Citat:
Ursprungligen postat av
Ördög
Och på 80-årsdagen av anfallet på Finland väljer Rysslands statliga "Segermuseum" att anklaga finnarna för att ha vållat krigsutbrottet.
(FB) Rysk TV-kanal: "Finland provocerade fram vinterkriget på uppdrag av Nazityskland"
Det är sällan enbart den enes fel att två träter och läser man historiken så har även Ryssland rätt även om att dom öser på med populism som "med uppdrag av Nazityskland" vilket bottnar i en strävan att förminska Finland då det lilla landet Finland i princip förnedrade den röda armen och Stalin
Även Nazityskland försökte sig på att sopa Finland under mattan. Hitlers ego var enormt och han tyckte inte om finnarna och deras raka hållning, Hitler förbjöd Axis att bidra med vapen och annan aid fram tills 1943.
Katyn och Polen kopplat till Finland, förkrigstiden är fortsatt ett känsligt kapitel som till och med hålls undan för finnar.
Fakta ligger inte öppet och lättillgängligt utan att man måste söka, en bra början det är den
Polska Legionen,
Det hemliga kriget och
Skogsbröder.
Finland opererade under mellankrigstiden inne i Ryssland typ partisankrigföring och det gjorde även Polen, Polen ägde ambitioner på att lägga under sig Baltikum, delar av Finland eller dess intressesfär och hela randregionen uppifrån Murmansk ned till Ukraina.
Finland och Polen möttes under det finska inbördeskriget och i efter och ej som vänner. Finland höll polacker i läger som dom sedan lät avrätta, det pågick konflikt och utrensning redan i innan WWII och ska man kunna detta riktigt bra då bör man ha rötter ditåt.
Jag har haft släkt som ogillade polacker starkt därför att dom fanns där, jag tror att i deras ögon så höll zigenarna en högre kurs, polackerna såg dom på som skojare och banditer och framförallt att dom hörde inte hemma där men att dom betedde sig som om dom vore herrar, det fanns även gott om ryssar och även svenskar och finnar eller rättare sagt fennomaner och dem i mellan så rådde det inga oegentligheter.
Finland och Ryssland låg närmst, det är då naturligt att sparka ut polackerna som sysslade med att skapa oro i regionen, det krigades i skogarna, en släkting berättade att hon bevittnade hur dom kastade ned män i fyllmassorna till järnvägsbygget, jag har tänkt att hur i helvete kunde det ske utan att komma fram? Någon måst ha saknat dom?
Givetvis att människor som inte finns dom finns inte. Det hemliga kriget.
Finland drog sig ur det hemliga kriget jag tror det var runt 1930 men att Sovjet höll det i minnet och det hela tiden pågick ett småskaligt djävulskap där även Finland drabbades, en Polisstation nära
den ryska gränsen sprängdes och att dom hittade en sabelbärande gubbe i dom karelska skogarna med en fårfitta på huvudet så sent som 1957 han påstod han var med och utförde dådet en anarkist och dom var styrda ur Polen, jag har träffat en av dom här i Sverige, ja hit hittar alla världens oggskåp.
Här har jag en egen teori att det var dom gökarna som avfyrade granater in på Sovjetisk sida vilket utgjorde startskottet till Vinterkriget enligt Rysk historik , en släkting träffade på dom inne i Sovjet dom var hemska det var bara att ha ihjäl dom, han ville knappt prata om det, han sade att dom hundarna hade ihjäl även ryssar, en vild region med en hel del löst folk som höll sig gömda där och filade på en autonomi under ett polskt beskydd vilket aldrig hade kunnat bli till en verklighet, GB med allierade hade gått in vilket alla fruktade därav kappade Ryssland Tyskland och Finland in för att ta mark, alla visste även våra ledande politiker kände till att England suktade efter regionen det var England som startade upp hela den våldsprocessen och att Polen försökte att lura England och lägga under för egen del och så klev Hitler in och blåste dem alla och att det var öppet på den tiden och idag så ljugs det att Hitler var ett geni, synsk och med kontakter i USA därifrån han fick topphemlig info, alla ledare visste vad som var på gång, att dom allierade skulle inta Norge, Sverige, Finland, Murmansk och Baltikum.
Dom styrande visste allt och att offren ur denna ytterst komplicerade konflikt plus en del av tyskarnas framfart under WWII det sattes på Sovjet och oavsett vad så kan det inte mätas mot den rent industriella utrotningen som Nazityskland utförde.
De finns fakta och jag rekommenderar dig att söka så som jag ha gjort. Det är väl värt för att efter det så får man en annan inställning, jag säger inte att Ryssland är god eller en vän men att en del länder har att tacka för dom insatserna och uppoffringarna som Sovjet gjorde under WWII och dom som vägrar ja det går längre bakåt och att dom tror fortsatt idag att dom skulle ha vunnit och blomstrat utan ett Sovjet. Jag vet inte hur dom folken tänker för att dom var inte ens nära.