Citat:
Ursprungligen postat av
sabrina56
Det är den ständiga jakten på pengar. Många anser att det är viktigare att ha en dyr bil än
att vara hemma hos barnen. När föräldrarna kommer hem trötta så sätts barnen framför
datorn eller TV:n. Sedan så blir det därefter med uppfostran.
Tillhör de äldre här på forumet, och förvånas över att många barn inte känner till ordet
"tack". Är man tillsammans med familjer så är det barnen som styr och ställer.
Jämför man med när jag var ung så var det en helt annan pli på barnen. Man tackade och
höll upp dörren för de vuxna. Är barnen på dagis så får de skrika sig fram, och att visa
hövlighet, och tacksamhet, glöms bort.
Det var bättre förr, det kommer man inte ifrån. Det var pli på barnen, och de växte upp
till ansvarsfulla medborgare. Nu är det bara det egna jaget, och mobilen, som gäller.
Tror att det skulle vara helt andra förhållanden om de inte skickades iväg 8-10 timmar/dag
för att då uppfostras av andra.
Många föräldrar är så slöa att de anser att omgivningen och samhället ska ta del av
barnens uppfostran. Bär de sig illa åt i skolan, så anser de att felet ligger där. Men det är
inte skolan som har skaffat barnen, utan föräldrarna. Därför så ligger ansvaret hos dem,
och ingen annan.
Då jag har god insyn i hur det fungerar inom förskolan nuförtiden, så kan jag jag säga att allt vad regler och struktur heter är så gott som bortblåsta.
Idag så kan ett barn anses ha blivit "kränkt" om du säger ifrån när barnet beter sig på ett dåligt sätt. Det säger väl allt egentligen.
Man kan summera det hela med att det finns en del kvinnor inom yrket som anser att struktur och gränser för barnen är fel och att barnen ska uppfostra sig själva med en slags fri uppfostran.
Sen att svenska föräldrar hatar sina barn, det tror jag inte på ett dugg. Det är dock så här samhället ser ut i väst och det är uppenbarligen något som vi accepterar, åtminstone de flesta av oss.
Till er som menar på att förskolan är statens sätt att "uppfostra" barnen, om det är sant, så uppfostras dem i så fall till att bli gapiga, odrägliga skithögar. Inte alla dock, de barn som faktiskt fortfarande har föräldrar hemma som sätter gränser har nog en chans i livet.
P.s. Ja, jag och min fru har våra barn på förskolan. Dock en privat sådan och inte en kommunal, tack och lov.