Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-22, 14:19
  #1
Medlem
http://www.smp.se/alvesta/ett-ar-for...ridskrankning/

Citat:
Ett års fängelse för grov kvinnofridskräkning. Det döms en Alvestabo till efter under flera års tid ha utsatt sin sambo för olika kränkningar.

Citat:
Han förekommer sedan tidigare i belastningsregistret för misshandel, olaga hot, våldtäkt och sexuellt utnyttjande av barn.

Den dömde mannen heter Thorgeir Innervik. Tidigare gick han under namnet Nils Fredrik Larson och dömdes i Östersunds tingsrätt, men när jag hör av mig till dom (har bara namn och personnummer) så hittar dom ingenting i några arkiv alls.

Även om tidigare domar föll för tio år sedan så borde det finnas kopior kvar, även om dom inte digitaliserats. Hur kan jag få tag i domdatum/målnummer för att få ut de äldre domarna? Kan dom stå i nya FUP:en för nya brottet?
__________________
Senast redigerad av Ultramarine 2017-07-22 kl. 14:40.
Citera
2017-07-22, 20:31
  #2
Medlem
Kebabfysikers avatar
Går det itne att söka på personnummer?
Citera
2017-07-22, 20:44
  #3
Medlem
Novus4212s avatar
Allt är bundet till personnr så då har du antagligen fel nr.

Edit: Skyddad identitet?
Citera
2017-07-22, 21:18
  #4
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultramarine
Den dömde mannen heter Th*rgeir Inn*rvik. Tidigare gick han under namnet Nils Fredrik Larson och dömdes i Östersunds tingsrätt, men när jag hör av mig till dom (har bara namn och personnummer) så hittar dom ingenting i några arkiv alls.

Även om tidigare domar föll för tio år sedan så borde det finnas kopior kvar, även om dom inte digitaliserats. Hur kan jag få tag i domdatum/målnummer för att få ut de äldre domarna? Kan dom stå i nya FUP:en för nya brottet?
Den ende med det namnet som jag hittar har personnummer: *4122*-*23* (*=8) Ingen person med det personnumret har dömts till fängelse mellan åren 2004-2015.

Det hela är väldigt enkelt om han i det fallet du länkar till dömts nyligen. Då kan du höra av dig till domstolen och begära kopia på belastningsregisterutdraget, ligger i akten. I det står allt han dömts för tidigare.
__________________
Senast redigerad av Stor-Hakan 2017-07-22 kl. 21:28.
Citera
2017-07-23, 12:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Hakan
Ingen person med det personnumret har dömts till fängelse mellan åren 2004-2015.

Han dömdes 2006 till rättspsykiatrisk vård eller liknande, det är den FUP:en jag är på jakt efter. Enligt svar från Östersunds tingsrätt så har dom inga digitala filer på det personnumret, men det måste ju finnas fysiska filer arkiverade någonstans.

Min fråga är den samma sedan tidigare; kan man hämta ut FUP:en för det han dömdes för nu i juli och därigenom hitta målnummer eller annat som behövs för att få ut den från 2006?
Citera
2017-07-23, 13:24
  #6
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultramarine

Min fråga är den samma sedan tidigare; kan man hämta ut FUP:en för det han dömdes för nu i juli och därigenom hitta målnummer eller annat som behövs för att få ut den från 2006?
Och mitt svar är samma, läs! Vänd dig till domstolen för senaste domen och begär kopia på belastningsregisterutdraget.
Citera
2017-07-23, 14:20
  #7
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultramarine
Han dömdes 2006 till rättspsykiatrisk vård eller liknande, det är den FUP:en jag är på jakt efter. Enligt svar från Östersunds tingsrätt så har dom inga digitala filer på det personnumret, men det måste ju finnas fysiska filer arkiverade någonstans.

Min fråga är den samma sedan tidigare; kan man hämta ut FUP:en för det han dömdes för nu i juli och därigenom hitta målnummer eller annat som behövs för att få ut den från 2006?
Den domen bör varar rensad eftersom rättspsykiatrisk vård inte är ett straff - och domar rensas efter 10 år.

Du får söka här:
Äldre handlingar som domstolen inte längre har i sina arkiv finns hos Riksarkivet, RA, www.riksarkivet.se. Undantag är arkiv från tingsrätterna och förvaltningsrätten i Stockholm, som finns hos Stockholms stadsarkiv och arkiv från Malmö tingsrätt som finns på Malmö stadsarkiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Hakan
Den ende med det namnet som jag hittar har personnummer: *4122*-*23* (*=8) Ingen person med det personnumret har dömts till fängelse mellan åren 2004-2015.

Det hela är väldigt enkelt om han i det fallet du länkar till dömts nyligen. Då kan du höra av dig till domstolen och begära kopia på belastningsregisterutdraget, ligger i akten. I det står allt han dömts för tidigare.
Nej, är domen rensad så finns den inte med i belastningsregistret.
Citera
2017-07-23, 15:15
  #8
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den domen bör varar rensad eftersom rättspsykiatrisk vård inte är ett straff - och domar rensas efter 10 år.

Du får söka här:
Äldre handlingar som domstolen inte längre har i sina arkiv finns hos Riksarkivet, RA, www.riksarkivet.se. Undantag är arkiv från tingsrätterna och förvaltningsrätten i Stockholm, som finns hos Stockholms stadsarkiv och arkiv från Malmö tingsrätt som finns på Malmö stadsarkiv.
Du har fel. Domar rensas aldrig rent fysiskt, domen finns alltid kvar i pappersformat. Om det var så sent som tio år sedan domen meddelades så finns den kvar i domstolens arkiv, såvida domstolen inte lagts ner för då har den överförts till relevant arkiv.

Anteckningar i belastningsregistret gallras på 10 år gällande påföljder som avser fängelse eller rättspsykiatrisk vård - dock så gäller detta endast 10 år efter frigivning/utskrivning och då förutsatt att vederbörande inte lagförts för brott under den tio års perioden. Läs gärna det jag skrev flera gånger eftersom du har en förmåga att läsa saker och ting på ditt egna lilla vis.

I det här fallet handlar det om en person som dömts även efter de brott som TS efterfrågar. Då är det rimligt att först begära kopia på belastningsregisterutdraget ur akten för den senaste domen (vilken TS verkar känna till).

Over and out.
Citat:
Ursprungligen postat av Ultramarine
Han dömdes 2006 till rättspsykiatrisk vård eller liknande, det är den FUP:en jag är på jakt efter. Enligt svar från Östersunds tingsrätt så har dom inga digitala filer på det personnumret, men det måste ju finnas fysiska filer arkiverade någonstans.

Min fråga är den samma sedan tidigare; kan man hämta ut FUP:en för det han dömdes för nu i juli och därigenom hitta målnummer eller annat som behövs för att få ut den från 2006?
Som sagt, för att få målnumret till till domen från 2006 så vänder du dig till domstolen som meddelat nu aktuell dom och så begär du att få kopia av belastningsregisterutdraget ur den akten.

Om förundersökningen från målet år 2006 är gallrad hos domstolen så kan du vända dig till polisen för att få ta del av den. Du behöver då K-numret. För att få K-numret så begär du ut stämningsansökan i målet från 2006 (domstolarna sparar alltid domar och stämningsansökan), på stämningansökan står C-numret och med C-numret så kan polis och åklagare ge dig K-numret. K-numret polisens diarienummer för förundersökningar, C-numret är åklagarmyndigheternas diarenummer för ärenden.

Edit: Vad fan är det med folk, Micro113 och Ultramarine, det står ju i artikeln att han förekommer i belastningsregistret sedan tidigare! Bara att göra som jag skrev från allra första början. Retards.
__________________
Senast redigerad av Stor-Hakan 2017-07-23 kl. 15:25.
Citera
2017-07-23, 15:25
  #9
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Hakan
Du har fel. Domar rensas aldrig rent fysiskt, domen finns alltid kvar i pappersformat. Om det var så sent som tio år sedan domen meddelades så finns den kvar i domstolens arkiv, såvida domstolen inte lagts ner för då har den överförts till relevant arkiv.

Anteckningar i belastningsregistret gallras på 10 år gällande påföljder som avser fängelse eller rättspsykiatrisk vård - dock så gäller detta endast 10 år efter frigivning/utskrivning och då förutsatt att vederbörande inte lagförts för brott under den tio års perioden. Läs gärna det jag skrev flera gånger eftersom du har en förmåga att läsa saker och ting på ditt egna lilla vis.
Det gäller 10 år från dom eller avtjänat straff. RPV är inget straff - det är vård, och gäller 10 år från utskrivning.

Och jo - domarna rensas fysiskt ut från rätterna och överförs till arkiven.

Jag undrar också var av TS du får fram att personen skulle vara dömd inom en 10 års tid.

Edit:
Såg det nu:
Han förekommer sedan tidigare i belastningsregistret för misshandel, olaga hot, våldtäkt och sexuellt utnyttjande av barn.
__________________
Senast redigerad av micro113 2017-07-23 kl. 15:32.
Citera
2017-07-23, 16:34
  #10
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det gäller 10 år från dom eller avtjänat straff. RPV är inget straff - det är vård, och gäller 10 år från utskrivning.

Och jo - domarna rensas fysiskt ut från rätterna och överförs till arkiven.
Bra att du förstått detta nu men du behöver inte upprepa vad jag skrivit för att visa att du förstått.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback