Citat:
Ursprungligen postat av
Reeves
Inledningsvis är inte det här en en tråd om att amortera eller ej, det diskuterar vi på annan plats. Jag vill lyfta frågan om att amortera ofta. Per H Börjesson lyfter frågan i sin bok "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" (s. 21). Han menar på att genom att dela upp månadskostnaden i fler delar, i boken exempelvis i två delar och därmed amortera varannan vecka, resulterar det i att ett 30-årigt huslån istället är betalt på 21 år. Således skulle människor kunna vara skuldfria betydligt tidigare än vad de är idag.
En intressant fråga som jag har funderat väldigt lite på på grund av avsaknad av lån, men som jag tror att många skulle ha nytta av. Hur långt kan man ta detta? Skulle man kunna lägga upp en daglig betalning till sin borgenär? Vad blir effekten då?
Är det någon som tillämpar detta?
På vilket sätt skiljer det sig från att amortera 10.000 en gång i månaden eller 5.000 två gånger?
Eller menar han att man då ska amortera 10.000x2?
Iom att jag inte har boken så är det svårt att förstå hur han menar...
Och sen är ju frågan om det, med dagens räntor, är vettigare att amortera mer eller att investera pengarna istället och vid ev. ränteuppgång då amortera efter att pengarna ökat i värde.