• 1
  • 2
2017-07-25, 14:44
Medlem
Vanligtvis har man extrajobb.

Om du inte har tid för att du pluggar 2 program, ja då får du väl bara gilla läget eftersom du själv satte dig i den sitsen. Bara att köpa nudlar.
Citera
2017-07-25, 15:01
Medlem
Gurglarens avatar
Aktier är för hög risk i din situation. Man ska inte satsa pengar man inte har råd att bli av med.

Sök jobb i matbutik på helgen? Annars som andra skrivit får du sälja din kropp
Citera
2017-07-25, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Jag är seriös, jag kan inte jobba. Ska plugga 2 program på samma gång.
Om du ska plugga 2 program samtidigt så rekommenderar jag dig starkt att lägga all energi på studierna. Det går att leva på CSN utan problem. Utgår från att du pluggar någonting som ger dig jobb i framtiden och då spelar det ingen roll om du har stora studielån eftersom att du kommer ha inkomst så du kan betala tillbaka utan svårighet.

Skulle du bara läst ett program hade du kunnat arbeta på helger/kvällar men nu blir det tight. Glöm börsen. Du har för lite startkapital för att du ska kunna bli rik. Spel och dobbelaktier är för riskabla och du kommer att lägga fokus på börsen istället för på studierna. Stabila och bra aktier ger "bara" 5% per år och det är marginellt för dig då du inte har något kapital att satsa.

Lycka till med studierna! Ekonomin kan du lägga energi på om 3 år när du pluggat färdigt.
Citera
2017-07-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Jag är en student och vet inte riktigt hur man kan tjäna en del pengar. Jag har för mig att Aktier är något man bör satsa på men jag vet inte riktigt hur det fungerar.

Jag kan inte jobba eftersom jag pluggar.

Några förslag?

Aktier är bra, du kan räkna med kanske 7% årlig avkastning. släng in en miljon så blir det ju ändå ett par tusenlappar i månaden
Citera
2017-07-26, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Aktier är bra, du kan räkna med kanske 7% årlig avkastning. släng in en miljon så blir det ju ändå ett par tusenlappar i månaden
Problemet är nog att TS som studerande inte har så mycket pengar att köpa aktier för. Gissningsvis max 10 000 och då skulle det bli 700 kr per år eller 60 kronor i månaden. Känns väldigt riskabelt att satsa hela sin buffert på detta. Betydligt smartare att ha bufferten till oförutsedda kostnader så TS slipper att ta dyra sms-lån. Köpa aktier gör man lämpligtvis för pengar som man kan förlora utan att gråta. TS har helt enkelt inte de ekonomiska förutsättningarna för att göra riskabla aktieaffärer. Då är det bättre att använda kapitalet till att exempelvis storhandla mat på ett smart sätt. Genom att handla när det är billigt istället för när man absolut behöver så kommer TS att tjäna betydligt mer än 60 kronor i månaden.

Har man en ekonomisk buffert så kan man exempelvis köpa 600 gram margarin för 15 kr, har man ingen buffert och tomt på kontot är det frestande att bara köpa 400 gram för 12 kr. Genom att ha en buffert så kan man enklare göra smarta köp.

Handla smart och kolla kilopris istället för vad förpackningen kostar. Handla i livsmedelsbutiker och inte på bensinmackar. Köp inte läsk på halvlitersflaska på macken för 25 kr. Var uppmärksam på dyra abonnemang. Sluta snusa. Många småutgifter blir tillslut en stor kostnad. Sist men inte minst, Kolla igenom ditt kontoutdrag och se var pengarna tar vägen!
Senast redigerad av Mynicname 2017-07-26 kl. 00:05.
Citera
2017-07-26, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Problemet är nog att TS som studerande inte har så mycket pengar att köpa aktier för. Gissningsvis max 10 000 och då skulle det bli 700 kr per år eller 60 kronor i månaden. Känns väldigt riskabelt att satsa hela sin buffert på detta. Betydligt smartare att ha bufferten till oförutsedda kostnader så TS slipper att ta dyra sms-lån. Köpa aktier gör man lämpligtvis för pengar som man kan förlora utan att gråta. TS har helt enkelt inte de ekonomiska förutsättningarna för att göra riskabla aktieaffärer. Då är det bättre att använda kapitalet till att exempelvis storhandla mat på ett smart sätt. Genom att handla när det är billigt istället för när man absolut behöver så kommer TS att tjäna betydligt mer än 60 kronor i månaden.

Har man en ekonomisk buffert så kan man exempelvis köpa 600 gram margarin för 15 kr, har man ingen buffert och tomt på kontot är det frestande att bara köpa 400 gram för 12 kr. Genom att ha en buffert så kan man enklare göra smarta köp.

Handla smart och kolla kilopris istället för vad förpackningen kostar. Handla i livsmedelsbutiker och inte på bensinmackar. Köp inte läsk på halvlitersflaska på macken för 25 kr. Var uppmärksam på dyra abonnemang. Sluta snusa. Många småutgifter blir tillslut en stor kostnad. Sist men inte minst, Kolla igenom ditt kontoutdrag och se var pengarna tar vägen!

Detta är nog det bästa inlägget, tack! Ska kontrollera vart mina pengar går ut och hur jag kan optimera det för att spara såpass mycket som möjligt.

Aktier är nog något jag inte behöver tänka på just nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in