2017-07-25, 15:06
Medlem
RonHowards avatar
Hej,

Någon som har en rekommendation på ett silikon som går att lägga mellan badkar och kakelvägg och som går att ta bort? Det sista är viktigt, det ska givetvis inte falla bort av sig själv men med verktyg eller medel så ska badkar och vägg kunna återställas vid t.ex. byte av badkar eller om man flyttar badkaret/tar bort badkaret och gör duschkabin.

Tacksam för tips!
Citera
2017-07-25, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Hej,

Någon som har en rekommendation på ett silikon som går att lägga mellan badkar och kakelvägg och som går att ta bort? Det sista är viktigt, det ska givetvis inte falla bort av sig själv men med verktyg eller medel så ska badkar och vägg kunna återställas vid t.ex. byte av badkar eller om man flyttar badkaret/tar bort badkaret och gör duschkabin.

Tacksam för tips!

härdad silikon är svår att få bort till 100%
ett annat alternativ som bör vara lättare att återställa

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ti...st-2000020813/
https://www.bauhaus.se/tatningstape-...ll-description

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-07-25, 15:21
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
härdad silikon är svår att få bort till 100%
ett annat alternativ som bör vara lättare att återställa

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ti...st-2000020813/
https://www.bauhaus.se/tatningstape-...ll-description

Med vänlig hälsning
t

Kanonlösning med tätningslist! Hade inte tänkt tanken på det innan du skrev. Tack för tipset!
Citera
2017-07-25, 15:21
Citat:
Hej,

Tacksam för tips!

Det finns borttagningsmedel för härdat silikon. Är lite skeptisk men jag har inte prövat själv så jag kan uttala mig. Annars går det faktiskt skapligt att ta bort härdat silikon från kakel med ett rakblad, men på skrovliga plattor och i fogarna är det inte lika kul förstås.
Citera
2017-07-25, 15:23
Medlem
Citat:
Hej,

Tacksam för tips!

Det går ganska bra att ta bort sillicon! Bara att du köper en click-skrap ( rakblad + typ handtag)
Finns på de flesta bygg och färg-affärer.
Citera
2017-07-25, 15:24
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Det finns borttagningsmedel för härdat silikon. Är lite skeptisk men jag har inte prövat själv så jag kan uttala mig. Annars går det faktiskt skapligt att ta bort härdat silikon från kakel med ett rakblad, men på skrovliga plattor och i fogarna är det inte lika kul förstås.

Ja, tyvärr är det fogar emellan. Plattorna är visserligen släta och förmodligen trevliga att ha att göra med i det avseendet.
Citera
2017-07-25, 15:26
Citat:
Ja, tyvärr är det fogar emellan. Plattorna är visserligen släta och förmodligen trevliga att ha att göra med i det avseendet.

Jag då lär det gå bra på plattorna. Fogarna som sagt är värre. Alternativet är väl list, som du fått tips om ovan. Alternativt ett test av borttagningsmedlet. Väljer du det sistnämnda återkom gärna med info om resultatet
Citera
2017-07-25, 15:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Fogarna som sagt är värre.
Min erfarenhet av silikon mellan handfat och vägg är att silikonet lossnar med tiden från fogarna.
Citera
2017-07-25, 15:52
Medlem
Citat:
Jag då lär det gå bra på plattorna. Fogarna som sagt är värre. Alternativet är väl list, som du fått tips om ovan. Alternativt ett test av borttagningsmedlet. Väljer du det sistnämnda återkom gärna med info om resultatet

Fogarna är ganska lugna! Bara att ta en scottsbrite och lite yes, och ev skrapa till lite.

Är nog ganska jämt-skägg att ta bort lim eller silicon.

Och det tar Max en halvtimme om man inte är helt hopplös ( eg 15 min) Så är ju inte så farligt vad man nu än väljer.
Citera
2017-07-25, 16:54
Medlem
Att bort silikon är relativt enkelt, ett rakblad och en grövre svamp är i regel vad som krävs. Vad du ska kika på är hur silikonet håller kulören.
Citera
2017-07-25, 21:42
Medlem
Citat:
Hej,

Tacksam för tips!

Bensin, gör jobbet.
Citera
2017-07-25, 22:46
Medlem
Se till att få en sort som inte möglar. Jag hade en för många år sedan som fick svarta prickar som jag tog bort med klorin då och då. Det kanske inte är så bra att täta för mycket i ett badrum med tanke på mögel och så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in