Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-25, 11:33
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
7/11 är helt klart mest praktisk

De andra kioskerna, Family Mart, Lawson mfl, går det inte att anvädna utländska kort vid (om det inte är väldigt nytt).

Du har säkert rätt, jag reviderar min utsaga till att enbart gälla 7-Eleven.
Citera
2017-07-25, 14:12
  #14
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Jag åkte till Japan med fint hotell och flyg för knappt 9000. Jag och min kille kunde ingen japanska men man tar sig runt jävligt bra. Vi var 2 veckor i Tokyo med det räckte inte det är alldeles för kort. Vi gjorde 2-4 aktiviteter per dag. Muséer, tempel, robot restaurang, uggla café, arkitektur parker shopping. Det finns så mycket att göra. Vi planerade i förväg. Alltså om du/ni inte har råd ja då ska ni inte åka. Du kommer spendera långt mycket mer än flyg och hotell pengarna om du vill leva någorlunda kul och gott där i Japan.


Budgeten är inget problem egentligen. Jag hade tänkt att spendera 1 eller 2 veckor (helst 2), och vid en 2-veckors resa tänkte jag något i stil med att 20 000 borde fungera, med flyg och hotell inräknat. Eller är det på tok för lite?

Jag är väldigt billig i drift. Jag spenderade bara 4-5000 på en vecka i New York och fick mer än väl gjort det som jag ville, helikoptertur på 1800 inkluderat. För mig är de roligaste aktiviteterna nästan gratis, att bara sitta och glo på lokalbefolkningen. Gärna någonstans utanför stadskärnan. Att se på arkitekturen och tempel är gratis om man nöjer sig med att bara stå utanför. Shoppa gör jag inte i vanliga fall (fast lär nog bli en del om jag hittar någon affär som säljer spelaccessoarer).

Är det verkligen så satans dyrt i Tokyo som alla vill få det till? För faktum är ju att Skandinavien är ett av de dyraste platserna man kan leva på i medelklassnivå. Sen finns ju Dubai, Monaco osv. med sina restauranger där det kostar 6000 kr att äta, men av det jag hittar så står sig Tokyo och japan generellt i ungefärlig nivå med Sverige, kanske t.o.m lägre? Och jag har varit i Oslo flera gånger utan att ens spendera i närheten av 3-400 kronor om dagen och ändå utforskat som fasen.

Säger inte att ni har fel, ni spenderade säkert en massa, men vill bara få bukt med hur dyrt det faktiskt är. Om det är ofrivilliga dyra kostnader eller om det bara är dyrt om man låter det vara dyrt
__________________
Senast redigerad av Nihenna 2017-07-25 kl. 14:14.
Citera
2017-07-25, 17:34
  #15
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Budgeten är inget problem egentligen. Jag hade tänkt att spendera 1 eller 2 veckor (helst 2), och vid en 2-veckors resa tänkte jag något i stil med att 20 000 borde fungera, med flyg och hotell inräknat. Eller är det på tok för lite?

Är det verkligen så satans dyrt i Tokyo som alla vill få det till? För faktum är ju att Skandinavien är ett av de dyraste platserna man kan leva på i medelklassnivå. Sen finns ju Dubai, Monaco osv. med sina restauranger där det kostar 6000 kr att äta, men av det jag hittar så står sig Tokyo och japan generellt i ungefärlig nivå med Sverige, kanske t.o.m lägre? Och jag har varit i Oslo flera gånger utan att ens spendera i närheten av 3-400 kronor om dagen och ändå utforskat som fasen.

Säger inte att ni har fel, ni spenderade säkert en massa, men vill bara få bukt med hur dyrt det faktiskt är. Om det är ofrivilliga dyra kostnader eller om det bara är dyrt om man låter det vara dyrt

Jag tror att du kommer klara dig. Japan är inte dyrt från ett skandinaviskt perspektiv (förutom boende om man ser på hyra/pris per kvadratmeter, men det är ingenting som berör dig något vidare). Du kan äta bra och gott för mycket lägre priser än Sverige. Det finns diverse tunnelbanekort etc du kan nyttja för att ta dig runt billigare, annars bör du räkna med upp till 500 yen / 40 kr för en biljett (beror dock självklart på hur långt du åker). Tokyo är för övrigt förvånansvärt gå-vänlig, något man lätt glömmer bort om man bara åker tåg hela tiden.

Shopping är billigare än Sverige.

Kort sagt, kan du överleva i Stockholm i två veckor för 10 000 kronor, inklusive hotell, så kan du överleva med råge i Tokyo.
Citera
2017-07-26, 07:15
  #16
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Budgeten är inget problem egentligen. Jag hade tänkt att spendera 1 eller 2 veckor (helst 2), och vid en 2-veckors resa tänkte jag något i stil med att 20 000 borde fungera, med flyg och hotell inräknat. Eller är det på tok för lite?

Jag är väldigt billig i drift. Jag spenderade bara 4-5000 på en vecka i New York och fick mer än väl gjort det som jag ville, helikoptertur på 1800 inkluderat. För mig är de roligaste aktiviteterna nästan gratis, att bara sitta och glo på lokalbefolkningen. Gärna någonstans utanför stadskärnan. Att se på arkitekturen och tempel är gratis om man nöjer sig med att bara stå utanför. Shoppa gör jag inte i vanliga fall (fast lär nog bli en del om jag hittar någon affär som säljer spelaccessoarer).

Är det verkligen så satans dyrt i Tokyo som alla vill få det till? För faktum är ju att Skandinavien är ett av de dyraste platserna man kan leva på i medelklassnivå. Sen finns ju Dubai, Monaco osv. med sina restauranger där det kostar 6000 kr att äta, men av det jag hittar så står sig Tokyo och japan generellt i ungefärlig nivå med Sverige, kanske t.o.m lägre? Och jag har varit i Oslo flera gånger utan att ens spendera i närheten av 3-400 kronor om dagen och ändå utforskat som fasen.

Säger inte att ni har fel, ni spenderade säkert en massa, men vill bara få bukt med hur dyrt det faktiskt är. Om det är ofrivilliga dyra kostnader eller om det bara är dyrt om man låter det vara dyrt

Jag spenderade 20 lax när jag var där. Shopping på max 3000. Mycket pengar går åt tågbiljetter, vi fick av på flera stationer per dag så det gick på några hundringar. Tänk på att vi gjorde väldigt mycket aktiviteter, som sagt minst 3 per dag. Det är i regel lite billigare där. Lunch för 70 kr istället för 90 som det kostar i Sverige. Vi åt ute flera gånger per dag. Tempel kostar inget men det är fult att inte donera något när man går fram, vi donerade typ 30 kr åt gången och vi har väl besökt 10-15 tempel. Dock är deras nöjesfält dyrt. Ett åk på 110 kr. Där spenderades det även mycket.
Ändå snålade jag på en del saker.
Citera
2017-07-26, 09:17
  #17
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Jag spenderade 20 lax när jag var där. Shopping på max 3000. Mycket pengar går åt tågbiljetter, vi fick av på flera stationer per dag så det gick på några hundringar. Tänk på att vi gjorde väldigt mycket aktiviteter, som sagt minst 3 per dag. Det är i regel lite billigare där. Lunch för 70 kr istället för 90 som det kostar i Sverige. Vi åt ute flera gånger per dag. Tempel kostar inget men det är fult att inte donera något när man går fram, vi donerade typ 30 kr åt gången och vi har väl besökt 10-15 tempel. Dock är deras nöjesfält dyrt. Ett åk på 110 kr. Där spenderades det även mycket.
Ändå snålade jag på en del saker.

Donationen brukar ligga på 10 till 100 yen per person. Jag tror aldrig jag har sett någon donera mer. Själv donerar jag 180 ibland. Det är för övrigt enda tillfället då man får kasta pengar i Japan...
Citera
2017-07-26, 10:44
  #18
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Jag spenderade 20 lax när jag var där. Shopping på max 3000. Mycket pengar går åt tågbiljetter, vi fick av på flera stationer per dag så det gick på några hundringar. Tänk på att vi gjorde väldigt mycket aktiviteter, som sagt minst 3 per dag. Det är i regel lite billigare där. Lunch för 70 kr istället för 90 som det kostar i Sverige. Vi åt ute flera gånger per dag. Tempel kostar inget men det är fult att inte donera något när man går fram, vi donerade typ 30 kr åt gången och vi har väl besökt 10-15 tempel. Dock är deras nöjesfält dyrt. Ett åk på 110 kr. Där spenderades det även mycket.
Ändå snålade jag på en del saker.

Låter som det saknades lite research innan ni åkte. Ni kunde antagligen kunnat spara en förmögenhet om ni köpt dagpass på tåg samt åkpass på nöjesfält
Citera
2017-07-27, 09:10
  #19
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlr
Låter som det saknades lite research innan ni åkte. Ni kunde antagligen kunnat spara en förmögenhet om ni köpt dagpass på tåg samt åkpass på nöjesfält

Nja på tåg hade vi definitivt sparat tusenlappar det håller jag med om. på nöjesfältet fanns inget dagpass. Mellan 50-150 kr per åk.
Robotrestaurangen gjorde jag av med 1500 kr, och vi åt ute varje dag men en del måltider köpte vi i deras ica typ färdiga sallader eller sushi. Jag hade kunnat spendera mer genom att besöka varma källor/spa, åka tåg till en annan stad etc. Personligen tycker jag att när man besöker ett land ska man se och göra så mycket man kan och ekonomin tillåter. Därför hade jag ingen gräns men försökte spendera lagom.
Citera
2017-07-27, 09:56
  #20
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Nja på tåg hade vi definitivt sparat tusenlappar det håller jag med om. på nöjesfältet fanns inget dagpass. Mellan 50-150 kr per åk.

Låter konstigt, tom de nöjesfält där man betalar per åktur så kan man köpa stämpelkort som ger lite rabatt. Vilket nöjesfält var det? (så att jag kan undvika det )
Citera
2017-07-27, 11:03
  #21
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Låter konstigt, tom de nöjesfält där man betalar per åktur så kan man köpa stämpelkort som ger lite rabatt. Vilket nöjesfält var det? (så att jag kan undvika det )

Jag minns inte namnet men de hade en väldigt popular attraction som hette thunder Dolphin som åkte 90 grader rakt ner. Kändes som att hoppa från en byggnad. Inte för att jag vet hur det känns men..
Citera
2017-07-28, 02:17
  #22
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Jag minns inte namnet men de hade en väldigt popular attraction som hette thunder Dolphin som åkte 90 grader rakt ner. Kändes som att hoppa från en byggnad. Inte för att jag vet hur det känns men..

Dagspass på Tokyo Dome City som du talar som kostar 3900yen. Obegränsat åkande. Inte för att det finns så många attraktioner där dock.

https://www.tokyo-dome.co.jp/e/attractions/


Thunder dolphin är väl rätt dessutom rätt harmlös om man jämför emot Fuji-Q's uppsjö av berg-o-dalbarnor
Citera
2017-07-28, 07:24
  #23
Medlem
Tokyo är inte särskilt dyrt, var just en vecka i Seoul och det var dyrare. I alla fall, lokaltåg kostar inte särskilt mycket. 200-300 Yen för en enkel på tunnelbanan, går inte mer än 3-4 resor om dagen tycker jag hur man än gör. lokaltåg utanför Tokyo max 1000 Yen om du skall ut till Hachioji eller liknande ställe som ligger långt utanför.

Shinkansen till Osaka kanske en tusing eller 1500 sek men det går att snåla genom att åka långsamtåg på Tokaido-sen eller ta nattbussen från Shinjuku. Men visst kostar transporter mycket om man skall åka överallt. Hotell kanske 500kr natten även i Tokyo. Måltid 500-600 Yen på kupongrestaurang eller 1000 Yen på vanlig restaurang.

Det enda felet med att åka till Japan är om man inte åker. Japan är ett lätt land att ta sig fram i. Ett problem är att bankomater vid banker inte tar utländska kort, dock kan du gå in på 7-Eleven för dom tar utländska kort. Hotellen tar alltid utländska kort och likaså större varuhus.

Nagoyas tunnelbana kostar mycket mer eftersom den är nyare, Tokyos tunnelbana är avskrive vide den här laget och drivs till självkostnadspris. Men inte ens i Nagoya är tunnelbana dyrt.
Citera
2017-07-28, 12:40
  #24
Medlem
Nihennas avatar
En fråga bara. Ni pratar väldigt mycket om enkelbiljetter på tunnelbanan. Har de inget periodkort som vi har här, New York och massa andra ställen? Finns inga krot som håller en vecka eller så?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2858219

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback