Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-20, 13:54
  #1
Avstängd
Dessa herrar servade runt 225-230 km/t regelbundet. Ingen under 90-talet var ens i närheten av dessa hastigheter. Sampras personbästa serve var 223 km/t, och då snackar vid något enstaka tillfälle.

Hur mycket snabbare var underlagen på 90-talet? Hade Roddick och Pim-Pims förstaservar varit oreturnerbara?

Wimbledon idag har mycket tyngre bollar för att sakta ner spelet. Jag skulle inte bli förvånad om US Open har snabbare underlag än Wimbledon idag delvis på grund av det.
__________________
Senast redigerad av Acerbic 2017-07-20 kl. 14:35.
Citera
2017-07-22, 19:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Dessa herrar servade runt 225-230 km/t regelbundet. Ingen under 90-talet var ens i närheten av dessa hastigheter. Sampras personbästa serve var 223 km/t, och då snackar vid något enstaka tillfälle.

Hur mycket snabbare var underlagen på 90-talet? Hade Roddick och Pim-Pims förstaservar varit oreturnerbara?

Wimbledon idag har mycket tyngre bollar för att sakta ner spelet. Jag skulle inte bli förvånad om US Open har snabbare underlag än Wimbledon idag delvis på grund av det.

Sampras slog OFTA serveess på andraserven just för att han plockade av fart på serven. Så det kan ha omvänd proportionalitet också!

Greg Rusedski och Goran Ivanesevic spelade på 90-talet och var i samma klass som herrarna du nämner!

2001 var sista året med "standardbollen" på gräs. 2002 hade man anpassade bollar för att kompensera för underlaget, exempelvis en långsammare boll på gräs och en snabbare på grus.
Citera
2017-07-22, 20:47
  #3
Medlem
Arons avatar
det fanns en schweizare under det tidiga 90talet som servade hårt och snabbt
Citera
2017-07-22, 23:09
  #4
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
det fanns en schweizare under det tidiga 90talet som servade hårt och snabbt

Marc Rosset syftar du på antar jag
Citera
2017-07-23, 11:11
  #5
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Marc Rosset syftar du på antar jag


yes marc rosset vad hade han för hastighet på sina servar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback