Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-21, 13:50
  #1
Avstängd
Ettlitetfikozs avatar
Jag har alltid varit nyfiken på varför svenskar överlag hatar sina barn, de lämnar bort dem till dagis så fort de kan, och de vågar aldrig ge dem några regler eller struktur för det skulle kräva att de faktiskt gjorde något som är obekvämt.

Jag är själv svensk, men har aldrig förstått detta beteende. Är svenskar överlag inkompetenta, eller är det så att de är så själviska att barnen alltid kommer i andra/tredje hand?
Citera
2017-07-21, 13:55
  #2
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettlitetfikoz
Jag har alltid varit nyfiken på varför svenskar överlag hatar sina barn, de lämnar bort dem till dagis så fort de kan, och de vågar aldrig ge dem några regler eller struktur för det skulle kräva att de faktiskt gjorde något som är obekvämt.

Jag är själv svensk, men har aldrig förstått detta beteende. Är svenskar överlag inkompetenta, eller är det så att de är så själviska att barnen alltid kommer i andra/tredje hand?

Min erfarenhet är att de flesta faktiskt är hemma så länge de kan/har råd med (1.5-2år).

I och med den i Sverige höga skatt på relativt låga löner så krävs det i de flesta fall att båda föräldrarna arbetar.
Citera
2017-07-21, 13:56
  #3
Medlem
supermassives avatar
Mitt barn är endast på dagis de dagar och timmar jag jobbar. Är jag ledig så är även mitt barn ledigt och då brukar vi alltid hitta på saker - ute som inne, beroende på väder och aktivitet.
Citera
2017-07-21, 14:02
  #4
Medlem
Miss-Kittys avatar
För att folk skaffar barn för att alla andra gör det och sen kommer de på att dom kanske inte skulle ha gjort det..
Citera
2017-07-21, 14:03
  #5
Avstängd
Ettlitetfikozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Min erfarenhet är att de flesta faktiskt är hemma så länge de kan/har råd med (1.5-2år).

I och med den i Sverige höga skatt på relativt låga löner så krävs det i de flesta fall att båda föräldrarna arbetar.

Jag tror att du delvis har rätt, men om vi skall vara lite ärliga så vill människor kunna äta ute och ta en semster då och då istället för att ta hand om sina barn. Det har man ju förtjänat.
Citera
2017-07-21, 14:18
  #6
Moderator
tobess avatar
Hur länge barnen är hemma är ju för de flesta en ekonomisk fråga. Har man t.ex. ett bostadslån på flera miljoner så är det förstås inte hållbart i längden att den ena ska gå hemma med låg/ingen lön, såvida inte den andra parten är relativt högavlönad.

Med mina egna barn har vi turen att vi klarar alla lån, räkningar och andra utgifter på endast min lön och därmed har frun kunnat/fått vara hemma så länge hon velat med barnen, men det är långt i från alla som är i den situationen.

Sen kan jag inte riktigt hålla med om din beskrivning. Internationellt sett så är man BETYDLIGT längre hemma med barnen i Sverige (och de nordiska länderna överlag) jämfört med andra ställen. Det finns gott om ställen där föräldraledigheten är ett par månader som bäst och efter det får folk endera gå hemma helt utan ersättning eller skicka barnen i dagis/skaffa barnskötare när barnet endast är 2-3 månader gammalt. Här får det nog ses som rätt ovanligt att sätta ett barn som är under 1 år i dagis, även om det förekommer.
Citera
2017-07-21, 14:21
  #7
Avstängd
Ettlitetfikozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Hur länge barnen är hemma är ju för de flesta en ekonomisk fråga. Har man t.ex. ett bostadslån på flera miljoner så är det förstås inte hållbart i längden att den ena ska gå hemma med låg/ingen lön, såvida inte den andra parten är relativt högavlönad.

Med mina egna barn har vi turen att vi klarar alla lån, räkningar och andra utgifter på endast min lön och därmed har frun kunnat/fått vara hemma så länge hon velat med barnen, men det är långt i från alla som är i den situationen.

Sen kan jag inte riktigt hålla med om din beskrivning. Internationellt sett så är man BETYDLIGT längre hemma med barnen i Sverige (och de nordiska länderna överlag) jämfört med andra ställen. Det finns gott om ställen där föräldraledigheten är ett par månader som bäst och efter det får folk endera gå hemma helt utan ersättning eller skicka barnen i dagis/skaffa barnskötare när barnet endast är 2-3 månader gammalt. Här får det nog ses som rätt ovanligt att sätta ett barn som är under 1 år i dagis, även om det förekommer.


Jag tror du måste skilja på rättigheter och verkligheten här, Sverige och Norden har generösa bidrag och fördelar för nyblivna föräldrar medan i andra länder så stannar oftast mamman hemma mycket längre och säger upp sig ifrån sitt jobb.
Citera
2017-07-21, 14:25
  #8
Medlem
Xer0s avatar
Som vanligt i sverige så anser man inte att man har något ansvar. Vadå skall jag ta ansvar för att uppfostra mina barn? Det kan väl skola, dagis och fritids göra. Jag betar ju ändå skatt för att nån annan skall fixa det där.
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-07-21 kl. 14:29.
Citera
2017-07-21, 14:31
  #9
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettlitetfikoz
Jag har alltid varit nyfiken på varför svenskar överlag hatar sina barn, de lämnar bort dem till dagis så fort de kan, och de vågar aldrig ge dem några regler eller struktur för det skulle kräva att de faktiskt gjorde något som är obekvämt.

Jag är själv svensk, men har aldrig förstått detta beteende. Är svenskar överlag inkompetenta, eller är det så att de är så själviska att barnen alltid kommer i andra/tredje hand?
"så fort de kan" my ass. Sverige har bland de mest generösa policies för gravida och barnlediga.

En mamma kan vara borta från jobbet i upp till ett och ett halvt år med föräldrabidrag.
Jämför med USA där man får hela två veckor eller något liknande.

Jo svenskar bryr sig om sina barn. Enl min egen erfarenhet så gör de allt för sina barn.
Citera
2017-07-21, 14:33
  #10
Avstängd
Ettlitetfikozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
"så fort de kan" my ass. Sverige har bland de mest generösa policies för gravida och barnlediga.

En mamma kan vara borta från jobbet i upp till ett och ett halvt år med föräldrabidrag.
Jämför med USA där man får hela två veckor eller något liknande.

Jo svenskar bryr sig om sina barn. Enl min egen erfarenhet så gör de allt för sina barn.

Helt fel såklart, varför slutar inte en förälder på sitt jobb isåfall? Varför hjälper inte övrig familj till mer isåfall? Jag tror du försöker lura dig själv här, svenskar hatar sina barn.
Citera
2017-07-21, 14:35
  #11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettlitetfikoz
Helt fel såklart, varför slutar inte en förälder på sitt jobb isåfall? Varför hjälper inte övrig familj till mer isåfall? Jag tror du försöker lura dig själv här, svenskar hatar sina barn.
För det är så jävla lätt att amortera villan på en lön, eller? Skärp dig.

Jag ser vilken retorik du kör med och vad din slutkläm blir, men den funkar inte i verkligheten.
Citera
2017-07-21, 14:35
  #12
Avstängd
Ettlitetfikozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
För det är så jävla lätt att amortera villan på en lön, eller? Skärp dig.

Jag ser vilken retorik du kör med och vad din slutkläm blir, men den funkar inte i verkligheten.

Det är ju uppenbarligen viktigare att ha en villa än att vara med sitt barn, det inser du väl att du precis skrev?


Edit : Låter som att du är en person som hellre jobbar än att umgås med människor och sedan köper presenter för att du känner dig skyldig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback