2017-07-20, 10:22
Medlem
Bor granne med en familj från Syrien som kom hit för ungefär ett år sedan. Dom har på senare tid släpat ut sin klotgrill till lekplatsen, där fyller dom grillen med kottar och diverse kvistar av barrträd. Det luktar fan och den doften sprider sig rimligtvis till maten dom grillar vilket bör göra det allra godaste grillspetten vedervärdiga.

Det som förbryllar mig är att dom har alltid med sig kol så gissar att dom blandar ungefär 50/50. Det är heller ingen direkt fattig familj det handlar om utan dom verkar leva gott.
Citera
2017-07-20, 10:27
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeBeHigh
Bor granne med en familj från Syrien som kom hit för ungefär ett år sedan. Dom har på senare tid släpat ut sin klotgrill till lekplatsen, där fyller dom grillen med kottar och diverse kvistar av barrträd. Det luktar fan och den doften sprider sig rimligtvis till maten dom grillar vilket bör göra det allra godaste grillspetten vedervärdiga.

Det som förbryllar mig är att dom har alltid med sig kol så gissar att dom blandar ungefär 50/50. Det är heller ingen direkt fattig familj det handlar om utan dom verkar leva gott.

Låter som vi kan kalla det kulturkrock, sånt som inte riktigt går att mäta eller finns siffror på om det är bra eller dåligt. Annat beteende och sånt där som är svårt att mäta. Sånt som du kan uppleva på daglig basis ändå.
Citera
2017-07-20, 10:33
Medlem
Ja varför inte bara försöka kommunicera med dina grannar? De kanske har en bra förklaring, eller så förstår de inte att kolpellets räcker och man behöver inte trä för att grilla.
Har du tur blir du gatans grillhjälte och kommer bli bjuden på smaskig Syriansk mat.
Citera
2017-07-20, 10:42
Medlem
elmhedens avatar
Kottar och kvistar vet jag inget om, men att grilla med ved samt en handfull bricketter för den långsamma värmen är kanon.
Citera
2017-07-20, 10:50
Medlem
Kottar innehåller höga halter med lignin och ska inte användas vare sig till grillning eller som rökspån eftersom de utvecklar mer av den ohälsosamma gasen polyaromatiska kolväten (PAH) än vanlig ved.

Jag antar dina grannar vill få cancer.
Citera
2017-07-20, 10:52
Medlem
Enklast är ju att fråga familjen.
Citera
2017-07-20, 11:54
Medlem
Araber är helgalna i att grilla, jag vet faktiskt inte riktigt varför. Arabernas sätt att grilla skiljer sig en aning från vad vi gör. De brukar ofta använda sig av jädrans massa bensin och fotogen, samt annat onyttigt de kan hitta som brinner, så står de och grillar direkt över lågorna. Ser inte heller någon anledning att man skulle upplysa dem om hur grilla och tror knappast de kommer leva så långt in i pensionärslivet.
Citera
2017-07-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Ja varför inte bara försöka kommunicera med dina grannar? De kanske har en bra förklaring, eller så förstår de inte att kolpellets räcker och man behöver inte trä för att grilla.
Har du tur blir du gatans grillhjälte och kommer bli bjuden på smaskig Syriansk mat.

Har lite svårt för dom så studerar helst på håll.

Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Kottar innehåller höga halter med lignin och ska inte användas vare sig till grillning eller som rökspån eftersom de utvecklar mer av den ohälsosamma gasen polyaromatiska kolväten (PAH) än vanlig ved.

Jag antar dina grannar vill få cancer.

Jisses. Har dom inte barrträd i Syrien?

Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Araber är helgalna i att grilla, jag vet faktiskt inte riktigt varför. Arabernas sätt att grilla skiljer sig en aning från vad vi gör. De brukar ofta använda sig av jädrans massa bensin och fotogen, samt annat onyttigt de kan hitta som brinner, så står de och grillar direkt över lågorna. Ser inte heller någon anledning att man skulle upplysa dem om hur grilla och tror knappast de kommer leva så långt in i pensionärslivet.

Därför det inte riktigt luktar tändvätska kanske. Dom brukar faktiskt slänga på några nävar oskalade lökar när det brinner som allra mest. Men köttet verkar få vänta tills brasan lagt sig.

Ser faktiskt inte heller riktigt anledningen. Speciellt när det handlar om gravt vuxna människor runt 60-snåret.
Citera
2017-07-20, 14:50
Medlem
G13Hazes avatar
Citat:
Jo, det finns barrträd i Syrien.

Citat:
Forest resources in Syria are in need of study and conservation.[1] The wooded area of the country is variously reported as approximately 190,000 hectares (1.0 percent)[1] or 450,000 hectares (2.4 percent).[2]

The principal woodland trees are Pinus brutia, the Turkish pine; Abies cilicica, the Cilician fir; Cedrus libani, the cedar of Lebanon; Cupressus sempervirens, the Mediterranean cypress; Pinus halepensis,

https://en.wikipedia.org/wiki/Forestry_in_Syria
Citera
2017-07-20, 15:10
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
.

.

De rök-torkar även tobak över barrträ för att skapa sk. Latakia-tobak, som smakar rätt ljuvligt. Det behöver bli fred i Syrien så det kan börja bra saker därifrån igen.
Citera
2017-07-20, 17:46
Medlem
Citat:

Tallkottar har jag provat med och blandat med kol.Björkved använder jag ibland.Tallkottar ger även bra smak vid rökning av fisk.På Öland har de tallkottsrökt sandskädda som specialitet 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in