Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-26, 08:54
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag antar att det är bokat som en biljett och du startar i Sverige?

I såna fall är det inom Schengen så passkontrol går du inte igenom. Du behöver heller inte (normal) checka in väskan igen utan den skickas vidare till nästa flyg direkt. Du behöver heller inte gå igenom ny säkerhetskontroll inom EU.

Med andra ord ska det inte vara några problem normalt, så länge allt är bokat på en biljett dvs.

Ifall du bokar som två enkelresor hade jag inte rekommenderat det, på tok för lite tid. Men som en genomgående resa med byte är en timma rätt normalt.

Aha! Men då man aldrig har varit på Atens flygplats så kan det väl ta lite tid att hitta från ena till andra hallen och till rätt gate och så? Jag vet i tusan om jag vågar. När vi flyger på en biljett från Gazipasa i Turkiet till Köpenhamn t.ex. så är där alltid mellanlandning i Istanbul (ibland på den stora flygplatsen och ibland på den mindre). Flyger vi till den stora så tar det evigheter att ta sig från inrikes till utrikeshallen, tycker vi i alla fall. Inte minst så måste vi stå i låååånga köer i passkontrollen för några andra sätt att ta sig in på taxfreeområdet har vi inte hittat.
Citera
2017-07-26, 08:56
  #14
Medlem
[quote=NettNett|61312865]Aha! Men då man aldrig har varit på Atens flygplats så kan det väl ta lite tid att hitta från ena till andra hallen och till rätt gate och så? Jag vet i tusan om jag vågar. När vi flyger på en biljett från Gazipasa i Turkiet till Köpenhamn t.ex. så är där alltid mellanlandning i Istanbul (ibland på den stora flygplatsen och ibland på den mindre). Flyger vi till den stora så tar det evigheter att ta sig från inrikes till utrikeshallen, tycker vi i alla fall. Inte minst så måste vi stå i låååånga köer i passkontrollen för några andra sätt att ta sig in på taxfreeområdet har vi inte hittat. Men nu tillhör ju inte Turkiet EU så där i ligger förmodligen problemet då. Vi har rest dit i så många år nu och vet turerna men nu vågar vi inte åka dit längre utan måste hitta annat ställe att resa till vilket vi tycker är synd för vi har verkligen trivts i Alanya. Nya ställen innebär nya rutiner och nya turer innan man har lärt sig det.
Citera
2017-07-26, 15:14
  #15
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NettNett
Det är en enda bokning m. flyg från Sverige till Korfu och det är samma flygbolag hela vägen men med flygbyte i Aten.

De säljer inte resan om det inte normalt sett går. (fel kan det gå men det kan det oavsett tid mellan planen)

Sist åkte vi med IberiaExpress till Kanarieöarna, hade 40-45 minuter i Madrid på båda hållen, tyckte att det kändes knappt men det var snarast gott om tid. Gaterna låg bredvid varandra.
För övrigt, flygbolaget imponerad faktiskt, mycket effektiva och punktliga.
__________________
Senast redigerad av Floridasidan 2017-07-26 kl. 15:53.
Citera
2017-07-26, 15:25
  #16
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NettNett
Aha! Men då man aldrig har varit på Atens flygplats så kan det väl ta lite tid att hitta från ena till andra hallen och till rätt gate och så? Jag vet i tusan om jag vågar. När vi flyger på en biljett från Gazipasa i Turkiet till Köpenhamn t.ex. så är där alltid mellanlandning i Istanbul (ibland på den stora flygplatsen och ibland på den mindre). Flyger vi till den stora så tar det evigheter att ta sig från inrikes till utrikeshallen, tycker vi i alla fall. Inte minst så måste vi stå i låååånga köer i passkontrollen för några andra sätt att ta sig in på taxfreeområdet har vi inte hittat.

Men då är ju skillnaden just det att du byter från inrikes till utrikesflyg, och dessutom tänker du lämna Turkiet och resan i i EU.

När du kommer till Aten nu kommer du förvisso att byta mellan utrikes- och inrikes, men du forsätter din resa inom EU och då ska inga extra passkontroller behövas.

Om allt är bokat på samma biljett och bagaget automatiskt flyttas över bör det inte vara några problem med 1h mellanlandning på en mindre flygplats.
Citera
2017-07-27, 13:53
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
De säljer inte resan om det inte normalt sett går. (fel kan det gå men det kan det oavsett tid mellan planen)

Sist åkte vi med IberiaExpress till Kanarieöarna, hade 40-45 minuter i Madrid på båda hållen, tyckte att det kändes knappt men det var snarast gott om tid. Gaterna låg bredvid varandra.
För övrigt, flygbolaget imponerad faktiskt, mycket effektiva och punktliga.

Citera
2017-07-27, 13:54
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Men då är ju skillnaden just det att du byter från inrikes till utrikesflyg, och dessutom tänker du lämna Turkiet och resan i i EU.

När du kommer till Aten nu kommer du förvisso att byta mellan utrikes- och inrikes, men du forsätter din resa inom EU och då ska inga extra passkontroller behövas.

Om allt är bokat på samma biljett och bagaget automatiskt flyttas över bör det inte vara några problem med 1h mellanlandning på en mindre flygplats.

Citera
2017-07-27, 13:54
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NettNett

Ett stort TACK till er alla som har svarat på mina inlägg!

Mvh
NettNett
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2858571

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback