanns kvar.

Ska boka tid hos min optiker.
Citera
2017-07-26, 11:47
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jepp, just det ögat har inte jättemycket problem. Dessutom ser jag med ett öga i taget, där högra ögat är dominant, så det tog hela dagen att inse att den inte fanns kvar.

Kan vara bra att boka en tid.
Läste härförleden om en kvinna som gick med 27 linser i ena ögat.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...i-kvinnans-oga
Citera
2017-07-26, 11:50
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Kan vara bra att boka en tid.
Läste härförleden om en kvinna som gick med 27 linser i ena ögat.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...i-kvinnans-oga

"Linser som hamnat fel orsakar en ”skarp smärta” och röda ögon – till skillnad från torra ögon som känns gryniga."

Antagligen är det bara torrhet då det mer känns som konstant grynigt än "skarp smärta". Ont kan jag inte säga att det gör utan svider lite på framsidan av ögat och inte bakom.

Men lika bra att kolla upp det ändå.
Citera
2017-07-26, 12:31
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Ser bara med ett öga i taget? Du verkar inte vara så linsvan? I så fall kan det vara torrhet då olika linser andas olika mycket. Att "tappa" en lins är jävligt ovanligt om du inte har exempelvis badat.

Det kan också vara en ögoninfektion, och det ska man inte leka med.
Citera
2017-07-26, 12:35
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Ser bara med ett öga i taget? Du verkar inte vara så linsvan? I så fall kan det vara torrhet då olika linser andas olika mycket. Att "tappa" en lins är jävligt ovanligt om du inte har exempelvis badat.

Det kan också vara en ögoninfektion, och det ska man inte leka med.

Fokuserar med et öga i taget är nog mer korrekt. Haft det hela livet, minns inte men har papper från min ögonläkare som barn där det hade ett särskilt namn.

jag har haft linser i 4 år nu så det börjar bli ett tag.
Citera
2017-07-26, 14:38
Medlem
davaidavais avatar
Jag var med om samma sak, då hade linsen gått sönder på hälften. Ena halvan hade hoppat ur och andra var under ögonlocket. Fick sitta och blinka och försöka få ur den, tog ett bra tag innan jag lyckades få tag på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in