Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-25, 23:10
  #13
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_land
Jag läste på om malt och det är precis som du säger. Korn som blivit fuktiga, grott, och sen rostats. Jag borde ju kunna köpa hem dessa korn och plantera tycker jag.

Edit: Nehep det var inte det enklaste att få tag i maltkorn. Får väl nöja mig med mjöd och frukt/bärvin i så fall
Dessa har allt du behöver:
http://bryggbutiken.com/
Citera
2017-07-26, 07:20
  #14
Medlem
sweden_lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Dessa har allt du behöver:
http://bryggbutiken.com/
Nja. Naturen har exakt allt jag behöver.

Men jag kommer fokusera på mjöd då det verkar enklast. Men visst kommer det väl bildas ett tryck i jäskärlek? Och det trycker behöver pysa ut. Ska jag då bara öppna locket lite lätt? Jag kommer inte använda jäsrör eftersom jag vill göra som man gjorde förr i tiden.
Citera
2017-07-26, 22:39
  #15
Medlem
hesons avatar
När du gör spontanjäsnigen, gör då så att du provar lite olika småjäsningar med olika jästkällor och kastar de försök som luktar för mycket gammal ost/svett jympapåse.

Jag tänker att du häller någon fruktsaft/honungsvatten i glasburkar och låter det spontanjäsa. Sedan matar du de som inte är otäcka och kollar hur de svarar på ny energi, många kommer dö av alkoholen redan vid 3% och du kanske tänkt dig högre än så. Alternativet är att förlita dig på Brettanomyces, men den jästen jobbar jättelångsamt.

Dessutom, läs Palmer - How to brew, gratis på webben så att du förstår processen (skumläs ointressanta kapitel, läs andra noga)
Citera
2017-09-08, 14:11
  #16
Medlem
Jag har aldrig bryggt med socker? I öl så mäskar och lakar man malten, vin har du ju söt frukt som du pressar ur vätskan på, mjöd använder du honung, cider använder du äppelmust. Jag kan tänka mig att ha i socker för kolsyresättning, annars har inte socker något att göra i bryggningen.

Angående jäst så kan man ställa ut en hink med några dl honungsvatten i skogen eller annan lämplig plats och ta in efter ett par dagar och ser hur det verkar. Smakar det bra så har du förhoppningsvis fått en bra vildjäst, men det kan sluta hur som helst. Du kanske har fått en vildjäst som dör vid 4% eller en som smakar skit.
__________________
Senast redigerad av Asgard82 2017-09-08 kl. 14:15.
Citera
2017-10-15, 19:53
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Jag har aldrig bryggt med socker? I öl så mäskar och lakar man malten, vin har du ju söt frukt som du pressar ur vätskan på, mjöd använder du honung, cider använder du äppelmust. Jag kan tänka mig att ha i socker för kolsyresättning, annars har inte socker något att göra i bryggningen.

Angående jäst så kan man ställa ut en hink med några dl honungsvatten i skogen eller annan lämplig plats och ta in efter ett par dagar och ser hur det verkar. Smakar det bra så har du förhoppningsvis fått en bra vildjäst, men det kan sluta hur som helst. Du kanske har fått en vildjäst som dör vid 4% eller en som smakar skit.

Efter vad jag hört och läst så är du nära den vikingatida jäsningsmetoden. De använde öppna kärl för jäsningen. Det är lite mer av ett vågspel, men oftast blir det helt okej resultat efter vad bekantskapskretsen rapporterat.

Själv har jag inte provat med öppna kärl, och jag har inte hört om nån som jäst i skogen. Varför gör man det? Kommer det inte en massa insekter och smuts i drickat? Eller har du ett (otätt) lock på hinken?
Citera
2017-10-16, 14:34
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Själv har jag inte provat med öppna kärl, och jag har inte hört om nån som jäst i skogen. Varför gör man det? Kommer det inte en massa insekter och smuts i drickat? Eller har du ett (otätt) lock på hinken?

Jag är ingen expert på området för jag har aldrig vågat vildjäsa själv, men jag följde Kalle Runristare och höll till ganska mycket på hans mjödforum där det satt många skickliga entusiaster och skrev om sina vin och mjöd-bryggningar. De jag läste som använde vildjäsning gjorde så, ställde öppna hinkar med lite honungsvatten och tog in efter ett par dagar och kollade resultatet. Anledningen till skogen är nog för att skogen borde innehålla betydligt fler sporer av jäst, jämfört med t.ex. balkongen i en stad eller en åker. Men det är bara spekulationer från min sida. Olika biotoper borde rimligen ha olika sorters jäst?

Läste om en del som helt enkelt ställde ett mindre jäskärl och lät det jäsa med de naturliga jästerna som finns i honung och det verkade också fungera. Själv är jag mer åt det kontrollerande hållet och använder mig alltid av inköpt jäst.
Citera
2017-11-05, 15:21
  #19
Medlem
WWHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_land
Hej Flashback!

Idag har jag forskat om hur man brygger öl, mjöd och olika sorters vin. I stort sätt alla guider/diskussioner inkluderar en stor mängd socker och någon jäst som man köper på olika ställen.

Men hur gjorde man förr? För knappt 150 år sedan började vi använda socker. Köpejäst vet jag inte.
Runt 800 talet när vi var vikingar drack vi mjöd och öl. Så hur gjorde dom?

Jag skulle vilja brygga framför allt mjöd och något fruktvin utan socker och köpejäst. T.ex. så växer det ju äppleträd, päronträd, körsbär, vinbär och andra frukter/bär överallt i våra skogar/trädgårdar.

Hjälp och tips uppskattas

Citat:
Ursprungligen postat av 251
Har för mig att de använde honung och bär som sötning och sen lät det vild-jäsa kanske? (som en del gör även idag med främst vin)

Det var på detta sätt vi skapa mjöden, som var vårt första berusningsmedel i norden när det begav sig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback