2017-07-25, 02:38
Medlem
jack.danielss avatar
Troligt är att det plingar till i datamaskinen när den känner av att det finns massa deg på kontot och att det då är läge att ringa kunden och erbjuda "ekonomisk rådgivning" att det var din fd. Klasskompis som ringde får vi nog tillskriva slumpen. Tror du inte det, kan tråden flyttas till foliehattsavdelningen!
Citera
2017-07-25, 09:02
Medlem
ProxyPaiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Controller
Det går att söka på namn också. Din vän är antagligen personlig bankman och troligtvis arbetar han på ditt kontor. Han bör däremot inte kontaktat dig om han känner igen ditt namn och alltså känner dig sedan tidigare.
Ja fast ts skriver ju att det var en gammal klasskamrat och det verkar ju som att de inte känner varandra särskilt väl annat än att han kände igen namnet och visste vem det var?

Ska man resonera på det sättet så kanske bankmannen aldrig kan kontakta någon om det är i en liten stad där "alla känner alla", det är väl bankmannen själv som ska som ska avgöra om det är jäv.

Ts kan ju kontakta Nordea men jag uppfattar frågan som om han ville veta om personen aktivt bevakar hans konto vilket inte ä troligt
Citera
2017-07-25, 09:50
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAnon
Får Nordea verkligen göra såhär?

Du vet väl vad du har skrivit på när du öppnade dina konton? Inte? Nej, då ska du väl fan inte sitta på ett internetforum och klaga på att du känner dig kränkt

Läs kontraktet du skrivit på. Hittar du inget däri så kan du återkomma, men jag lovar dig att det står att banken har rätt att göra detta.
Citera
2017-07-25, 10:48
Medlem
Jag jobbar på en av de största bankerna i Europa. Och det finns inget skydd mot att söka någon i produktionsmiljön. Alla ingenjörer exempelvis har fri tillgång att använda interna Admin verktyg.

Det enda som är direkt olagligt är att skicka icke-krypterad information på något sätt.

Skulle det bli en anmälan skulle det förmodligen ses som allvarligt och direkt olämpligt. Men finns inga dokument eller stadgar eller någon manager som någonsin nämnt det är direkt olagligt att söka på närstående eller någon typ av grupper.

Tvärt om händer det ofta att alla skickar länkar till olika personers transaktioner och kontot vid utveckling av systemen.

Alla banker är dock inte likadana och säkerligen har många upprättade stadgar mot liknande saker. Men det handlar nog också mycket om vad du jobbar med. Sitter du i kostym och jobbar med spreadsheets har du inte mycket tillgång till data förutom vad du behöver.
Som ingenjör har du ofta access till det mesta utom att ändra/skriva data i produktion. Men läsrättigheter har man ofta till det mesta. Skiljer sig dock mellan banker.

Sen finns inget som antyder att personen agerat utanför sitt arbete. Personen kanske har i uppgift att just kolla kundernas potential med "döda" pengar. Och bara fått upp just dig som personen kände igen namnet på.
Citera
2017-07-25, 15:20
Medlem
Gabriel Knights avatar
Om TS tycker att det känns obekvämt kan han byta bank samt understryka att det är just därför han byter bank så får banken göra en internutredning runt sina policies osv. Troligen får klasskamraten tydligare direktiv att överlämna ärenden om han känner igen namn eller också sparken. Givetvis kan man polisanmäla för att få igång fler kvarnar men det kan slå tillbaka på TS eftersom det kan göra att klasskompisen får sparken direkt.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2017-07-25 kl. 15:24.
Citera
2017-07-25, 16:18
Medlem
Byxbensgubbens avatar
Han får garanterat sparken om du ringer Nordea och berättar om detta. Dock kan det vara så att han troligen kommer att försvara sig med typ: "Jag gjorde bara mitt jobb, tänkte inte på att en gammal klasskompis hette samma". Ganska obehaglig situation, min ekonomi är min av en anledning
Citera
2017-07-25, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxbensgubben
Han får garanterat sparken om du ringer Nordea och berättar om detta. Dock kan det vara så att han troligen kommer att försvara sig med typ: "Jag gjorde bara mitt jobb, tänkte inte på att en gammal klasskompis hette samma". Ganska obehaglig situation, min ekonomi är min av en anledning

Hur skulle det gå till tänker du, rent juridiskt? Det är inte enkelt att sparka någon i Sverige. Framförallt inte när vi har för få detaljer för att ens veta om något formellt fel har begåtts.
Citera
2017-07-25, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxbensgubben

Lol nej. Tidigare svar är mer korrekta, kontot har säkert dykt upp i motorn som väljer vilka kunder som ska få förfrågan om omplacering av förmögenhet .
Citera
2017-07-26, 03:23
Medlem
Browndawgs avatar
Man får listor hela tiden på folk som sitter med oplacerade pengar på konton. Som man sen ringer och försöker erbjuda olika placeringsalternativ.

Absolut inget konstigt. Visste han vem du var ens? Att du var hans klasskompis.
Citera
2017-07-26, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Man får listor hela tiden på folk som sitter med oplacerade pengar på konton. Som man sen ringer och försöker erbjuda olika placeringsalternativ.

Absolut inget konstigt. Visste han vem du var ens? Att du var hans klasskompis.
Ja tror inte han visste det förens han började prata med honom och dom kände igen varandra.
Citera
2017-07-26, 04:16
Medlem
Uphills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAnon
Hallådär
För ett år sedan så ärvde jag ca 200.000 kronor som jag skickade in på ett konto utan någon som helst ränta...

Men vad är problemet?
Skäms du för att du bara har 200 loppor på banken eller?
Citera
2017-07-26, 14:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Det är klart banken får kontakta sina kunder och föreslå andra placeringsalternativ. En enskild person på banken får däremot inte godtyckligt sitta och kolla upp vad dennes kompis eller andra har. Frågan är alltså om din kompis och kollat dig eftersom han känner dig eller för att han fått i uppdrag att kontakta personer som uppfyller vissa kriterier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in