• 1
  • 2
2017-07-22, 19:23
Medlem
Hej!,
Finns det någon åldersgräns eller körkortskrav på motorcross tänkte på att köpa en Orion cross 125cc men min kompis säger att det är 21 års åldersgräns
Citera
2017-07-22, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surfnturp
Hej!,
Finns det någon åldersgräns eller körkortskrav på motorcross tänkte på att köpa en Orion cross 125cc men min kompis säger att det är 21 års åldersgräns

Du litar inte på din kompis?
Citera
2017-07-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tappara
Du litar inte på din kompis?
Hahaha nä det gör jag absolut inte han är största hasch tomten
Citera
2017-07-22, 19:29
Medlem
Är inte en orion 125cc en fiddy?
Citera
2017-07-22, 19:42
Medlem
Hurt-Åkes avatar
En cross som är oregistrerad får inte köras nån annanstans än på inhägnat område (t ex på en bana) och där krävs inget körkort eller uppnådd ålder (Enligt lagen. Däremot kan ju den som driver banan ha egna regler). Är den vägregistrerad så krävs givetvis motorcykelkörkort för att köra på väg.

Hur kan man inte fatta det? 13 år?
Senast redigerad av Hurt-Åke 2017-07-22 kl. 19:44.
Citera
2017-07-22, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karrholm
Är inte en orion 125cc en fiddy?
Haha ja förlåt jag menade fiddy
Citera
2017-07-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
En cross som är oregistrerad får inte köras nån annanstans än på inhägnat område (t ex på en bana) och där krävs inget körkort eller uppnådd ålder (Enligt lagen. Däremot kan ju den som driver banan ha egna regler). Är den vägregistrerad så krävs givetvis motorcykelkörkort för att köra på väg.

Hur kan man inte fatta det? 13 år?
Vad ligger åldersgränsen på?
Citera
2017-07-22, 19:49
Medlem
Citat:
Vad ligger åldersgränsen på?
Han skrev ju precis det. På inhägnat område får den köras oberoende ålder. Den får inte brukas på allmän väg oavsett ålder. Eftersom att det är en fiddy..............
Citera
2017-07-22, 19:51
Medlem
Orion är det största skräpet du kan köpa.. Köp en 125cc cross istället av kvalitetsmärke begagnad för nästan samma peng.
Citera
2017-07-22, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karrholm
Han skrev ju precis det. På inhägnat område får den köras oberoende ålder. Den får inte brukas på allmän väg oavsett ålder. Eftersom att det är en fiddy..............
får man köra de i parker eller runt Lägenhets område?
Citera
2017-07-22, 23:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Nej, det får man inte. Oavsett om den är vägregistrerad, om du har körkort eller ej. När jag tog körkort på 80-talet var det 16 år som gällde för lätt MC, dvs. 125 kubik. Detta blev automatiskt ett körkort för tung MC när man fyllde 18. Men så "bra" är det inte numera.

OAVSETT: Ditt lilla projekt får du bara köra på inhägnat område, exempelvis en crossbana. Ingen annanstans. Parker och i lägenhetsområden räknas absolut som "big-no-no"!
Citera
2017-07-23, 06:56
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Du gör dig skyldig till en massa förseelser då: Olovlig terrängkörning, olovlig körning, framförande av oskattat, oreggat och oförsäkrat fordon. Ditt körkortstillstånd kommer du att få uppskjutet rejält om du åker fast. Vilket du kommer att ångra när du börjar närma dig 18-årsdagen!

Det vore faktiskt betydligt mindre allvarligt om du tjyvlånar farsans bil och kör på E4:an.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in