Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-07-20, 15:19
Avstängd
Xer0s avatar
Min familj har ett gammalt hus på landet där elen är indragen med PEN ledare.
Dvs. det finns ingen riktig jord in till huset och det har aldrig funnits några jordade uttag i huset.

Nu har min far gjort om en del av elen, och då har han kopplat in jorden i nya uttag på nollskenan i nytt proppskåp med automatsäkringar.

Jag tänker spontant att det skulle kunna vara farligt.

Det är ju, med ett sånthär system, inte säkert att höljet i spisen har samma potential som t.ex. diskbänken. Låt säga att en lampa är tänd, och den lampan är kopplad mellan 0 och fas.

Då får man nollströmmar. Om då nollan skulle gå av, så finns risken att man just kopplat 220V ut i spisens hölje.

Dessutom känns det som att det skulle kunna finnas risk för stötar även när systemet är fel, då det som sag skulle kunna finnas potentialskillnad mellan jord och 0 även under normal användning.

Eller har jag fel?
Citera
2017-07-20, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Dvs. det finns ingen riktig jord in till huset och det har aldrig funnits några jordade uttag i huset.

Nu har min far gjort om en del av elen, och då har han kopplat in jorden i nya uttag på nollskenan i nytt proppskåp med automatsäkringar.

Det är ju, med ett sånthär system, inte säkert att höljet i spisen har samma potential som t.ex. diskbänken. Låt säga att en lampa är tänd, och den lampan är kopplad mellan 0 och fas.

Då får man nollströmmar. Om då nollan skulle gå av, så finns risken att man just kopplat 220V ut i spisens hölje.

Dessutom känns det som att det skulle kunna finnas risk för stötar även när systemet är fel, då det som sag skulle kunna finnas potentialskillnad mellan jord och 0 även under normal användning.

Eller har jag fel?
om jord är komplad på noll är det ingen skillnad.?
Citera
2017-07-20, 15:24
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Eller har jag fel?

Har din farsa gjort elen själv? Utan behörighet? Redan där säger jag "livsfarligt".

Den det där med jorden är jag inte riktigt med på vad du menar. Jord är jord. Annan potential mellan diskbänken eller spisen... Hur ofta får du en stöt om du tar i båda samtidigt?
Citera
2017-07-20, 15:31
Avstängd
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Har din farsa gjort elen själv? Utan behörighet? Redan där säger jag "livsfarligt".

Den det där med jorden är jag inte riktigt med på vad du menar. Jord är jord. Annan potential mellan diskbänken eller spisen... Hur ofta får du en stöt om du tar i båda samtidigt?

Grejen är ju att spisens hölje är kopplad till Neutralledaren, rent effektivt eftersom jord och nolla är samma sak i det här systemet.

Däremot i diskbänken så kan det finnas "riktig jord" som går via vattenrören.
Citera
2017-07-20, 15:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Grejen är ju att spisens hölje är kopplad till Neutralledaren, rent effektivt eftersom jord och nolla är samma sak i det här systemet.

Däremot i diskbänken så kan det finnas "riktig jord" som går via vattenrören.

Ja, nog vill man väl koppla allt som är jord till samma jord. Sen säger jag som lekman men som förstår el att jag skulle bli förvånad om diskbänken skulle ha en annan potential än 0. Som sagt, hur rädd är du för att få en stöt av den när du inte tar i spisen?

Men om det är säkert eller inte, det borde en elektriker svara på. Och din farsa borde inte koppla alls om han inte är en sådan.
Citera
2017-07-20, 15:36
Avstängd
Xer0s avatar
Sedan funderar jag på en annan sak, och det är om man kan ha en jordfelsbrytare utan att ha en riktig jord.

Som jag förstår det så mäter en jordfelsbrytare skillnaden mellan de strömmar som går in och ut ur ett system. Om skillnaden är för stor, så betyder det att strömmen tar en annan väg, t.ex. jord eller vattenledning för att komma tillbaka till Transformatorstationen.

Den borde ju även kunna utgöra ett skydd i en installation utan jord?
Citera
2017-07-20, 15:37
Avstängd
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder

Han är El-ingenjör, men han har aldirg tagit någon behörighet nej.
Han tycker ju själv att han är smart, men han är ganska dum i huvudet ärligt talat.
Citera
2017-07-20, 15:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Eller har jag fel?

Lite oklar beskrivning, men...

PEN-ledare som servis in i ett hus är inget konstigt alls. Finns ingen jordfelsbrytare i elcentralen kopplas skyddsjord till en skena och neutral ("nolla") till en annan. Dessa skenor är sedan förbundna med en åtdragen nollskruv.

Om jordfelsbrytare finns separeras skenorna, men ansluts i övrigt enligt ovan.

Har du, som du säger en modern elcentral med dvärgbrytare ("automatsäkringar") och din klåpare till far kopplat skyddsjord till neutral får du ta honom i uppsträcknimg. Det får du nog göra hur som helst, då han antagligen utfört otillåtet arbete.
Citera
2017-07-20, 15:42
Avstängd
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Lite oklar beskrivning, men...

PEN-ledare som servis in i ett hus är inget konstigt alls. Finns ingen jordfelsbrytare i elcentralen kopplas skyddsjord till en skena och neutral ("nolla") till en annan. Dessa skenor är sedan förbundna med en åtdragen nollskruv.

Om jordfelsbrytare finns separeras skenorna, men ansluts i övrigt enligt ovan.

Har du, som du säger en modern elcentral med dvärgbrytare ("automatsäkringar") och din klåpare till far kopplat skyddsjord till neutral får du ta honom i uppsträcknimg. Det får du nog göra hur som helst, då han antagligen utfört otillåtet arbete.

Vad är den stora skilnaden på dessa typer av centraler, och varför är installationen farlig i den ena men inte i den andra?

Du måste ge mig lite mer information så att jag förstår, eftersom jag bara är en lekman.

Jo jag vet, men envisa gubbar som tror de kan allt är inte lätta att övertyga.
Citera
2017-07-20, 15:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Sedan funderar jag på en annan sak, och det är om man kan ha en jordfelsbrytare utan att ha en riktig jord.

Som jag förstår det så mäter en jordfelsbrytare skillnaden mellan de strömmar som går in och ut ur ett system. Om skillnaden är för stor, så betyder det att strömmen tar en annan väg, t.ex. jord eller vattenledning för att komma tillbaka till Transformatorstationen.

Den borde ju även kunna utgöra ett skydd i en installation utan jord?

Det finns inga som helst konstigheter med jordfelsbrytare efter PEN, tvärtom. Bara positivt.

Jordfelsbrytare mäter inte mellan in och ut, utan bara ut. Det som går ut i faserna ska komma tillbaka i neutralen. Gör det inte det löser den. Det har inget som helst med inkommande ledning att göra.
Citera
2017-07-20, 15:47
Avstängd
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det finns inga som helst konstigheter med jordfelsbrytare efter PEN, tvärtom. Bara positivt.

Jordfelsbrytare mäter inte mellan in och ut, utan bara ut. Det som går ut i faserna ska komma tillbaka i neutralen. Gör det inte det löser den. Det har inget som helst med inkommande ledning att göra.

Men förutsätter inte det att man kopplar just mellan fas och neutral överallt? Om jag har en spis, eller varmvattenberedare som går på flera faser är det väl inte säkert att allt kommer tillbaka i neutralen?

Bara mina dumma frågor.
Citera
2017-07-20, 15:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Vad är den stora skilnaden på dessa typer av centraler, och varför är installationen farlig i den ena men inte i den andra?

Förstår inte vad du menar med farlig i ena fallet, men inte i andra? Har du dvärgbrytarcentral så har du två skenor, en neutral och en skyddsjord. Namnen säger vad du kopplar till vad. Utan jordfelsbrytare och med PEN i matningen är (eller SKA vara) skenorna förbundna med varandra. Inget konstigt där.

Fast har man bytt till en ny dvärgbrytarcentral utan att plocka in minst en jordfelsbrytare, så är man bra korkad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in