Citat:
Ursprungligen postat av
Xer0
Min familj har ett gammalt hus på landet där elen är indragen med PEN ledare.
Dvs. det finns ingen riktig jord in till huset och det har aldrig funnits några jordade uttag i huset.
Nu har min far gjort om en del av elen, och då har han kopplat in jorden i nya uttag på nollskenan i nytt proppskåp med automatsäkringar.
Jag tänker spontant att det skulle kunna vara farligt.
Det är ju, med ett sånthär system, inte säkert att höljet i spisen har samma potential som t.ex. diskbänken. Låt säga att en lampa är tänd, och den lampan är kopplad mellan 0 och fas.
Då får man nollströmmar. Om då nollan skulle gå av, så finns risken att man just kopplat 220V ut i spisens hölje.
Dessutom känns det som att det skulle kunna finnas risk för stötar även när systemet är fel, då det som sag skulle kunna finnas potentialskillnad mellan jord och 0 även under normal användning.
Eller har jag fel?
Lite oklar beskrivning, men...
PEN-ledare som servis in i ett hus är inget konstigt alls. Finns ingen jordfelsbrytare i elcentralen kopplas skyddsjord till en skena och neutral ("nolla") till en annan. Dessa skenor är sedan förbundna med en åtdragen nollskruv.
Om jordfelsbrytare finns separeras skenorna, men ansluts i övrigt enligt ovan.
Har du, som du säger en modern elcentral med dvärgbrytare ("automatsäkringar") och din klåpare till far kopplat skyddsjord till neutral får du ta honom i uppsträcknimg. Det får du nog göra hur som helst, då han antagligen utfört otillåtet arbete.