Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-23, 22:15
  #1
Medlem
Har installerat Qubes 3.2 och försöker få programmet att lira trots mycket begränsade Linuxkunskaper.
Deras site har dock en väldigt bra beskrivning.

Nu har jag stött på problem då jag ska uppdatera Debian 8 till debian 9

Allt går som beskrivit men till slut då den slutliga installationen ska ske så får jag upp meddelandet "unable to solve host debian-9".
Har letat runt men inte hittat någon lösning.

Ska få NetworkManager i Debian 9 att fungera där man kan använda funktionen som döljer eller randomiserar MAC-adressen.

Länk till beskrivningen så ni förstår vad jag vill göra.

https://www.qubes-os.org/doc/anonymi...r-mac-address/
__________________
Senast redigerad av Godakrafter 2017-07-23 kl. 22:35.
Citera
2017-07-23, 22:21
  #2
Medlem
franges avatar
Du glömde länken...
Citera
2017-07-23, 22:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du glömde länken...

Sorry den är där nu

Ska sägas att Op:t inte fungerat med vilka datorer som helt utan problem.
Men har en HP EliteBook 8460p som ska funka perfekt. Vilket det verkar göra i stort.
Snabbt, smidigt men uppdateringar verkar inte fungera problemfritt.
__________________
Senast redigerad av Godakrafter 2017-07-23 kl. 22:39.
Citera
2017-07-26, 09:42
  #4
Medlem
Bump

Ingen som har några förslag alls?
Citera
2017-07-26, 10:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godakrafter
Ingen som har några förslag alls?
Jag kör/har kört Qubes ganska mycket och är imponerad av både grundtanken och genomförandet. Som iaf iom 3.2 blivit tillförlitligare/stabilare än distros i genomsnitt. Även uppdareringarna tycker jag överlag går stabilt (jag kör alltid CLI/terminal) i de medlevererade templates.

I en ren/nyinstallerad 3.2 funkade macchanger bra för mig (men är numera raderad). Min vardagsmaskin för Qubes är en rejäl stationär dator där jag inte alls har något behov av att fejka mac för tillfället.

Har du ingen idé själv vad som gick fel, eller när det slutatde att se ut som i beskrivningen?
Citera
2017-07-26, 19:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag kör/har kört Qubes ganska mycket och är imponerad av både grundtanken och genomförandet. Som iaf iom 3.2 blivit tillförlitligare/stabilare än distros i genomsnitt. Även uppdareringarna tycker jag överlag går stabilt (jag kör alltid CLI/terminal) i de medlevererade templates.

I en ren/nyinstallerad 3.2 funkade macchanger bra för mig (men är numera raderad). Min vardagsmaskin för Qubes är en rejäl stationär dator där jag inte alls har något behov av att fejka mac för tillfället.

Har du ingen idé själv vad som gick fel, eller när det slutatde att se ut som i beskrivningen?

Nej tyvärr.
Jag har kört en en helt vanlig standard installation, men idag hände något märkligt. helt plötsligt annonserades att det fanns en uppdatering till Debian 9 tillgänglig. Tidigare har det inte funnits någon kontakt med servern alls.

Men att få tilöl MAC-adress spoofing verkar jag inte få till.
Har inte sysslat alls med Linux mer än testat redan installerade datorer.

Har de senaste månaderna haft flera hackerattcker, och senast så gick datorn inte att fixa. troligen ett rootkitt som installerats, enl. dator affären där jag skulle handla nytt.

Hoppas stort på Qubes som ska lösa problemen. Får jag bara till fix med dold MAC-adress och får in VPN från OVPN så ska nog det andra lösa sig.
__________________
Senast redigerad av Godakrafter 2017-07-26 kl. 20:13. Anledning: tillägg av text
Citera
2017-07-26, 20:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godakrafter
Nej tyvärr.
Jag har kört en en helt vanlig standard installation, men idag hände något märkligt. helt plötsligt annonserades att det fanns en uppdatering till Debian 9 tillgänglig. Tidigare har det inte funnits någon kontakt med servern alls.
Mm - alltid något. Men det borde bara betyda att Deb-template har sin uppdateringsväg öppen. Det ger ju inte automatiskt dina Deb-VM någon fördel - Om det inte kommer en uppdatering som "löser" ditt problem.

EDIT: Ja just det! Om du kanske bara kört en enda VM från Deb9 så skapa en till helt ny nu! (New VM - template: Deb 9)
Det ska bli spännande att få veta hur den uppträder.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-07-26 kl. 20:15.
Citera
2017-09-26, 23:36
  #8
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Kör min fråga här istället för starta ny tråd.

Lekte med qubes ett tag installerat på en partition för ett halvår sedan, men så fuckade boot-order etc upp (som det alltid gör med flera operativsystem (iaf för mig)) så tänkte installera det på en usb-sticka som de skriver att de har support för.

Testade i flera dagar utan att få det att fungera. Nu ett halvår senare blev jag sugen på testa igen, men den vill verkligen inte boota på den. Någon som har fått detta att fungera?

Tryck in USB-sticka 1 &2. USB-sticka 1 med qubes-iso på. Boota på den.
Välj att installera på USB-sticka 2. Låt den installera under typ 4h.
Boota på USB-sticka 2. Den klarar inte boota på den.

Har de missat att lägga till boot-saker vid installationen?
När jag kollade USB-minnet innan installation var det MBR-disk, när jag kollade det efter var det GPT-disk. Vet inte om det spelar någon roll.
Citera
2017-09-28, 07:55
  #9
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Kör min fråga här istället för starta ny tråd.

Lekte med qubes ett tag installerat på en partition för ett halvår sedan, men så fuckade boot-order etc upp (som det alltid gör med flera operativsystem (iaf för mig)) så tänkte installera det på en usb-sticka som de skriver att de har support för.

Testade i flera dagar utan att få det att fungera. Nu ett halvår senare blev jag sugen på testa igen, men den vill verkligen inte boota på den. Någon som har fått detta att fungera?

Tryck in USB-sticka 1 &2. USB-sticka 1 med qubes-iso på. Boota på den.
Välj att installera på USB-sticka 2. Låt den installera under typ 4h.
Boota på USB-sticka 2. Den klarar inte boota på den.

Har de missat att lägga till boot-saker vid installationen?
När jag kollade USB-minnet innan installation var det MBR-disk, när jag kollade det efter var det GPT-disk. Vet inte om det spelar någon roll.

Stödjer ditt moderkort uefi? Har du äldre hårdvara som inte gör det och installationen trots allt väljer att setta upp gpt/uefi så kan du inte boota.
Citera
2017-10-01, 02:05
  #10
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Stödjer ditt moderkort uefi? Har du äldre hårdvara som inte gör det och installationen trots allt väljer att setta upp gpt/uefi så kan du inte boota.
Ja, jag har testat på två olika datorer, båda bios registerar specifikt att det är UEFE [UEFI: USB Travler Whatever]. Den ena datorn är den jag körde det fungerande på en partition på en intern hårddisk (till det bestämde sig för att inte vilja fungera).

Ena datorn kör windows 7 utan problem, den andra linux. Den ena kom med windows 8 och fungerade även det utan problem.

Prövat med två olika usb-minnen. Ena modellen har jag både installerat windows 7, ubuntu, och mint från. Även själva installationsbooten för qubes har fungerat med samma modell av usb-minne.
Men bootar inte när qubes varit installerat.

Ena datorn klickar bara direkt tillbaka till bios när jag väljer qubesinstallationen, den andra startar operativsystemet som är installerat på den interna hårddisken (win 7).
__________________
Senast redigerad av AnOldBeginning 2017-10-01 kl. 02:08.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback