Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-18, 11:12
  #1
Medlem
Richie Apriles avatar
Utgår från att alla är överens om att Graham Potter är en mycket skicklig tränare som får sitt lag att prestera långt över sin förmåga och får enskilda spelare stt blomma ut på ett sätt de inte kunnat/skulle kunna någon annanstans.

Det är många supporters runt om i Sverige som gärna skulle se honom leda deras förening, det är också rimligt att anta att flertalet engelska klubbar är intresserade av att anlita honom, åtminstone i Championship och neråt i seriesystemet.

Frågan är om han skulle kunna göra så pass bra ifrån sig någon annanstans? Är Östersund tillsammans med starke man Daniel Kindberg och Potter alla nödvändiga delar i deras gemensamma succé?

Anta att Djurgården skulle kommit överens med Öfk och Potter i vintras om en övergång (det har ju bekräftats att de då gjorde ett försök att få honom till Stockholm).
- skulle han få köra sina kulturprojekt med balletdans och sångövningar?
- skulle han få rotera laget på samma sätt med tanke på de pengar som är investerade i vissa rutinerade spelare?
- skulle styrelsen ha tålamod med att det tar flera år att bygga upp ett bra samspelt lag med en trygghet att rulla boll oavsett motstånd?
- skulle han få plocka in problembarn och ratade spelare för att bygga upp dem till klasslirare med självförtroende och ett lugn både på och utanför plan? (Dif stoppade ju Nouri-affären när killen redan nått dit, Potter tog in honom när han fortfarande hade en bra bit att vandra från brottslighet och drogproblem.)

Är han en supertränare som skulle höja alla allsvenska lag eller behöver han den omgivning och förutsättningar han kunnat få i Östersund för att kunna leverera på det sätt han gjort och fortsätter att göra?

Är det ett feltänk att tro, att bara man anlitar honom kommer laget, oavsett vilket det är, göra en liknande utvecklingskurva och spela på det självsäkra och respektlösa sätt som Öfk gör idag?
Citera
2017-07-18, 11:37
  #2
Medlem
RonHowards avatar
Graham Potter är en bra tränare, men vi får inte glömma att han tränar ett lag som kommer in först efter Vitryssland och strax bakom Österrike i UEFA:s ligaranking. Visst, Allsvenskan är bästa nordiska ligan, men vi har också en oerhört ojämn liga sett till resultat. Jag pratar då givetvis om lagen som från en säsong till en annan presterar ojämnt.

Personen och tränaren Graham Potter är i mina ögon en bra tränare, men det är med allsvenska mått mätt och jag vill dessutom mena att han knappast bevisat sig efter knappt en säsong i allsvenskan. Om vi börjar prata meriter från Superettan så vill jag återigen påminna om vart Allsvenskan rankas, det är bara pinsamt att prata om Potter i termer av "supertränare" så här tidigt.
Citera
2017-07-18, 13:17
  #3
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Graham Potter är en bra tränare, men vi får inte glömma att han tränar ett lag som kommer in först efter Vitryssland och strax bakom Österrike i UEFA:s ligaranking. Visst, Allsvenskan är bästa nordiska ligan, men vi har också en oerhört ojämn liga sett till resultat. Jag pratar då givetvis om lagen som från en säsong till en annan presterar ojämnt.

Personen och tränaren Graham Potter är i mina ögon en bra tränare, men det är med allsvenska mått mätt och jag vill dessutom mena att han knappast bevisat sig efter knappt en säsong i allsvenskan. Om vi börjar prata meriter från Superettan så vill jag återigen påminna om vart Allsvenskan rankas, det är bara pinsamt att prata om Potter i termer av "supertränare" så här tidigt.
Håller inte med, att ta en klubb upp från div 2 till att vara ett spelförande lag i allsvenskan på så kort tid och dessutom vinna svenska cupen och slå galatasaray i åtminstone en match utan att parkera bussen är en sjuhelvetes bedrift.

Tanken var dock inte att diskutera om han är bra eller inte i relation mot stortränarna i Europa utan vilken effekt han skulle göra i ett annat svenskt lag alternativt ett engelskt lag i divisionerna under Premier League.

Angånde att jag är pinsam så är jag van att ha den egenskapen med tre barn som ofta påpekar det
Citera
2017-07-18, 13:47
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Graham Potter är en bra tränare, men vi får inte glömma att han tränar ett lag som kommer in först efter Vitryssland och strax bakom Österrike i UEFA:s ligaranking. Visst, Allsvenskan är bästa nordiska ligan, men vi har också en oerhört ojämn liga sett till resultat. Jag pratar då givetvis om lagen som från en säsong till en annan presterar ojämnt.

Personen och tränaren Graham Potter är i mina ögon en bra tränare, men det är med allsvenska mått mätt och jag vill dessutom mena att han knappast bevisat sig efter knappt en säsong i allsvenskan. Om vi börjar prata meriter från Superettan så vill jag återigen påminna om vart Allsvenskan rankas, det är bara pinsamt att prata om Potter i termer av "supertränare" så här tidigt.

Nog för att allsvenskan är en C-liga, men jag tycker inte att du ska förminska ÖFKs resa på det sättet. Det är en enorm prestation. Jag säger inte att Potter skulle kunna träna Manchester United eller Real Madrid, men å andra sidan är jag inte så säker på att säg Mourinho hade lyckats ta ÖFK till allsvenskan.
Citera
2017-07-20, 15:09
  #5
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
Håller inte med, att ta en klubb upp från div 2 till att vara ett spelförande lag i allsvenskan på så kort tid och dessutom vinna svenska cupen och slå galatasaray i åtminstone en match utan att parkera bussen är en sjuhelvetes bedrift.

Tanken var dock inte att diskutera om han är bra eller inte i relation mot stortränarna i Europa utan vilken effekt han skulle göra i ett annat svenskt lag alternativt ett engelskt lag i divisionerna under Premier League.

Angånde att jag är pinsam så är jag van att ha den egenskapen med tre barn som ofta påpekar det

Jag menade inte att du var pinsam. Du ställde en fråga och det var således inte din åsikt eller ståndpunkt. Jag reagerade på "supertränare" då vi i Sverige inte direkt berikats med tränare som gått utomlands och gjort succé, Svennis är dock en sådan tränare.

Det är klart att det är en bedrift att ta upp ÖFK till allsvenskan och vinna svenska cupen. Men ställt i perspektivet Europa så är bedriften knappast något som väcker intresse utanför Sverige. Möjligtvis i Premier Division-klubbar i England med tanke på hans språkliga egenskaper och ursprung. Det behövs mer för att övertyga och bli ett hett tränarämne söder om Sverige. Vinna allsvenskan är ju en start.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nog för att allsvenskan är en C-liga, men jag tycker inte att du ska förminska ÖFKs resa på det sättet. Det är en enorm prestation. Jag säger inte att Potter skulle kunna träna Manchester United eller Real Madrid, men å andra sidan är jag inte så säker på att säg Mourinho hade lyckats ta ÖFK till allsvenskan.

Det är en prestation, men den är också geografisk begränsad till Sverige, eventuellt Norge och Finland. Det har inte skapat vågor på vattnet söder om Malmö direkt.

Nu kanske jag går ut på svag is. Men jag vill nog mena att det krävs mer än ÖFK för att staka ut framtiden för Potter. Han skulle behöva handplockas till en större klubb och fortsätta segertåget för att börja få ett framgångsrykte mer konkret. Det återstår dock att se vilken klubb det skulle kunna tänkas vara. IFK Göteborg står just nu utan tränare, det blev också Svennis språngbräda ut i världen...
Citera
2017-07-20, 15:13
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Det är en prestation, men den är också geografisk begränsad till Sverige, eventuellt Norge och Finland. Det har inte skapat vågor på vattnet söder om Malmö direkt.

Nu kanske jag går ut på svag is. Men jag vill nog mena att det krävs mer än ÖFK för att staka ut framtiden för Potter. Han skulle behöva handplockas till en större klubb och fortsätta segertåget för att börja få ett framgångsrykte mer konkret. Det återstår dock att se vilken klubb det skulle kunna tänkas vara. IFK Göteborg står just nu utan tränare, det blev också Svennis språngbräda ut i världen...

Absolut, jag menar inte att ÖFK-tiden bevisar att Potter skulle kunna leda Manchester United eller Real Madrid. Det skrev jag faktiskt. Det jag menar är att man inte ska förringa prestationen - det är enormt.

Att gå till IFK Göteborg nu ser jag som ett enormt nedköp för Graham. Dom har ekonomiska problem, så han är inte fri att bygga det lag han behöver för att göra resultat.
Citera
2017-07-20, 17:03
  #7
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag tror inte att han behöver visa upp så mycket bättre resultat nästa år för att komma i fråga för en högre nivå än Allsvenskan, förutsatt att det är nytänkande klubb som vill höja sig. Formella resultatmeriter är viktigare för mer förkalkade klubbar och jag tro inte heller att han är intresserad av att komma till en sådan och förmodligen köra fast i gammal dysfunktionalitet.
Citera
2017-07-20, 21:47
  #8
Medlem
von-Boegroeffs avatar
Leeds skulle behöva en tränare som potter
Citera
2017-07-20, 22:07
  #9
Medlem
Jag håller med dig TS. Tyvärr tror jag svaret är nej, allsvenska klubbar har inte tillräckligt med tålamod för att det skulle löna sig med Potter. Jag tror även att Potter skulle behöva få större maktutrymme än vad som också tillåts hos tränare rent generellt i allsvenska klubbar.

Halmstad är ett bra exempel när dom tog in Clotet för ett par år sedan. Då var det stora ord om hur HBK skulle bli ett spelande lag osv men så gick det trögt första året och Clotet fick kicken och HBK ramlade ur. Liknande exempel finns med Bajen med Nanne som skulle revolutionera svensk fotboll, om någon minns det...

Problemet så som jag ser det är att allsvenska klubbar har för mycket att förlora med tanke på hur jämn serien är och att alltför stor förändringar riskerar att destabilisera klubben en tid - och den tiden kan vara tillräcklig för att en klubb ska åka ur. Därför är det tacksamt med mindre klubbar lägre ner i seriesystemet som egentligen helt saknar befintliga strukturer vilket gör det lättare att implementera ett (1) sätt att sköta klubben på. ÖFK hade väl inget att förlora på att ta in Potter och låta honom styr och ställa - tvärtom var det kanske önskvärt med riktning och styrning i en sån liten klubb. Men så fort vi kommer till allsvenskan så kommer den där anpassningstiden, som t.ex en Potter kommer att kräva, vara alltför dyrbar.
Citera
2017-07-21, 02:58
  #10
Medlem
ulvvfs avatar
Är det inte ett stort underkännande av svenska tränarutbildningen och svenska tränarkåren att en utlänning (utanför norden) går och blir det överlägset bästa som har hänt svenska tränarkåren på år och dar?

Jag hoppas att han stannar i sverige och att andra tränare lär sig av honom.
Citera
2017-07-21, 03:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Är det inte ett stort underkännande av svenska tränarutbildningen och svenska tränarkåren att en utlänning (utanför norden) går och blir det överlägset bästa som har hänt svenska tränarkåren på år och dar?

Jag hoppas att han stannar i sverige och att andra tränare lär sig av honom.
Vadå var har han fått sin utbildning då? De brittiska öarna? För de är så jävla magnifika på att få fram exemplariska tränare
Sjukt att öfk är hans första klubb dessutom.

(Stod inte på wiki)
Citera
2017-07-21, 05:08
  #12
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kEybase
Vadå var har han fått sin utbildning då? De brittiska öarna? För de är så jävla magnifika på att få fram exemplariska tränare
Sjukt att öfk är hans första klubb dessutom.

(Stod inte på wiki)


Ja de får mycket kritik för sina tränare, men vad säger inte det då om våra tränare? 2 av de alla bästa i någorlunda modern tid Hodgson och Potter är engelsmän (som var anonyma som tränare då de kom hit), Baxter kan väl också nämnas även om han inte är på riktigt samma nivå så är han klart bättre än den vanliga svenska tränaren, och hur många utländska och i isynnerhet utomnordiska tränare har sverige haft? hur många engelska tränare har vi haft? Inte vidare många. Men de få vi har haft har ändå ofta gjort stora avtryck. nu Potter, tidigare, Hareide, Baxter, Hodgson etc. Det får svenska tränare att framstå som ganska så kassa.

Detta kanske borde göra så att svenska lag bör se sig för utanför sverige och kanske även norden då de rekrytera tränare, för det finns ju uppenbara signaler om att svenska tränare håller riktigt dålig klass, då de få utländska tränare (oftast anonyma) som kommer in är hästlängder bättre än i princip alla svenska tränare.

Malmö tackade nej till trapattoni för gå svenskt, kanske inte så smart.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback