2017-07-18, 19:31
Medlem
Servals avatar
Funderar p hur viktigt det r att kalibrera sina momentnycklar. Jag skter dom vl (ls: Avlastar alltid fjdern nr jag r klar.) dock r man ju lite nyfiken p hur mycket momentet avviker efter ett antal r.

En liten avvikelse i moment r ju ingen strre fara. Har ni kalibrerat era momentnycklar och har de avvikit mycket? Jag frstr givetvis att det varierar mellan olika tillverkare, men vi kan utesluta modell "300 kronors frn Jula."
Citera
2017-07-18, 19:43
Medlem
Du kan ltt gra en enkel koll med en fiskevg. r vgen bra blir kontrollen bra.

Stt upp nyckeln i skruvstycket och dra vinkelrtt med fiskevgen s fr du ett vrde p nr det klickar. Sen r det bara att rkna ut om det stmmer.
Citera
2017-07-19, 00:57
Medlem
BestCoast.s avatar
Frgan r ju, spelar det ngon roll om momentnyckeln visar ett par % fel. Troligtvis inte.
Momentnycklar hit eller dit, kvalitn p metallen, gnger osv pverkar med. S ven om momentnyckeln visar ngot fel s spelar det knappast ngon roll.

Med det sagt sger jag inte att en momentnyckel r ett dligt verktyg, tvrt om. (Dremot ifrgastter jag starkt exaktheten)
Citera
2017-07-19, 01:53
Medlem
skunkjobbs avatar
mnet togs upp hromdagen i inlgget (FB) Momentnycklar. 1/2, 1/4 och 3/8? Va och det efter det.
Citera
2017-07-19, 02:14
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Frgan r ju, spelar det ngon roll om momentnyckeln visar ett par % fel. Troligtvis inte.
Momentnycklar hit eller dit, kvalitn p metallen, gnger osv pverkar med. S ven om momentnyckeln visar ngot fel s spelar det knappast ngon roll.

Med det sagt sger jag inte att en momentnyckel r ett dligt verktyg, tvrt om. (Dremot ifrgastter jag starkt exaktheten)

Jag hller med dig. Och det r trots allt vldigt f saker jag drar med
moment. Men nr jag vl mste/br dra ngot med moment s knns det bra att veta att den framfrallt inte drar fr hrt. (Ls:mttligt roligt att montera insatsgngor efter att man rensat en gnga i aluminium.)
Vilket jag nmligen gjort en gng med min minsta momentnyckel, och det har resulterat i att jag helst undviker att anvnda den.
Citera
2017-07-19, 02:15
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
mnet togs upp hromdagen i inlgget (FB) Momentnycklar. 1/2, 1/4 och 3/8? Va och det efter det.

Tack
Citera
2017-07-19, 22:21
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Jag hller med dig. Och det r trots allt vldigt f saker jag drar med
moment. Men nr jag vl mste/br dra ngot med moment s knns det bra att veta att den framfrallt inte drar fr hrt. (Ls:mttligt roligt att montera insatsgngor efter att man rensat en gnga i aluminium.)
Vilket jag nmligen gjort en gng med min minsta momentnyckel, och det har resulterat i att jag helst undviker att anvnda den.
Att dra aluminiumskruv i aluminium krver nstan en digital momentnyckel, sg att du skall dra den med 12 nm, d drar du tills displayen visar 12 nm, efter det kan du dra ett halvt varv till eller tills den gr av och aldrig har momentet verstigit 12 nm.
Inte knns det att skruven strcker sig heller annat n att det aldrig blir ngot strre motstnd.
Citera
2017-07-21, 15:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Hr r en som testar en tta r gammal billig momentnyckel som ser exakt ut som vissa som sljs i Sverige. Harbor Freight r ju jnkarnas motsvarighet till Biltema. https://www.youtube.com/watch?v=RZR92kNpoRQ

Han testar den vid 70 fotpund (95 Nm) och den hller sig inom ett par procent frn instllt vrde. D sger han att den frvarats med fjdern slapp, allts att man skruvar handtaget till nollget infr lngre tids frvaring. Det r ju inte illa alls.
Citera
2017-07-21, 23:35
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hr r en som testar en tta r gammal billig momentnyckel som ser exakt ut som vissa som sljs i Sverige. Harbor Freight r ju jnkarnas motsvarighet till Biltema. https://www.youtube.com/watch?v=RZR92kNpoRQ

Han testar den vid 70 fotpund (95 Nm) och den hller sig inom ett par procent frn instllt vrde. D sger han att den frvarats med fjdern slapp, allts att man skruvar handtaget till nollget infr lngre tids frvaring. Det r ju inte illa alls.

Intressant. Ska nog testa mina iaf, och se hur dom mr . Fr tacka fr att ditt inlgg, har anvnt en av momentnycklarna idag och jag har faktiskt glmt "slppa fjdern" Och ja det har hnt ett par gnger frut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in