• 1
  • 2
2017-07-24, 16:25
Medlem
Satt och tänkte för några dagar sedan på hur jag ska gå till väga för att uppnå en stabil och hållbar ekonomi när jag väl kliver in i arbetsmarknaden om några år. Jag kom fram till att en hög andel av inkomsten ska gå till sparande och investering, vilket jag inte har några problem alls att klara av. Jag har en tendens att spara och tänka i det långa loppet när det gäller ekonomi och konsumtion. Konsumtion attraherar inte mig, som det ser ut att göra för många andra. Som den optimist jag är så ställde jag in mig på att jag skulle säkerligen kunna hitta ett jobb efter min långa utbildning som ger mig möjligheten att tjäna runt 35 000 netto, vilket jag hade varit nöjd med i början. Har jobbat andra jobb som inte har krävt utbildning och att tjäna 22 000 i netto inom dem jobbar har aldrig varit ett bekymmer. "Hur svårt kan det då vara att tjäna 12 000 mer när man dessutom har en lång utbildning?" tänkte jag.

Dock så hade jag inte räknat med att vi lever i ett sosseland där skatter (och andra dolda skatter) gömmer sig över allt i samhället. Där politiker ÄLSKAR att köra Keynesiansk konsumtionspolitik som förstör värdet av valutan och ger människor som inte lider av Instant Gratification Syndrome, inte något val än att konsumera själva!

Räknade nyligen fram hur mycket jag egentligen måste tjäna i brutto för att ta ut runt 35 000 i netto och det fick mig att nästan tappa andan! 55 000 KRONOR! Inte tänka på att folk pratar om det det inte går att bli ekonomisk oberoende i detta land, det finns ju INGA möjligheter till att spara någon substantiell summa pengar i månaden!

Min plan i början va att lägga undan runt 15 000 i månaden till sparandet och använda resten av pengarna till konsumtion, vilket skulle räcka mig långt. Men nu när denna plan inte ser ut att kunna gå i uppfyllelse så är då frågan; Vad kan man göra? Vilka alternativ har man och hur praktisk är det att flytta till ett annat europeiska land som betalar högutbildade bra och inte tar ut så mycket skatt?
Citera
2017-07-24, 16:32
Medlem
BigBusinesss avatar
Schweiz!

Hade jag varit ung och vetat vad jag vet i dag hade jag satsat gärnet på att lära mig tyska, sen få jobb på ett bolag som har verksamhet där och ge gärnet för en förflyttning.

Europas sista välordnade land. Där finns ingen bullshit som bidragsinvandring, tiggare utanför Ica och nedskräpning i naturen. Hög utbildning och hårt arbete belönas.
Citera
2017-07-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Schweiz!

Hade jag varit ung och vetat vad jag vet i dag hade jag satsat gärnet på att lära mig tyska, sen få jobb på ett bolag som har verksamhet där och ge gärnet för en förflyttning.

Europas sista välordnade land. Där finns ingen bullshit som bidragsinvandring, tiggare utanför Ica och nedskräpning i naturen. Hög utbildning och hårt arbete belönas.
Tack för svaret!

Hur är det med sjukvården där nere? En bra sjukvård är den enda kriterie jag har och jag skulle inte ha några problem med att betala skatt i sjukvårds syfte.

Går det lika bra att kunna Franska? Jag pluggar franska på min fritid.
Citera
2017-07-24, 16:50
Medlem
studioxswes avatar
Visst är du en strålande människa. Du har rövknullat sverige under hela din uppväxt, fått gratis skola med gratis mat, barnbidrag, studiestöd, inte behövt betala en enda spänn.

Det är JAG som betalt allt detta och nu när du äntligen börjar bli tillräckligt gammal (kan ju undra om du ens är 18 och får vara registrerad här) så vill du DRA.

Inte undra på att skatterna bli höga då ingen längre betalar skatt, samhället kollapsar. Jag betalar en jävla massa skatt för jag vet att vi har otroligt duktiga studenter som sedan börjar på våra otroligt bra bolag som Spotify, Ericsson, AstraZeneca mm. Då slipper vi importera invandrare som gör deras jobb. Fast det måste vi ju om alla drar...
Citera
2017-07-24, 16:53
Medlem
tickledeltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Visst är du en strålande människa. Du har rövknullat sverige under hela din uppväxt, fått gratis skola med gratis mat, barnbidrag, studiestöd, inte behövt betala en enda spänn.

Det är JAG som betalt allt detta och nu när du äntligen börjar bli tillräckligt gammal (kan ju undra om du ens är 18 och får vara registrerad här) så vill du DRA.

Inte undra på att skatterna bli höga då ingen längre betalar skatt, samhället kollapsar. Jag betalar en jävla massa skatt för jag vet att vi har otroligt duktiga studenter som sedan börjar på våra otroligt bra bolag som Spotify, Ericsson, AstraZeneca mm. Då slipper vi importera invandrare som gör deras jobb. Fast det måste vi ju om alla drar...

Vadå fått gratis skola, mat, barnbidrag, studiestöd etc? Du utgår alltså ifrån att hans föräldrar inte jobbat röven av sig?

Sedan vad är det för jävla pissutbildning man får i Sverige till att börja med? 12 år i skola (grundskola + gymnasie) och det enda som de duger till är att flippa burgare på donken.

Dra åt helvete med dig. Till TS: Lycka till.
Citera
2017-07-24, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe

Jag förstår din frustration, om man är äldre under denna tid så kan det inte vara lätt. Jag är extremt tacksam för all den mat, tak överhuvudet, barnbidrag, sjukvård och studiebidrag som detta samhälle har gett mig. Jag hade gärna stannat kvar och jobbat om mina pengar endast hade gått till att stödja detta system. Men vi är långt förbi den gamla svenska modellen. Idag blir vi alla svenskar (inte minst de som byggt detta land) rånade av politiker och staten. När man ger upp flera år av sitt liv till att få en bra utbildning (eller starta företag osv) vill man att det löner sig att jobba. Jag tycker att vi i detta land borde ha en debatt om när skattesatsen övergår från skyldighet för varje individ att betala tillbaka för allt som samhället har gett en, till ren stöld. Problemet ligger i att staten har under så många år förfinat konsten att beskatta människan, att många inte ens är medvetna hur hårt dem blir beskattade och hur lite dem får tillbaka. Jag hoppas du förstår min mening.
Citera
2017-07-24, 17:16
Medlem
Du kan investera dina pengar på börsen. Om du inte klarar av att spara 15 000 kr i månaden så kanske 10 000 kr i månaden skulle vara rimligare.

Låt oss leka med tanken att du skulle investera dessa 10 000 kr varje månad under en 20 års period med en årlig avkastning på 7% så skulle du ha då ca 5 miljoner kr.

Investerat kapital 2,4 miljoner, avkastning 2,5 miljoner.
Citera
2017-07-24, 17:22
Medlem
Etirdets avatar
Om du inte tycker om konsumtion är det inga problem att bli ekonomiskt oberoende i Sverige även om skatterna är höga och du bara har en normal inkomst. Det gör det fortfarande möjligt att lägga undan ett femsiffrigt belopp varje månad. Om du inte har kunskaperna för att slå index ska dessa pengar investeras i stabila bolag och tas sedan ut när det är dags att betala utgifterna. Efter ett par år kan du leva på avkastningen på pengarna.
Citera
2017-07-24, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ORGCON
Du kan investera dina pengar på börsen. Om du inte klarar av att spara 15 000 kr i månaden så kanske 10 000 kr i månaden skulle vara rimligare.

Låt oss leka med tanken att du skulle investera dessa 10 000 kr varje månad under en 20 års period med en årlig avkastning på 7% så skulle du ha då ca 5 miljoner kr.

Investerat kapital 2,4 miljoner, avkastning 2,5 miljoner.
Jag har redan lekt med den tanken. Min idé är att jobba deltid under mina studier och placera 95% av det jag tjänar på börsen. Låt oss säga att jag lyckas göra bra av mig och få runt 9-10% ROI så är jag nöjd. Problemet är att när jag ska börja jobba så kommer jag inte ha samma möjlighet då jag inte längre kan ta CSN lån för att betala av min hyra och matkostnader. Just nu kommer jag ha råd att jobba deltid och lägga ca 10 000 på börsen.
Citera
2017-07-24, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekpine
Jag har redan lekt med den tanken. Min idé är att jobba deltid under mina studier och placera 95% av det jag tjänar på börsen. Låt oss säga att jag lyckas göra bra av mig och få runt 9-10% ROI så är jag nöjd. Problemet är att när jag ska börja jobba så kommer jag inte ha samma möjlighet då jag inte längre kan ta CSN lån för att betala av min hyra och matkostnader. Just nu kommer jag ha råd att jobba deltid och lägga ca 10 000 på börsen.

Men då har du förhoppningsvis istället en anställning på 100% som ger dig en högre inkomst än vad du haft på dina tidigare arbeten/under studierna.
Citera
2017-07-24, 18:14
Medlem
Jävlar välkommen till verkligheten. Lycka till att hitta ett jobb som du tjänar de siffror du mumlar om. Du snackar i nattmössan. Du går i ettan på grymnasiet. Om du hittar ett jobb efter 5 års vidare utbildning som ger dig mer än 25lök netto så ska du vara glad. Sen att du måste betala studielån och hyra o mat har du ju kanske inte tänkt på. Ska du ha en bil? Räkna flera tusen till det i månaden. Sen har du u såklart en b-rud också så ska ni ut. Ska du gå ut med dina kollegor/studievänner osv på fredagskvällarna så kan du räkna att ddet kommer försvinna goda 2000 i månaden och då dricker du JÄVLIGT billigt.

Välkommen till verkligheten. Du har levt ditt liv i en illusion skapad av den svenska välfärden som du har rövknullat och sen nu klagar du på den. Ha det bra TS vi vill inte ha dig i Sverige ändå. Dra till USA där dom har det så jävla bra då. NOT.
Citera
2017-07-24, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekpine
Satt och tänkte för några dagar sedan på hur jag ska gå till väga för att uppnå en stabil och hållbar ekonomi när jag väl kliver in i arbetsmarknaden om några år. Jag kom fram till att en hög andel av inkomsten ska gå till sparande och investering, vilket jag inte har några problem alls att klara av. Jag har en tendens att spara och tänka i det långa loppet när det gäller ekonomi och konsumtion. Konsumtion attraherar inte mig, som det ser ut att göra för många andra. Som den optimist jag är så ställde jag in mig på att jag skulle säkerligen kunna hitta ett jobb efter min långa utbildning som ger mig möjligheten att tjäna runt 35 000 netto, vilket jag hade varit nöjd med i början. Har jobbat andra jobb som inte har krävt utbildning och att tjäna 22 000 i netto inom dem jobbar har aldrig varit ett bekymmer. "Hur svårt kan det då vara att tjäna 12 000 mer när man dessutom har en lång utbildning?" tänkte jag.

Dock så hade jag inte räknat med att vi lever i ett sosseland där skatter (och andra dolda skatter) gömmer sig över allt i samhället. Där politiker ÄLSKAR att köra Keynesiansk konsumtionspolitik som förstör värdet av valutan och ger människor som inte lider av Instant Gratification Syndrome, inte något val än att konsumera själva!

Räknade nyligen fram hur mycket jag egentligen måste tjäna i brutto för att ta ut runt 35 000 i netto och det fick mig att nästan tappa andan! 55 000 KRONOR! Inte tänka på att folk pratar om det det inte går att bli ekonomisk oberoende i detta land, det finns ju INGA möjligheter till att spara någon substantiell summa pengar i månaden!

Min plan i början va att lägga undan runt 15 000 i månaden till sparandet och använda resten av pengarna till konsumtion, vilket skulle räcka mig långt. Men nu när denna plan inte ser ut att kunna gå i uppfyllelse så är då frågan; Vad kan man göra? Vilka alternativ har man och hur praktisk är det att flytta till ett annat europeiska land som betalar högutbildade bra och inte tar ut så mycket skatt?

Har du 35k netto bör du ju kunna spara åtminstone 25k i månaden. Det är väl en helt okej summa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in