2017-07-24, 07:21
Medlem
Hej, Jag har funderat på att åka ner till tyskland och lasta bilen med diverse saker . Har en V70 -09, på pappret får bilen lasta 601kg och tjänstevikten ligger på 1659kg.
Jag åkte nu i morse och vägde bilen helt tom ifrån bagage, den vägde 1762kg med ca 10-liter bränsle i tanken. Alltså 100kg mer än vad pappret säger.

I tjänstevikten ska ju föraren plus bränsle ingå men då hamnar bilen runt på 1900kg vilket gör att det bara är 360kg kvar till totalvikten

Får jag bara i praktiken lasta ca 360kg? eller bortser man ifrån vikten av bränslet och vad är det som gör att bilen väger 100kg mer i verkligheten?

Vore tacksam för trevliga svar är inte så insatt i hur detta funkar.
Citera
2017-07-24, 07:27
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av man1275
Hej, Jag har funderat på att åka ner till tyskland och lasta bilen med diverse saker . Har en V70 -09, på pappret får bilen lasta 601kg och tjänstevikten ligger på 1659kg.
Jag åkte nu i morse och vägde bilen helt tom ifrån bagage, den vägde 1762kg med ca 10-liter bränsle i tanken. Alltså 100kg mer än vad pappret säger.

I tjänstevikten ska ju föraren plus bränsle ingå men då hamnar bilen runt på 1900kg vilket gör att det bara är 360kg kvar till totalvikten

Får jag bara i praktiken lasta ca 360kg? eller bortser man ifrån vikten av bränslet och vad är det som gör att bilen väger 100kg mer i verkligheten?

Är inte hundra, men jag tror inte du får överstiga maxvikten som står på pappret.
Citera
2017-07-24, 07:38
Moderator
Precis som ovanstående skriver, maxvikt är maxvikt. Ekipaget får väga max det som står, har bilen högre tjänstevikt än angivet så minskar ju lastvikten med motsvarande.
Citera
2017-07-24, 07:46
Medlem
ja det var lite så jag trodde med, men varför är det så då att den verkliga tjänste vikten ligger på 240kg mer än vad pappret säger?

Hur har transportstyrelsen kommit fram till 1659kg?

Eller var vågen bara trasig?
Citera
2017-07-24, 08:32
Medlem
Tjänstevikten ska vara med alla vätskor fyllda, och förare 75 kilo.
Hur dom kommit fram till den är antagligen genom att väga bilen.
I din bil finns säkert massa skräp, mattor, smuts i hjulhus o.s.v.
Tänk på att passagerare räknas in i lastvikten. Men har du med dej en kompis på 120 kilo, får han kliva ut vid vägningen, och har räknas som 75 kilo i alla fall.
Men jag var i Tyskland i nyligen. En familjebil, som du har lite bakåtsikt i ska mycket till innan den blir stoppad.
Fyll på rejält i däcken, typ 3 kilo.
Citera
2017-07-24, 08:58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Tjänstevikten gälleren grundbil men är den extrautrustad så måste du lägga till dessa vikter t.ex. drsgkrok, automat, taklucka osv.
Citera
2017-07-24, 14:09
Moderator
Citat:
ja det var lite så jag trodde med, men varför är det så då att den verkliga tjänste vikten ligger på 240kg mer än vad pappret säger?

Hur har transportstyrelsen kommit fram till 1659kg?

Eller var vågen bara trasig?
Transportstyrelsen har inte kommit fram till nåt. Volvo har angivit en tjänstevikt i COC:t och de har gått på den. Att Volvo, och flera andra (Med MB som största skurk) ofta anger en lägre tjänstevikt är väl troligtvis för att de ska kunna skriva upp lastvikten, så det verkar som att det går att lasta mer än de får.

Det är en lurig sak, dels för att när maxvikten överskrids så blir ju vägegenskaperna betydligt sämre, dels kan man som oskyldig bilförare åka på dryga böter om man blir vägd, om man räknar med en viss maxlast och försöker hålla sig under den vid exv en tysklandsresa kan man få dryga böter (och vara tvungen att lasta ur en del för att ens få köra vidare) om man har 200 kg för mycket med sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in