Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-21, 06:55
  #13
Medlem
Andickys avatar
Graham Potter är/kn väl bli allsvenskans svar på Roy Hodgson i Premier League.

Gjorde underverk med Fulham FC, räddade kvar laget från degradering. Tog laget till sjundeplats och Europa League spel och tog sig hela vägen till final.

Bytte till Liverpool säsongen efter. Floppade.
Blev förbundskapten för England. Floppade.

tl;dr

Bliv vid din läst skomakare.
Citera
2017-07-21, 09:47
  #14
Medlem
Shuyins avatar
Svårt att säga om succén hade kunnat genomförts i en Stockholmsklubb eller IFK Göteborg t.ex. tålamodet är ju inte lika stort. ÖFK förlorade väl med 5-0 mot GIF Sundsvall förra året? Det hade varit svettigt att förlora med så stora siffror i en större klubb.

Hade Potter hamnat i Dif hade han behövt försöka få igång en trött Kim Källström istället för Brwa Nouri, så det finns också en skillnad i vilka spelartyper som krävs för att spela det spel som de gör. Hade resultaten kommit direkt hade en acceptans funnits, typ som när Nanne Bergstrand gick bra med Hammarby men sen när verkligheten kom ikapp och Bergstrand yrkade på tålamod så fanns det inte där.

Det tråkiga och korta svaret på din fråga blir väl nej helt enkelt. Det ska också sägas att i en större klubb bör det krävas lite mer av en tränare, en förståelse för klubbens kultur och respekt till supportrar. Där gick Bergstrand bort sig totalt och en risk hade nog funnits för Potter med, även om jag håller honom som en bättre tränare än Bergstrand.
Citera
2017-07-21, 20:29
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Ja de får mycket kritik för sina tränare, men vad säger inte det då om våra tränare? 2 av de alla bästa i någorlunda modern tid Hodgson och Potter är engelsmän (som var anonyma som tränare då de kom hit)
Du diskvalificerar dig själv totalt här i min mening. Potter är en av de bästa tränarna i Sverige i modern tid? Hur hög är du?
Citera
2017-07-21, 20:43
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Du diskvalificerar dig själv totalt här i min mening. Potter är en av de bästa tränarna i Sverige i modern tid? Hur hög är du?

Utan att själv ha någon direkt åsikt om vad som modern tid innebär, vilka tränare i AS som kan anses höra till de främsta eller hur många som kan anses höra till uttrycket "bland de" så vore det intressant att höra vilka tränare du anser var de bästa, vilka skulle du nämna som de 5-6 främsta i modern tid? Personligen så förstår jag att Potter är bra på det han gör, men jag har ingen koll alls på hur bra tränare allsvenskan haft genom tiderna alls
Citera
2017-07-21, 21:00
  #17
Medlem
Richie Apriles avatar
Jag tror att många andra klubbar inte bara skullte ha problem med tålamodet utan kanske mer med hans kritiska syn på machokulturen inom fotbollen och inte kunna gå med på balettdans, bokklubbar och regnbågsfärger på kaptensbindeln. Känns inte riktigt kompatibelt i traditionstunga supporterklubbar.
Också att ingjuta modet i spelarna att det är okej att göra misstag, bara man vågar försöka, känns svårt när minsta formsvacka bemöts med "avgå alla!"

Kan vara lika mycket, eller mer, kindberg som får igenom kultursatsningarna men jag tror att de har en rätt betydande roll i hur trygga de är på plan, ställer man sig och sjunger inför tusentals människor när man är tondöv så känns det nog ganska odramatiskt att ställa sig på en fotbollsplan för att göra det man faktiskt är bra på.
Citera
2017-07-21, 21:16
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jisoul
Utan att själv ha någon direkt åsikt om vad som modern tid innebär, vilka tränare i AS som kan anses höra till de främsta eller hur många som kan anses höra till uttrycket "bland de" så vore det intressant att höra vilka tränare du anser var de bästa, vilka skulle du nämna som de 5-6 främsta i modern tid? Personligen så förstår jag att Potter är bra på det han gör, men jag har ingen koll alls på hur bra tränare allsvenskan haft genom tiderna alls
Svårt att säga, vi har inte riktigt haft några demontränare i AS på det viset, det skulle väl isf vara nämnda Roy Hodgson och Bob Houghton på 80-talet och Roger Gustafsson i Blåvitt på 90-talet men de senaste 20 åren har det varit skralt med de där riktigt dominerande tränarna . På senare år har tränare som har skördat stora/osannolika framgångar har ofta fallit tillbaka igen och därmed har prestationen blivit ett slags undantag snudd på (tänker främst på duktiga och framgångsrika tränare som Nanne, Prahl, Lukic&Åkeby).

Samtidigt är AS en så pass jämn liga att ett guldlag oftast berövas sina bästa spelare, klubbarna besitter då inte tillräckligt med resurser/kompetens att ersätta flyktade nyckelspelare till fullo vilket resulterar i att klubben i regel inte förmår att lägga vantarna på pokalen året därpå (med undantag då från DIF och MFF, men i DIFs fall rörde det sig om en tämligen begränsad period på två år och i MFFs fall återstår det alltjämt att se om klubben kan bibehålla greppet om AS).
Citera
2017-07-22, 11:23
  #19
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Du diskvalificerar dig själv totalt här i min mening. Potter är en av de bästa tränarna i Sverige i modern tid? Hur hög är du?

Då kan du snälla nämna några svenska tränare i modern tid som kan toppa, att tagit en liten skitklubb ifrån div 2 till att bli ett allsvensk toppklubb och precis slagit ut Galatasaray på några få år, och det med en attraktiv fotboll och små resurser. Jag skulle vilja påstå att ingen i dagens allsvenska ens kommer i närheten av den prestationen.

Du säger i ett senare inlägg att det är svårt att säga, men ändå vill du diskvalificerar mej? Du nämner Roy Hodgson och Bob Houghton, jag nämnde Hodgson själv, och båda är utläningar, så de förstärker ju bara min poäng!?


Lukic och Åkeby? De hade ju bara turen att de med svenska mått sett fick ett drömlag på pappret, nästan vem som helst hade presterat bra i allsvenskan med det laget, men de misslyckades ändå ute europa, och vad har de gjort efter det drömlaget försvann?

Prahl? Är väl den bästa av de du nämner, men har inte gjort samma prestation som Potter och stod för en extremt tråkig fotboll, och det är en viktig del av Potters prestation, många kan säkert med extremt destruktiv fotboll få bra framgångar med små resuser, svårare att få det med konstruktiv fotboll då man har små resurser.

Nanne, gick iofs till CL en gång med Helsingborg, där dock Hareide la grundjobbet, men bortsett ifrån Inter matcherna och sm guld med Kalmar så känns hans långa karriär ganska så medioker.

Men okej låt oss räkna in dem ändå, Potter är fortfarande en av de bästa, även om man räknar de du nämner som bättre, vilket jag absolut inte håller med om de är, isynnerhet inte Lukic&Åkeby.
__________________
Senast redigerad av ulvvf 2017-07-22 kl. 11:33.
Citera
2017-08-04, 16:07
  #20
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Gillar att Potter vill spela fotboll i alla lägen. En svensk tränare hade antagligen ställt upp östersund som en köttmur utanför eget straffområde mot galatasaray och sen hade taktiken varit att sparka så långt ni kan när ni har bollen och hoppas på en kontring...

Om Potter tränat Malmö så tror jag dem hade haft goda chanser att kvala in i CL och att även ta några poäng där.
Citera
2017-08-06, 01:44
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Du diskvalificerar dig själv totalt här i min mening. Potter är en av de bästa tränarna i Sverige i modern tid? Hur hög är du?
Hur hög är du själv? Ulvvf ägde dig rätt hårt där i sin replik och sen fick du slut på argument tydligen?
Citera
2017-08-07, 22:24
  #22
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andicky
Graham Potter är/kn väl bli allsvenskans svar på Roy Hodgson i Premier League.

Gjorde underverk med Fulham FC, räddade kvar laget från degradering. Tog laget till sjundeplats och Europa League spel och tog sig hela vägen till final.

Bytte till Liverpool säsongen efter. Floppade.
Blev förbundskapten för England. Floppade.

tl;dr

Bliv vid din läst skomakare.

Roy Hodgson är ju allt annat än en duv-unge eller dålig tränare. Killen har ju alltifrån nått legend-status i Malmö och Halmstad tränat Schweiz i VM 94, Inter och Blackburn Rovers (när de var på topp). Och det var tio år innan han ens satte foten i Fulham. Så Roy är allt annat än en småklubbstränare.

Vad jag har hört så skattefuskar ÖSK rätt friskt. Lär väl komma fram om några år när verkligheten har kommit ifatt dem och man inte kan leva på afrikanska importer längre.
Citera
2017-08-24, 22:40
  #23
Medlem
Upptagsområdet och PK-politiker är nog vad som byggt Östersunds Främlingslegion mera än vad Potter har gjort. Accepterar man spelare ifrån hela tredje världen så är det klart att man kan bygga ett hyfsat lag.

Jag förstår dock inte vad laget har med Östersund eller lokalpatriotism att göra. Att det finns jämtar som betalar för att se detta spektakel är otroligt. Hur cuckade får man bli egentligen?
Citera
2017-08-25, 09:07
  #24
Medlem
321js avatar
Mr Potter is the only english manager in Europe League:


http://www.dailymail.co.uk/sport/foo...pa-League.html


There will be an English manager in European competition this season after Ostersund qualified for the group stages of the Europa League.

While home-based sides Chelsea, Manchester United, Tottenham and the like are managed by some of the world's leading overseas names, Swedish side Ostersund are led by former York full-back Graham Potter.

The 42-year-old has taken Ostersund from the fourth tier of the Swedish league to the top and, after winning the Swedish Cup in April, earned a shot at European qualification.


Jag hoppas att han lär ut sitt kunnande till alla tränare i Jämtland innan han eventuellt lämnar för de stora uppdragen.

Eller att han åtminstone kan peka på lämpliga utbildningsvägar utöver förbundets kurser.

https://en.wikipedia.org/wiki/Graham_Potter

Klubben måste börja planera för ett liv utan Potter.
__________________
Senast redigerad av 321j 2017-08-25 kl. 09:42.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback