Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-18, 19:08
  #1
Medlem
Hur snabbt blir man enhetschef som socionom om man är en man?

Kvinnor har det lite svårare kan jag tänka mig, men hur ser det ut för männen? Hur långt tar det ifall man jobbar 40h/vecka? 3 år, 5 år, 10 år, 15 år, 20 år?

Vad ligger lönen på hos enhetschefer?
Citera
2017-07-18, 19:24
  #2
Medlem
RabiatModerats avatar
Det är förstås beroende på vilken sektor och var i landet, men enhetschefer inom socialtjänsten ligger på ca 40-45 000 kr

I sammanhanget kan nämnas att medianlönen för Ledarnas medlemmar (chefer, alltså) bara var drygt 44 000 kr år 2016. Många chefer är alltså inte alls särskilt välbetalda.
__________________
Senast redigerad av RabiatModerat 2017-07-18 kl. 19:29.
Citera
2017-07-18, 19:42
  #3
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Kvinnor har det lite svårare kan jag tänka mig, men hur ser det ut för männen?
Det finns väl inga manliga socionomer. Har du en källa på att det faktiskt finns manliga socionomer?
Citera
2017-07-18, 19:43
  #4
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Det finns väl inga manliga socionomer. Har du en källa på att det faktiskt finns manliga socionomer?

Jag har faktiskt träffat några manliga socionomer, men de var alla kvinnor.
Citera
2017-07-19, 09:03
  #5
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Hur snabbt blir man enhetschef som socionom om man är en man?

Kvinnor har det lite svårare kan jag tänka mig, men hur ser det ut för männen? Hur långt tar det ifall man jobbar 40h/vecka? 3 år, 5 år, 10 år, 15 år, 20 år?

Vad ligger lönen på hos enhetschefer?


En del blir aldrig enhets chefer. Att bli chef är ingen "lag" och det sker inte efter x antal år per automatik.
Det beror på om man är lämplig att leda och har rätt egenskaper som person. Har man inte de kvalitéer som krävs så blir man det aldrig.
Citera
2017-08-15, 21:47
  #6
Medlem
GodModes avatar
Jag är chef och socionom. Har varit det några år och är relativt nyutbildade. Mitt livet har förändrats avsevärt ekonomiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback