2019-09-06, 16:07
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Må vara att det nazistiska anfallet på och herraväldet i Polen ledde till färre döda, men det ät naturligtvis ingen orsak att försköna eller förtiga vad nassarnas sovjetiska medbrottslingar och senare fiender ställde till med. Kreml och des knähundar här på FB verkar på allvar anse att sovjettruppernas befriande av Polen från tyskarna 1944-45 kompenserar både för Katyn och andra skurkstreck under kriget, samt för de ytterligare 44 år som Polen tvingades vara sovjetisk vasall. Tyskland har bett Polen om förlåtelse och genomgått sin Vergangenheitsbewältingung. Rossiiskaja Pederastsija väljer att beskylla Polen för historierevisionism och russofobi, och ryska politiker hävdar på fullt allvar (inlägg 127) att Polen genom sitt beteende bär skulden till krigsutbrottet.

Det är ingen som förskönar någonting och allra minst jag.
Vad som är beklämmande i detta är att man tar Katynmassakern som är erkänt omtvistat på grund av att man har vridit och vänt på denna händelsen till den grad att även illdåd utanför räknas in vilket jag mycket väl förstår att Ryssland motsätter sig.
Delar av Tysklands Finlands + Banderiternas gärningar har buntats ihop med Katynmassakern vilket ger 22 000 offer.
Den siffran är väldigt omtvistad men att 22 000 polacker mördades i Katyn, ok vi köper det.

Det rådde en stor oro under mellankrigstiden det var inte enbart polacker som föll offer för inte tala om sedan under själva kriget men att man kan inte om man är en hedervärd människa ställa dom offer mot Nazi Tysklands industriella förintelsemaskin som oavsett vad hade som mål att förinta och förslava en del folk enligt sin nazistiska rasdoktrin, alltså vän eller fiende spelade ingen roll.

Det är denna lilla sak som Polen försöker att släta över.

Det är en djävla skillnad på 22 000 och 1 633 000 varav 70 000 - 75 000 polacker dog i Auschwitz.

Den verkliga siffran sägs uppgå till uppåt 2 miljoner polacker då den polska undersökningen som jag har tagit upp ej inberäknar alla dem polacker som gick under i Nazitysklands krigsindustri som var minst lika brutalt ordnad som lägren vad gällde gästarbetarna.

Vill man inte se skillnaden på 22 000 polacker och 1 633 000 polacker ja då sysslar man med historieförfalskning.
Citera
2019-09-06, 16:16
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Skitsnack som vanligt. Det spelar ingen roll vad Ryssland gör. Det är på förhand bestämt att inte skall bli accepterade, sedan hittar man bara på olika förklaringar till varför vartefter. Lika bra att skita i vilka krav som ställs och bara ge långfingret åt dig och dina "organisationer och sammanhang". Man kan skapa andra organisationer och bygga andra sammanhang. EUSA får gärna fortsätta skjuta sig själva i foten med sina korkade sanktioner och handelskrig, som bara leder till att de isolerar sig själva. Världen - den riktiga världen utanför det sura och mörka lilla hörn du sitter i - behöver inte längre EUSA och bara skrattar åt dessa surpuppor med sin hybris som fortfarande tror att de kan styra och ställa över världen.

Konspirationsteorier och foliehatt är inte bra verktyg i en debatt.
Ingen har " på förhand dömt Ryssland.."
Det är deras agerande, inget annat, som dömer Ryssland, ex att de inte tatt ansvar för sitt handlade i WW2, och under kalla kriget.

Du kan sura hur mycket du vill och ha konspirationsterorier om varför, men faktum kvarstår, omvärlden i stort har en enorm skepsis mot Rysslands agerande och blir hela tiden sannspådda, senast i Ukraina och krim.

Ingen försöker styra Ryssland, de får göra vad de vill, men du verkar oförmögen att fatta det enklaste, att handlade får konsekvenser.
Citera
2019-09-06, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Innan du fortsätter ironisera, kan du vänligen citera det inlägg där någon skrivit att Stalin gjorde allt rätt och att det var "ingenting" att avrätta 22 000 polacker?

Ingenting jämfört med tredje rikets bravader. Det var väl vad jag citerade...

Så var inte stalin slaktaren utan en annan känd potentat.
Citera
2019-09-06, 23:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Konspirationsteorier och foliehatt är inte bra verktyg i en debatt.
Ingen har " på förhand dömt Ryssland.."
Det är deras agerande, inget annat, som dömer Ryssland, ex att de inte tatt ansvar för sitt handlade i WW2, och under kalla kriget.

Du kan sura hur mycket du vill och ha konspirationsterorier om varför, men faktum kvarstår, omvärlden i stort har en enorm skepsis mot Rysslands agerande och blir hela tiden sannspådda, senast i Ukraina och krim.

Ingen försöker styra Ryssland, de får göra vad de vill, men du verkar oförmögen att fatta det enklaste, att handlade får konsekvenser.

Varför är du en sådan gitarrspelande typ och låtsas som att du inte förstår vad det handlar om egentligen ? Visst, Gotland är kört. Vem bryr sig egenligen? Det handlar inte om expansion utan bara om enkel levnads grej. Man vill ha Gotland eller Åland för att det är fina öar helt enkelt. Sen kanske det sprider sig, men det är en annan fråga. Gotland har alltid varit ryskt, haft en stark rysk minoritet som aldrig har fått komma fram, tryckts ner hela tiden. Så det är på tiden att Ryssland ger denna minoritet röst , megafon. Jag ser stora skäl till att vi behöver Ryssland på Gotland nu, som något som motsvarar självmordskandidaten Josefin Nilsson, som skapar en annan verkighet än hennes sunkighet.

Jag tror på ett Gotland tillsammans med Ryssland, under Rysslands överinseende, och utan den patetiska Josefin Nilssons skugga. Det är mitt Gotland. Ett Gotland som är levande, sprudlande m.m av rysk premium aktivitet.
Citera
2019-11-30, 09:23
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag får en känsla att finnarna avgudar Stalin i hemlighet. Han placerade Finland på kartan. Det känns som att vinterkriget är mer populär än Jul i Suomi. Nu är det hela världen som snurrar runt vinterkriget.

Oss emellan - om du varit tjuchonets skulle du ha resonerat på precis samma vis, om du hört din babusjka eller djedusjka berätta historier av det här slaget.

(FB) Allt om Vinterkriget och Fortsättningskriget

I Kreml fortsätter å andra sidan hela tillvaron att snurra kring Вов-Вов-война, vars historia för jämnan förtigs och förvrängs av ondskefulla och avundsjuka russofoba krafter. Med tanke på vad VP sa igår ska det bli roligt att se vilka märkliga sanningar som kommer att dukas upp inför 75-årsminnet av Победа. Jag antar att han inte syftar på det hemliga tilläggsprotokollet i Molotov-Ribbentroppakten ...

Putin: 75th anniversary of Victory over Nazi Germany to be celebrated in best way possible
https://tass.com/society/1094211
Citat:
Putin highlighted the need to remember the causes of the Great Patriotic War. "We should once again recall the causes of that war and the reasons that led to a tragedy that took millions of lives. We should not forget who collaborated with the Nazis, pushing them to the East, as well as the fact that it was the Soviet Union that played a crucial role in defeating the aggressor and liberating Europe and the world," the Russian leader noted.

Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Delar av Tysklands Finlands + Banderiternas gärningar har buntats ihop med Katynmassakern vilket ger 22 000 offer.
Den siffran är väldigt omtvistad men att 22 000 polacker mördades i Katyn, ok vi köper det.
.

När jag nu ännu en gång (tyvärr) fick skäl att återvända till tråden, passar jag på att be om ett förtydligande - vilka finländska "gärningar" har "buntats ihop" med Katynmassakern? Och av vem?
Senast redigerad av Ördög 2019-11-30 kl. 10:15.
Citera
2019-11-30, 15:39
Medlem
Ördögs avatar
Och på 80-årsdagen av anfallet på Finland väljer Rysslands statliga "Segermuseum" att anklaga finnarna för att ha vållat krigsutbrottet.
(FB) Rysk TV-kanal: "Finland provocerade fram vinterkriget på uppdrag av Nazityskland"
Citera
2019-11-30, 19:59
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Och på 80-årsdagen av anfallet på Finland väljer Rysslands statliga "Segermuseum" att anklaga finnarna för att ha vållat krigsutbrottet.
(FB) Rysk TV-kanal: "Finland provocerade fram vinterkriget på uppdrag av Nazityskland"

Det är sällan enbart den enes fel att två träter och läser man historiken så har även Ryssland rätt även om att dom öser på med populism som "med uppdrag av Nazityskland" vilket bottnar i en strävan att förminska Finland då det lilla landet Finland i princip förnedrade den röda armen och Stalin
Även Nazityskland försökte sig på att sopa Finland under mattan. Hitlers ego var enormt och han tyckte inte om finnarna och deras raka hållning, Hitler förbjöd Axis att bidra med vapen och annan aid fram tills 1943.
Katyn och Polen kopplat till Finland, förkrigstiden är fortsatt ett känsligt kapitel som till och med hålls undan för finnar.
Fakta ligger inte öppet och lättillgängligt utan att man måste söka, en bra början det är den Polska Legionen, Det hemliga kriget och Skogsbröder.
Finland opererade under mellankrigstiden inne i Ryssland typ partisankrigföring och det gjorde även Polen, Polen ägde ambitioner på att lägga under sig Baltikum, delar av Finland eller dess intressesfär och hela randregionen uppifrån Murmansk ned till Ukraina.
Finland och Polen möttes under det finska inbördeskriget och i efter och ej som vänner. Finland höll polacker i läger som dom sedan lät avrätta, det pågick konflikt och utrensning redan i innan WWII och ska man kunna detta riktigt bra då bör man ha rötter ditåt.
Jag har haft släkt som ogillade polacker starkt därför att dom fanns där, jag tror att i deras ögon så höll zigenarna en högre kurs, polackerna såg dom på som skojare och banditer och framförallt att dom hörde inte hemma där men att dom betedde sig som om dom vore herrar, det fanns även gott om ryssar och även svenskar och finnar eller rättare sagt fennomaner och dem i mellan så rådde det inga oegentligheter.
Finland och Ryssland låg närmst, det är då naturligt att sparka ut polackerna som sysslade med att skapa oro i regionen, det krigades i skogarna, en släkting berättade att hon bevittnade hur dom kastade ned män i fyllmassorna till järnvägsbygget, jag har tänkt att hur i helvete kunde det ske utan att komma fram? Någon måst ha saknat dom?
Givetvis att människor som inte finns dom finns inte. Det hemliga kriget.

Finland drog sig ur det hemliga kriget jag tror det var runt 1930 men att Sovjet höll det i minnet och det hela tiden pågick ett småskaligt djävulskap där även Finland drabbades, en Polisstation nära
den ryska gränsen sprängdes och att dom hittade en sabelbärande gubbe i dom karelska skogarna med en fårfitta på huvudet så sent som 1957 han påstod han var med och utförde dådet en anarkist och dom var styrda ur Polen, jag har träffat en av dom här i Sverige, ja hit hittar alla världens oggskåp.
Här har jag en egen teori att det var dom gökarna som avfyrade granater in på Sovjetisk sida vilket utgjorde startskottet till Vinterkriget enligt Rysk historik , en släkting träffade på dom inne i Sovjet dom var hemska det var bara att ha ihjäl dom, han ville knappt prata om det, han sade att dom hundarna hade ihjäl även ryssar, en vild region med en hel del löst folk som höll sig gömda där och filade på en autonomi under ett polskt beskydd vilket aldrig hade kunnat bli till en verklighet, GB med allierade hade gått in vilket alla fruktade därav kappade Ryssland Tyskland och Finland in för att ta mark, alla visste även våra ledande politiker kände till att England suktade efter regionen det var England som startade upp hela den våldsprocessen och att Polen försökte att lura England och lägga under för egen del och så klev Hitler in och blåste dem alla och att det var öppet på den tiden och idag så ljugs det att Hitler var ett geni, synsk och med kontakter i USA därifrån han fick topphemlig info, alla ledare visste vad som var på gång, att dom allierade skulle inta Norge, Sverige, Finland, Murmansk och Baltikum.
Dom styrande visste allt och att offren ur denna ytterst komplicerade konflikt plus en del av tyskarnas framfart under WWII det sattes på Sovjet och oavsett vad så kan det inte mätas mot den rent industriella utrotningen som Nazityskland utförde.

De finns fakta och jag rekommenderar dig att söka så som jag ha gjort. Det är väl värt för att efter det så får man en annan inställning, jag säger inte att Ryssland är god eller en vän men att en del länder har att tacka för dom insatserna och uppoffringarna som Sovjet gjorde under WWII och dom som vägrar ja det går längre bakåt och att dom tror fortsatt idag att dom skulle ha vunnit och blomstrat utan ett Sovjet. Jag vet inte hur dom folken tänker för att dom var inte ens nära.
Senast redigerad av Hursomhelsting 2019-11-30 kl. 20:15.
Citera
2019-11-30, 20:17
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Det är sällan enbart den enes fel att två träter och läser man historiken så har även Ryssland rätt även om att dom öser på med populism som "med uppdrag av Nazityskland" vilket bottnar i en strävan att förminska Finland då det lilla landet Finland i princip förnedrade den röda armen och Stalin
Även Nazityskland försökte sig på att sopa Finland under mattan. Hitlers ego var enormt och han tyckte inte om finnarna och deras raka hållning, Hitler förbjöd Axis att bidra med vapen och annan aid fram tills 1943.
Katyn och Polen kopplat till Finland, förkrigstiden är fortsatt ett känsligt kapitel som till och med hålls undan för finnar.
Fakta ligger inte öppet och lättillgängligt utan att man måste söka, en bra början det är den polska plutonen, det hemliga kriget och skogsbröder.
Finland opererade under mellankrigstiden inne i Ryssland typ partisankrigföring och det gjorde även Polen, Polen ägde ambitioner på att lägga under sig Baltikum, delar av Finland eller dess intressesfär och hela randregionen uppifrån Murmansk ned till Ukraina.
Finland och Polen möttes under det finska inbördeskriget och i efter och ej som vänner. Finland höll polacker i läger som dom sedan lät avrätta, det pågick konflikt och utrensning redan i innan WWII och ska man kunna detta riktigt bra då bör man ha rötter ditåt.
Jag har haft släkt som ogillade polacker starkt därför att dom fanns där, jag tror att i deras ögon så höll zigenarna en högre kurs, polackerna såg dom på som skojare och banditer och framförallt att dom hörde inte hemma där men att dom betedde sig som om dom vore herrar, det fanns även gott om ryssar och även svenskar och finnar eller rättare sagt fennomaner och dem i mellan så rådde det inga oegentligheter.
Finland och Ryssland låg närmst, det är då naturligt att sparka ut polackerna som sysslade med att skapa oro i regionen, det krigades i skogarna, en släkting berättade att hon bevittnade hur dom kastade ned män i fyllmassorna till järnvägsbygget, jag har tänkt att hur i helvete kunde det ske utan att komma fram? Någon måst ha saknat dom?
Givetvis att människor som inte finns dom finns inte. Det hemliga kriget.

Finland drog sig ur det hemliga kriget jag tror det var runt 1930 men att Sovjet höll det i minnet och det hela tiden pågick ett småskaligt djävulskap där även Finland drabbades, en Polisstation nära
den ryska gränsen sprängdes och att dom hittade en sabelbärande gubbe i dom karelska skogarna med en fårfitta på huvudet så sent som 1957 han påstod han var med och utförde dådet en anarkist och dom var styrda ur Polen, jag har träffat en av dom här i Sverige, ja hit hittar alla världens oggskåp.
Här har jag en egen teori att det var dom gökarna som avfyrade granater in på Sovjetisk sida vilket utgjorde startskottet till Vinterkriget enligt Rysk historik , en släkting träffade på dom inne i Sovjet dom var hemska det var bara att ha ihjäl dom, han ville knappt prata om det, han sade att dom hundarna hade ihjäl även ryssar, en vild region med en hel del löst folk som höll sig gömda där och filade på en autonomi under ett polskt beskydd vilket aldrig hade kunnat bli till en verklighet, GB med allierade hade gått in vilket alla fruktade därav kappade Ryssland Tyskland och Finland in för att ta mark, alla visste även våra ledande politiker kände till att England suktade efter regionen det var England som startade upp hela den våldsprocessen och att Polen försökte att lura England och lägga under för egen del och så klev Hitler in och blåste dem alla och att det var öppet på den tiden och idag så ljugs det att Hitler var ett geni, synsk och med kontakter i USA därifrån han fick topphemlig info, alla ledare visste vad som var på gång, att dom allierade skulle inta Norge, Sverige, Finland, Murmansk och Baltikum.
Dom styrande visste allt och att offren ur denna ytterst komplicerade konflikt plus en del av tyskarnas framfart under WWII det sattes på Sovjet och oavsett vad så kan det inte mätas mot den rent industriella utrotningen som Nazityskland utförde.

De finns fakta och jag rekommenderar dig att söka så som jag ha gjort. Det är väl värt för att efter det så får man en annan inställning, jag säger inte att Ryssland är god eller en vän men att en del länder har att tacka för dom insatserna och uppoffringarna som Sovjet gjorde under WWII och dom som vägrar ja det går längre bakåt och att dom tror fortsatt idag att dom skulle ha vunnit och blomstrat utan ett Sovjet. Jag vet inte hur dom folken tänker för att dom var inte ens nära.

Jag kan inte minnas att jag någonsin läst en lika dråplig redogörelse under mina snart tjugo år på Flashback. Tack för den.
Nu kan du säkert tipsa om var en enkel själ som jag borde söka efter "fakta" om gubbar med fårfittor, Hitlers synskhet, kopplingen Finland-Katyn, människor i järnvägsfyllning jämte de övriga hisnande historierna i din lilla exposé. Mycket står att hitta på nätet om man söker, men lite handräckning kan man väl få be om?
Citera
2019-11-30, 21:16
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Jag kan inte minnas att jag någonsin läst en lika dråplig redogörelse under mina snart tjugo år på Flashback. Tack för den.
Nu kan du säkert tipsa om var en enkel själ som jag borde söka efter "fakta" om gubbar med fårfittor, Hitlers synskhet, kopplingen Finland-Katyn, människor i järnvägsfyllning jämte de övriga hisnande historierna i din lilla exposé. Mycket står att hitta på nätet om man söker, men lite handräckning kan man väl få be om?

Jag har gett dig tre uppslag att följa upp och är du genuint intresserad då gör du det.
Citera
2020-05-17, 19:29
Medlem
Ördögs avatar
Mycket intressant och läsvärd artikel om hur Kreml använder sig av historien. Av Andrei / Andrej Kolesnikov.

Our Dark Past Is Our Bright Future: How the Kremlin Uses and Abuses History
https://carnegie.ru/commentary/81718
Russia stands out in two respects: first, in its categorical refusal to discuss all uncomfortable historical issues, and secondly in the extremely aggressive tone of its discourse on historical issues, which acts as a kind of political mobilization on contemporary issues.
Citera
2020-05-29, 10:55
Medlem
Ördögs avatar
Ytterligare en läsvärd sammanfattning av hur Kreml och dess kreatur förvränger och förtiger och förskönar. Man behöver inte - och bör inte heller - hålla med Patrik Oksanen i varje hänseende, men den här artikeln är en fullträff.

Kremls historievapen
https://frivarld.se/rapporter/kremls-historievapen
Citera
2020-06-01, 13:37
Medlem
Ördögs avatar
"Partiet" Rodina (Fosterlandet), som i duman företräds av summa en ledamot, partiordföranden Aleksej Zhuravljov, vill att Ryssland återtar 1989 års fördömande av Molotov-Ribbentroppakten och dess hemliga tilläggsprotokoll. Hans motiveringar är dråpliga: det var utländska påtryckningar som låg bakom beslutet, det gav de baltiska sovjetrepublikernas skrikhalsar anledning att påstå att dessa territorier inte frivilligt anslöt sig till SSSR 1940, och det skapade grogrund för lögnerna om att SSSR var medskyldigt till andra världskrigets utbrott ...

http://windowoneurasia2.blogspot.com...nnul-1989.html
Aleksey Zhuravlyev, leader of the Rodina Party fraction in the Duma, has introduced legislation that would annul as far as the Russian Federation is concerned the December 1989 decision of the USSR Congress of Peoples Deputies denouncing the Molotov-Ribbentrop Pact and its secret protocols.

The measure --- according to Zhravlyev’s supportive documentation, is necessary because the 1989 document “does not correspond to the principles of historical justice and was adopted under conditions of growing political instability of those years and was accompanied by pressure from foreign forces.”
/---/
The Rodina leader says that the 1989 action was taken for another reason as well – “the creation of the illusion of the legitimacy of the exit from the USSR of the Baltic republics which supposedly were included in the USSR against their will.” But it must be annulled for another reason as well, the basis it provides for falsifying Moscow’s role in starting World War II.
Zjuravljov är ingen tungviktare i internationell politik, och hans utspel har inte resulterat i några internationella kommentarer. Men i en tråd som denna kan det nog noteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in