2017-07-24, 21:53
Medlem
Hej!

Jag har nyligen startat eget och känner mig redo att anställa folk, jag skulle dock enbart kunna erbjuda timmar efter behov. Min fundering är hur man får in det i ett anställningskontrakt. Timanställning är ju inte en "officiell" anställningsform som man kan hänvisa till. Istället måste jag skriva in det i kontraktet på något annat sätt.

Hur gör man för att det ska rätt juridiskt och få till en typisk timanställning?

Tack på förhand!
Citera
2017-07-24, 22:24
Medlem
Grattis till att det går så bra med ditt företag!

Det låter som du vill ha anställda som ska gå på tidsbegränsade anställningar.

Det finns olika sorters Tillåtna tidsbegränsade anställningar.

allmän visstidsanställning
vikariat
säsongsanställning
provanställning
pensionär som fyllt 67 år

I ditt fall tror jag att allmänvisstidsanställning är det bästa alternativet.
Citera
2017-07-24, 22:43
Medlem
ebqts avatar
Skulle nog faktiskt råda dig att ta hjälp av någon organisation t.ex. Företagarna för att få lite bättre hjälp än Flashback.

För att ge lite svar så beror det lite på om du t.ex. endast kommer behöva en anställd under viss säsong eller om du kan behöva hjälp året om fast sporadiskt. Du kan ha en anställd på timtid på en tillsvidareanställning ("fast anställning") eller en visstidsanställning. Skillnaden mellan de båda är bland annat uppsägningsmöjligheterna för din och din anställdas del. Tänker du dig att du vill ha en och samma anställd som hoppar in då och då är det nog lämpligt med en tillsvidareanställning där du kallar in efter behov, följden blir en uppsägningstid som du slipper vid en visstidsanställning som upphör vid slutdatum för anställningen (med vissa undantag). Olika visstidsanställningar har lite olika regler värda att kika på, den allmänna visstidsanställningen är nog lämpligast av de olika för din del.

Det viktiga rent juridiskt är att du får in i avtalet vilken anställningsform det gäller (om det är visstid så krävs ett slutdatum) samt att lönen är timersättning. Vad som är den smidigaste anställningsformen för dig måste du avgöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in