KORT
När ska man som timanställd starta sin timer? Ska man pausa timern varje gång man tar en paus?
LÅNG
Idag arbetar jag på ett ställe där man har anställt ett gäng unga personer på timme som extrapersonal. Det har blivit en diskussion bland cheferna och projektledarna angående antalet timmar som extrapersonalen arbetar. Idag loggar alla in på en tjänst där de startar timern när de är arbetar och sen stoppar när de går på lunch eller liknande. Detta är för att företaget ska kunna hålla koll på antalet timmar en person har jobbat, för underlag när företag skickat fakturor och hålla sig till kundens budgets.
Det som har startat diskussionen är att många av extrapersonalen "springer in" och kastar sig över timern och sedan går och tar av sig sina ytterkläder, går på toa, köper dryck, mm. De flesta tar 30-60 min innan de ens satt sig på sin arbetsplats och börjat arbeta. En del av extrapersonalen går på toa i 30 min 2-3 gånger per dag och tar många och långa raster. När de går hem hämtar de sina grejer, toabesök (igen), mm innan de går och stänger av timern.
Kunderna har börjat återkoppla med att timmarna inte kan stämma. T.ex. att när vanliga personalen gör en veckogrej tar det 2 timmar, med extrapersonalen kan det ta 12 timmar.
Nu har cheferna pratat med all extrapersonal om att timern ska startas när man arbetar och ska pausas när man går från sin arbetsplats. Detta har blivit en konflikt från extraarbetarna som anser att timern ska startas när man kommer in i byggnaden och pausas när man går hem. Allt där emellan ska räknas som arbetstimmar enligt dem.
När anser ni att man ska pausa timern?