• 1
  • 2
2017-07-23, 16:50
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Kan ni inte enkel lagstadiematte gubbar??

Betalar du varannan vecka gor du 26 betalningar pa ett ar. 52/2=26

Betalar du en gang i manaden blir det bara 12 manadsbetalningar,eller enkelt uttryckt 24 2veckors perioder.

Med varannanvecka metoden far du alltsa in en extra manadsbetalning varje ar.
Och ja det stammer att det forkortar ett 30ars lan med ungefar 1/3.

Men det ar de flesta alldeles for dumma for att fatta.
Genomsnittssvensken och medeljankaren ar bara intresserade av "how low them montlys be"
Vad lanet verkligen kostar i slutandan orkar man inte rakna ut,ej heller hur man ytterst enkelt kan spara 1/3 av rantekostnaden.

Mvh

Med andra ord måste det upp mer pengar per år - pengar som du kunde fått bättre avkastning (ja det finns definitivt bättre avkastning än bostadsräntan efter avdrag, för tillfället 1 % )

Om vi säger att du amorterar antingen 1000 per månad, eller 500 varannan vecka på ett på på 360000 så har med metod 1 amorterat av 12000/3.33%, metod 2 13000/3.61%.

Metod 1 tar 30 år, metod 2 27.7 år med rak amortering - men jag förmodar att hans exempel handlar om att öka amorteringen hela tiden i takt med att räntan sjunker - skillnaden blir dock inte 30 mot 21
och det tar heller inte hänsyn till den alternativa avkastningen. Räntebesparingen på att betala in 2 veckor i förväg blir ca 2.5 kr per år: 13 betalningar i "förväg", 500 kr per gång, två veckor i förväg sparar in 1/26:e del av årsräntan per gång. Felräkningspengar i sammanhanget alltså, det är den extra 13:e inbetalningen det handlar om som gör någon som helst skillnad.

Om man tror att avkastningen kommer vara negativ/lägre än räntan efter amortering de kommande decennierna så kan man såklart amortera - men å andra sidan så bör man knappast köpa bostad då priserna på dessa med lär sjunka...
Citera
2017-07-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Med andra ord måste det upp mer pengar per år - pengar som du kunde fått bättre avkastning (ja det finns definitivt bättre avkastning än bostadsräntan efter avdrag, för tillfället 1 % )

Om vi säger att du amorterar antingen 1000 per månad, eller 500 varannan vecka på ett på på 360000 så har med metod 1 amorterat av 12000/3.33%, metod 2 13000/3.61%.

Metod 1 tar 30 år, metod 2 27.7 år med rak amortering - men jag förmodar att hans exempel handlar om att öka amorteringen hela tiden i takt med att räntan sjunker - skillnaden blir dock inte 30 mot 21
och det tar heller inte hänsyn till den alternativa avkastningen. Räntebesparingen på att betala in 2 veckor i förväg blir ca 2.5 kr per år: 13 betalningar i "förväg", 500 kr per gång, två veckor i förväg sparar in 1/26:e del av årsräntan per gång. Felräkningspengar i sammanhanget alltså, det är den extra 13:e inbetalningen det handlar om som gör någon som helst skillnad.

Om man tror att avkastningen kommer vara negativ/lägre än räntan efter amortering de kommande decennierna så kan man såklart amortera - men å andra sidan så bör man knappast köpa bostad då priserna på dessa med lär sjunka...

Nu var val inte fragan om man kunde fa battre avkastning pa sitt kapital vs betala en extra manadsbetalning per ar pa sitt bostadslan.
Men visst kan man sla bolanerantan under 30ars tid och inte bry sig om att ha ett lan sa ar val en god affar.

Sedan gor du ett grovt raknefel da du tar 360/24 vs 26 och konstaterar att man enbart sparar dryga 2ar i amorteringstid.

Du maste ocksa berakna rantan pa den resterande skulden,inte enbart hur snabbt du amorterar av ditt ursprungliga lanebelopp.
Det ar dar den extra manadsinbetalningen gor en stor skillnad
Men du har helt ratt i att du betalar in mer pengar per ar med 2veckorsmetoden.

A andra sidan ar det formodligen lattare for de flesta att betala en tusenlapp mer varje manad,an att betala in 12000 pa en gang.

Jag kan ta mig sjalv som exempel. Mitt bostadslan var $575 per manad i 30ar. Jag betalade in $1000 och var efter 8ar i det narmaste skuldfri.Rantan var 6.75%
Citera
2017-07-24, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
På vilket sätt skiljer det sig från att amortera 10.000 en gång i månaden eller 5.000 två gånger?
Eller menar han att man då ska amortera 10.000x2?
Iom att jag inte har boken så är det svårt att förstå hur han menar...

Och sen är ju frågan om det, med dagens räntor, är vettigare att amortera mer eller att investera pengarna istället och vid ev. ränteuppgång då amortera efter att pengarna ökat i värde.

Alltid rätt att amortera hårt. Pga att jag valde en hård amorteringsväg så öppnar sig massor av möjligheter för mig om en 6-7 år, jag kan gå ner i tid, jag slipper ha ett högpresterande jobb som suger livslusten ur mig. Jag kan t.o.m med sluta jobba om ett tag.

Livet är så kort, jobba inte bort det
Citera
2017-07-24, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
Alltid rätt att amortera hårt. Pga att jag valde en hård amorteringsväg så öppnar sig massor av möjligheter för mig om en 6-7 år, jag kan gå ner i tid, jag slipper ha ett högpresterande jobb som suger livslusten ur mig. Jag kan t.o.m med sluta jobba om ett tag.

Livet är så kort, jobba inte bort det

Du har missat mycket kosing på att amortera om man jämför med att du hade haft pengarna på börsen istället. Det är inte alltid bra att amortera
Citera
2017-07-24, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Du har missat mycket kosing på att amortera om man jämför med att du hade haft pengarna på börsen istället. Det är inte alltid bra att amortera

Jag/vi har allt vi behöver inkl. ny merca/benz.

Tro mig dude!. Bort med pisslånen, sen får du riktig frihet.

Jag har pengar på både OMX och i USa sen -99.
Senast redigerad av peheis666 2017-07-24 kl. 19:15.
Citera
2017-07-24, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Kan ni inte enkel lagstadiematte gubbar??

Betalar du varannan vecka gor du 26 betalningar pa ett ar. 52/2=26

Betalar du en gang i manaden blir det bara 12 manadsbetalningar,eller enkelt uttryckt 24 2veckors perioder.

Med varannanvecka metoden far du alltsa in en extra manadsbetalning varje ar.
Och ja det stammer att det forkortar ett 30ars lan med ungefar 1/3.

Men det ar de flesta alldeles for dumma for att fatta.
Genomsnittssvensken och medeljankaren ar bara intresserade av "how low them montlys be"
Vad lanet verkligen kostar i slutandan orkar man inte rakna ut,ej heller hur man ytterst enkelt kan spara 1/3 av rantekostnaden.

Mvh

Om året har 53 veckor då?
Citera
2017-07-24, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
Jag/vi har allt vi behöver inkl. ny merca/benz.

Tro mig dude!. Bort med pisslånen, sen får du riktig frihet.

Jag har pengar på både OMX och i USa sen -99.

Jag har inga lån, men önskar att jag hade varit maxbelånad senaste 10 åren typ.då hade jag nog kunnat sluta jobba nu. Istället kommer det ta ca 10 år till innan jag är ekonomiskt oberoende
Senast redigerad av gfbs88 2017-07-24 kl. 20:46.
Citera
2017-07-24, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Jag har inga lån, men önskar att jag hade varit maxbelånad senaste 10 åren typ.då hade jag nog kunnat sluta jobba nu. Istället kommer det ta ca 10 år till innan jag är ekonomiskt oberoende
Minst......
Citera
2017-07-24, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillhaenKille
Minst......

Nja, snarare max
Citera
2017-07-24, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VillhaenKille
Minst......

Bra tänk där. Dock finns det ett jävla aber, själv är jag väldigt orolig att hela svenska livmodern kommer fet explodera om typish 3.5 år

....då vill jag absolut ej vara kvar här....jag har dessutom sparat på mig några merca clk modeller från både 70/80/90/20 tal som jag är mer rädd om än mina barn....

Finns nog stor chans att såna som mig sticker fort som faan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in