2017-07-24, 17:19
Medlem
Xer0s avatar
Pratade lite med SEB om att flytta bolån dit, och så ämnde jag att jag hade kerditkort med köpgräns 30k. Och då var de lite såhär "ja, vi räknar ju rätt hög ränta på det..."

Funderar på om det vorde bättre att inte ha krediter när man skall låna pengar.
Samtidigt är ju en kredit också ett bevis på att andra kreditgivare litar på en.

Vad tror ni om detta?
Citera
2017-07-24, 17:33
Medlem
Ser inte syftet med kreditkort. Kan man inte betala med sitt vanliga bankkort så ska man inte handla ändå.

Och det är såklart en börda att ha när man söker andra lån.
Citera
2017-07-24, 17:43
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Ser inte syftet med kreditkort. Kan man inte betala med sitt vanliga bankkort så ska man inte handla ändå.

Inget som säger att du behöver använda det just för delbetalningar.
Har själv ett par kreditkort hos olika kreditgivare där inköpen betalas när räkningen dyker upp.

Fördelen gentemot att ha det kopplat till sitt vanliga (löne)konto är att det är f*n så mycket enklare att stoppa felaktiga debiteringar (exempelvis vid kortkapningar) än om pengarna dras direkt från ditt konto. Dessutom ingår ofta "plusvärden" som ersättning vid flygförseningar och liknande då biljetter betalats med dessa kort.

Vid tillfällen då din vanliga bank har datorproblem fungerar det oftast att använda det andra kortet. Det är sällan alla kortutgivare drabbas samtidigt.
Citera
2017-07-24, 17:51
Medlem
Det här är Sverige, inte USA/Kanada mfl. Där borta är hög kredit ett mått på hur bra ekonomi du har. Här jobbar vi annorlunda. Här är det personnummer, offentliga uppgifter om inkomst, inbetald skatt, mm, som talar om hur bra ekonomi du har. Så att ha en hög kredit är ingen merit här. Däremot kan jag tycka att det är lite väl gnälligt att klaga på en kredit på 30.000 kr.
Citera
2017-07-24, 18:21
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Det här är Sverige, inte USA/Kanada mfl. Där borta är hög kredit ett mått på hur bra ekonomi du har. Här jobbar vi annorlunda. Här är det personnummer, offentliga uppgifter om inkomst, inbetald skatt, mm, som talar om hur bra ekonomi du har. Så att ha en hög kredit är ingen merit här. Däremot kan jag tycka att det är lite väl gnälligt att klaga på en kredit på 30.000 kr.

Inte så att de klagade, utan jag diskuterade det med honnom.
Dock så har jag tidigare blivit nekad kreditkort på 5000 kr när jag var student, av SHB.
Skulle åka utomlands och ville ha det till hotellet, eftersom de krävde säkerhet.

Det är roligt att bankerna är så rädda för att torska 5k.
Citera
2017-07-24, 18:30
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Pratade lite med SEB om att flytta bolån dit, och så ämnde jag att jag hade kerditkort med köpgräns 30k. Och då var de lite såhär "ja, vi räknar ju rätt hög ränta på det..."

Samtidigt är ju en kredit också ett bevis på att andra kreditgivare litar på en.

Vad tror ni om detta?

I kreditbeviljningsprocessen kan det absolut vara åt negativt att ha ett betal- och kredikort, eller övriga typer av blancokrediter.

När man gör en kredithandläggning så tar banken/utlåningsinstitut hänsyn till en betydligt högre ränta än listräntan. Detta eftersom att ränteläget i Sverige sannolikt inte kommer stanna på det låga det är på idag.

Bankerna får inte överbelåna folk i förhållande till sin inkomst.

Har man en bra ekonomi så ska det inte spela någon roll i kreditprocessen.

Och ett extra kort är ALLTID bra att ha. Om det händer något, eller som annan nämnde "plusvärde"
Citera
2017-07-24, 20:03
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0

Vad tror ni om detta?

Nu förstår jag inte, vad har ditt kreditkort med ditt bolån att göra? 30.000 är ju småpengar om du nu inte har så dålig ekonomi att det skulle sänka dig. Det finns ju en turordning om vem som får betalt först om du hamnar i en dålig sits, oklart för mig men tycker nog att bolån hamnar rätt högt?

Vad tjänar du och hur stort bolån har du?
Citera
2017-07-24, 20:15
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Nu förstår jag inte, vad har ditt kreditkort med ditt bolån att göra? 30.000 är ju småpengar om du nu inte har så dålig ekonomi att det skulle sänka dig. Det finns ju en turordning om vem som får betalt först om du hamnar i en dålig sits, oklart för mig men tycker nog att bolån hamnar rätt högt?

Vad tjänar du och hur stort bolån har du?

Det var inte ett problem. Det som kanske är mer problem är att jag har fått provanställning på mitt nya jobb.

Tjänar lite över 40tkr och har ett lån på ca 1 miljon.
Han sa att det var lungt eftersom jag, enligt deras beräkning, trots allt hade 18kr kvar att spendera efter att räntor, amorteringar och krediter var betalda.

Men frågan är ju vad som skulle ha hänt om jag haft 100tkr i kredit...
Citera
2017-07-24, 21:06
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname

Det finns en enorm tråd om det men för min egen del så betalar jag mina kreditkort (ett privat och ett via jobbet) varje månad utan några räntor eller avgifter. Ovanpå det så får jag fördelar så som gratis resor m.m.

Ett kreditkort är ingen belastning så länge man sköter sin ekonomi. Storbankerna har en jävla hybris och min rekommendation är att man sprider sina affärer - lönekontot där man får någon form av ränta, kreditkortet där man får bäst bonus, lånen där man får bäst ränta osv.

"Samla dina affärer" är rent jävla bullshit från storbankerna. Några procent billigare hemförsäkring är bara löjligt samtidigt som grannen med samma kostnader reser utomlands två gånger om året utan att betala flygbiljetten.
Citera
2017-07-24, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoJackHorseman
Det finns en enorm tråd om det men för min egen del så betalar jag mina kreditkort (ett privat och ett via jobbet) varje månad utan några räntor eller avgifter. Ovanpå det så får jag fördelar så som gratis resor m.m.

Ett kreditkort är ingen belastning så länge man sköter sin ekonomi. Storbankerna har en jävla hybris och min rekommendation är att man sprider sina affärer - lönekontot där man får någon form av ränta, kreditkortet där man får bäst bonus, lånen där man får bäst ränta osv.

"Samla dina affärer" är rent jävla bullshit från storbankerna. Några procent billigare hemförsäkring är bara löjligt samtidigt som grannen med samma kostnader reser utomlands två gånger om året utan att betala flygbiljetten.

+1
Citera
2017-07-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Inget som säger att du behöver använda det just för delbetalningar.
Har själv ett par kreditkort hos olika kreditgivare där inköpen betalas när räkningen dyker upp.

Fördelen gentemot att ha det kopplat till sitt vanliga (löne)konto är att det är f*n så mycket enklare att stoppa felaktiga debiteringar (exempelvis vid kortkapningar) än om pengarna dras direkt från ditt konto. Dessutom ingår ofta "plusvärden" som ersättning vid flygförseningar och liknande då biljetter betalats med dessa kort.

Vid tillfällen då din vanliga bank har datorproblem fungerar det oftast att använda det andra kortet. Det är sällan alla kortutgivare drabbas samtidigt.
banken räknar ju dock en kredit som fullt utnyttjad även om den inte är det så din kreditvärdighet sjunker ju.
Citera
2017-07-26, 23:58
Medlem
Har kreditkort via Norwegian. Har gett mig saldo på 4300:- att dra bort från en resa på 1 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in