• 1
  • 2
2017-07-23, 09:17
Bannlyst
Någon som vet varför bilförsäkring är så dyrt? Den billigaste försäkringen är trafikförsäkring. Har en polare som köpte sin första bil för ungefär 15 000 kr och bara trafikförsäkringen kostade ungefär 550 kr i månaden?! Vilket man kan tycka är vansinnigt dyrt för en så billig bil. Så ungefär 2,5 års trafikförsäkring kostar som hela bilens värde? Tycker försäkring för en så billig bil borde vara runt 1000 kr per ÅR,är väl rimligt eller hur?

Någon som vet varför det billigaste försäkringen(trafikförsäkring) är så dyr? Kan man sänka den på något sätt? Bör även tillägga att personen är en student,ifall det kan ha någon betydelse.
Citera
2017-07-23, 09:26
Medlem
Premien är i förhållande till risken att något skulle hända!
Risken att något händer med en students första bil är väldigt hög. Oavsett värdet på bilen.
Du ska se att när din kompis fyller över 25 år och förhoppningsvis inte har behövt utnyttja sin försäkring, så kommer premien att sjunka!
Citera
2017-07-23, 09:29
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rlioar
Någon som vet varför bilförsäkring är så dyrt? Den billigaste försäkringen är trafikförsäkring. Har en polare som köpte sin första bil för ungefär 15 000 kr och bara trafikförsäkringen kostade ungefär 550 kr i månaden?! Vilket man kan tycka är vansinnigt dyrt för en så billig bil. Så ungefär 2,5 års trafikförsäkring kostar som hela bilens värde? Tycker försäkring för en så billig bil borde vara runt 1000 kr per ÅR,är väl rimligt eller hur?

Någon som vet varför det billigaste försäkringen(trafikförsäkring) är så dyr? Kan man sänka den på något sätt? Bör även tillägga att personen är en student,ifall det kan ha någon betydelse.

Trafikförsäkring har inget med bilens värde att göra. Den är en försäkring som täcker skador på annan parts bil samt personskador för både en själv och annan part. Det är dyrt för att sådant kan bli väldigt dyrt. Krockskador kan bli väldigt allvarliga, ge livslånga men, rent av döda.
Citera
2017-07-23, 09:30
Medlem
Orsakar man skada på andras bilar med sin egen bil så går det väl på den skyldiges försäkring? Kraschar du in i en Ferrari är det väl skönt att slippa betala själv. (Har ingen bil så det här är bara som jag har fattat att det funkar)
Citera
2017-07-23, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av domastsen
Orsakar man skada på andras bilar med sin egen bil så går det väl på den skyldiges försäkring? Kraschar du in i en Ferrari är det väl skönt att slippa betala själv. (Har ingen bil så det här är bara som jag har fattat att det funkar)

Så ifall han skulle krocka med en Ferarri där felet är hans och skadorna blir 200 000 kr,så slipper han betala något alls? Försäkringsbolaget betalar allt?
Citera
2017-07-23, 09:33
Medlem
Anledningar till varför försäkringar blivit så sjukt dyrt på bilar:

Bilbränder
Försäkringsbedräggerier.

Vet flera invandrare som repat sina bilar för att få ny lackering.
Vet flera invandrare som fått sina bilar försvinna eller saboterade duktigt när motor eller växellåda rasat. Många fall vet jag om. Dom köper långmilare, skruvar mätarna lågt.
När det brakar så begär dom lågmilare ersättning sen

Detta kostar Svenskar multi miljoner.
Dom är iskalla och saknar empati. Dom njuter av att förstöra för andra.
Citera
2017-07-23, 09:48
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinavolvo

Bilbränder
Försäkringsbedräggerier.

Vet flera invandrare som repat sina bilar för att få ny lackering.
Vet flera invandrare som fått sina bilar försvinna eller saboterade duktigt när motor eller växellåda rasat. Många fall vet jag om. Dom köper långmilare, skruvar mätarna lågt.
När det brakar så begär dom lågmilare ersättning sen

Detta kostar Svenskar multi miljoner.
Dom är iskalla och saknar empati. Dom njuter av att förstöra för andra.

det är bara "invandrare" som fuskar, fy

ont: beror på hur gammal du är ts
Citera
2017-07-23, 09:49
Medlem
Citat:
Så ifall han skulle krocka med en Ferarri där felet är hans och skadorna blir 200 000 kr,så slipper han betala något alls? Försäkringsbolaget betalar allt?

Som sagt har ingen bil, men det finns väl självrisk som ska betalas iaf. Överlämnar frågan till nån som har körkort till mer en legitimation
Citera
2017-07-23, 09:54
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Om Ferrarin är vållande så går det på Ferrari-ägarens försäkring (antar att man har helförsäkring på en Ferrari). Då betalar han självrisk. Om det är ditt fel går det på din trafikförsäkring. Sådan brukar det inte vara självrisk på.

Om Ferrarin är vållande betalar hans försäkring även din bil. Om du är vållande får du inte en spänn för den om du bara har trafikförsäkring.
Citera
2017-07-23, 10:02
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Kinavolvo
Har du några belägg för att försäkringar har blivit dyrare relativt sett?
Jag upplever det inte så, men det är min egen upplevelse ska jag vara tydlig med. När jag i slutet av 80-talet skaffade bil så betalade jag väl i runda slängar 5000:-/ år i halvförsäkring. Idag betalar jag 7000:- för hel, jag är äldre och har lagt lite mil under hjulen så det påverkar förstås. Men jag kan inte säga att jag märkt att det blivit direkt dyrare och dyrare.

Beroende på hur man räknar men:
Citat:
5000 SEK år 1990 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 12109 SEK år 2017
Går en halvförsäkring för en 20-åring på mer än 12000:- / år med allt annat likadant idag?
Beräkningsmodeller och villkor har förstås förändrats de senaste 25-30 åren.
Citera
2017-07-23, 10:05
Medlem
dwgs avatar
Bara se hur det ser ut i Sverige många bilbränder, försäkringsbedrägeri mm
Det höjer priserna, sen att Arne i innre norland drabbas bryr sug inte försäkringsbolagen om.
Citera
2017-07-23, 10:35
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Citat:

Du verkar ju inte förstå vad meningen med försäkringen är, och ändå lyckas du komma fram till att den ska gå på 1000 kr. per år för en bil med ett värde på 15000 kr. Kan du redovisa hur du kom fram till den summan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in