• 1
  • 2
2017-07-24, 17:44
Medlem
IAmAnons avatar
Hallådär
För ett år sedan så ärvde jag ca 200.000 kronor som jag skickade in på ett konto utan någon som helst ränta.

Nu ringer en gammal klasskamrat upp mig i tjänsten (Som tydligen börjat jobba på Nordea) och säger att han ser att jag har pengar på ett konto utan ränta och frågar om jag skulle vilja ha hjälp med att öppna ett sparkonto?

Vad är detta för bullshit? Sitter och övervakar mina konton?
Känns hyfsat integritetskränkande att gamla vänner sitter och tittar igenom mina bankkonton?

Får Nordea verkligen göra såhär?
Senast redigerad av IAmAnon 2017-07-24 kl. 17:47.
Citera
2017-07-24, 17:50
Medlem
polisanmäl fanskapet
Citera
2017-07-24, 17:57
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAnon
Hallådär
För ett år sedan så ärvde jag ca 200.000 kronor som jag skickade in på ett konto utan någon som helst ränta.

Nu ringer en gammal klasskamrat upp mig i tjänsten (Som tydligen börjat jobba på Nordea) och säger att han ser att jag har pengar på ett konto utan ränta och frågar om jag skulle vilja ha hjälp med att öppna ett sparkonto?

Vad är detta för bullshit? Sitter och övervakar mina konton?
Känns hyfsat integritetskränkande att gamla vänner sitter och tittar igenom mina bankkonton?

Får Nordea verkligen göra såhär?

Det låter onekligen som ett annorlunda tillvägagångssätt. Kommer ihåg när jag jobbade på bank att det var strikt förbjudet att göra sökningar på närstående eller vänner. Samt att detta interngranskades.

Jag tycker att du skall ringa Nordea och lämna klagomål på vad som hänt, så får Nordea utreda om medarbetaren gått utanför sin befogenhet.
Citera
2017-07-24, 18:09
Medlem
Det är absolut förbjudet att göra enskilda sökningar (alltså att din klasskamrat aktivt skriver in "Anders Andersson" i systemet och letar upp dig) men däremot finns det system där banken på aggregerad nivå kan få upp "alla som har X procent av sina pengar oplacerade", "alla som har mer än X kronor på kontot" , "alla som bor i Jönköpings kommun" o.s.v. och att man utifrån det underlaget kontaktar dessa personer med riktade erbjudanden.

Har själv jobbat på bank och kom två gånger, av total slump, i kontakt med gamla skolkompisar. Så att du blivit kontaktad av en klasskompis betyder inte att han har gjort något fel.
Citera
2017-07-24, 18:11
Medlem
Vet inte hur sekretessen skiljer från sjukvården, någon som kan svara på det??

Men där e det strikt, i ett liknande fall skulle man definitivt kunna få en varning eller t.o.m sparken. Man får INTE kolla på sig själv,samma risktagande där.

mvh
Citera
2017-07-24, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det är absolut förbjudet att göra enskilda sökningar (alltså att din klasskamrat aktivt skriver in "Anders Andersson" i systemet och letar upp dig) men däremot finns det system där banken på aggregerad nivå kan få upp "alla som har X procent av sina pengar oplacerade", "alla som har mer än X kronor på kontot" , "alla som bor i Jönköpings kommun" o.s.v. och att man utifrån det underlaget kontaktar dessa personer med riktade erbjudanden.

Har själv jobbat på bank och kom två gånger, av total slump, i kontakt med gamla skolkompisar. Så att du blivit kontaktad av en klasskompis betyder inte att han har gjort något fel.

Jo, det är fel....jävssituation....det kan vara så att den gamle klasskompisens uppgifter dykt upp på hans skärm utan att han gjort en egen sökning...men han ska inte ta tag i ärendet utan lämna det till en kollega.....man ska ej befatta sig med ärenden som rör personer man känner.....definitivt kontakta banken och gör en anmälan....
Citera
2017-07-24, 19:21
Medlem
Bevakning av såna konton / insättningar sker med automatik inom bankerna. Att det råkade vara en gammal kompis som fick det på sitt bord behöver absolut inte betyda att han/hon letat reda på det själv. Däremot borde han/hon lämnat över ärendet till nån annan
Citera
2017-07-24, 19:30
Medlem
humdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsoder
Bevakning av såna konton / insättningar sker med automatik inom bankerna. Att det råkade vara en gammal kompis som fick det på sitt bord behöver absolut inte betyda att han/hon letat reda på det själv. Däremot borde han/hon lämnat över ärendet till nån annan
Precis så.
Citera
2017-07-24, 20:02
Medlem
solis789s avatar
Frågade du kompisen hur det kommer sig att han kontaktade dig?
Tror som föregående att det kan ha poppat upp i systemet.

När jag jobbat med banksystem så har man bara kunnat slå på personnummer, och då återstår ju frågan hur han fått tag i det (om det gått den vägen).
Jag skulle bett om ett skriftligt svar för att få det "officiellt".
Citera
2017-07-24, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solis789

När jag jobbat med banksystem så har man bara kunnat slå på personnummer, och då återstår ju frågan hur han fått tag i det (om det gått den vägen).

Personnummer är ju offentlig handling, så inte direkt svårt att få tag på.
Citera
2017-07-24, 22:18
Medlem
Controllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solis789

Det går att söka på namn också. Din vän är antagligen personlig bankman och troligtvis arbetar han på ditt kontor. Han bör däremot inte kontaktat dig om han känner igen ditt namn och alltså känner dig sedan tidigare.
Citera
2017-07-24, 23:42
Medlem
BarryHeros avatar
Anmäl honom till Nordea så kanske han får sparken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in