Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-18, 01:17
  #1
Medlem
Har någon testat Vitamin B5 för acne i små mängder? Jag kör B5 500mg en gång om dagen men vill testa 1000mg. Har hört att folk testat upp till 20g men jag tycker de är fan dumma i huvudet! Inte behövs det väl så mycket eller? Har kört nu detta på 2 veckor och kan inte säga mycket än men jag testar är fan trött på acne vid 26 års åldern för helvete.
Citera
2017-07-18, 09:13
  #2
Medlem
fjungen33s avatar
Har du problem med acne, sök vård och försök få en remiss till en hudläkare ist för massa tabl som förmodligen har föga effekt eller ingen. Samt själv 30 plus och har fortfarande skiten, bara kämpa på.
Citera
2017-07-18, 14:56
  #3
Medlem
Nu vet jag inte hur du lever, men personligen så finner jag att mörkgröna bladgrönsaker och riven vitlök fungerar mycket bättre än diverse mediciner och kemikalier.
Citera
2017-07-19, 17:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjungen33
Har du problem med acne, sök vård och försök få en remiss till en hudläkare ist för massa tabl som förmodligen har föga effekt eller ingen. Samt själv 30 plus och har fortfarande skiten, bara kämpa på.

Jag ska till vårdcentralen men vet ej hur de kommer hjälpa med min akne eftersom min akne är förmodlingen är på grund av min hormon och jag testar aldrig accutane eller vad det heter.
Citera
2017-07-19, 17:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Nu vet jag inte hur du lever, men personligen så finner jag att mörkgröna bladgrönsaker och riven vitlök fungerar mycket bättre än diverse mediciner och kemikalier.

Äter redan bra det där hjälper inte.
Citera
2017-07-21, 12:54
  #6
Medlem
tjabo91s avatar
Jag hade mycket problem med Acne upp till 20års åldern, upptäckte tå Vitamin b5, knaprat det i 6år nu och kan säga att det är det ENDA som funkar på mig. Får nästan inga finnar alls och kan äta/kröka hur jag vill utan att det påverkar speciellt mycket. Slutar jag anväda tabletterna så kommer acnen tilbaka... Dock käkar jag höga doser som fan för annars har det ingen effekt mot acnen.
Citera
2017-07-26, 17:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjabo91
Jag hade mycket problem med Acne upp till 20års åldern, upptäckte tå Vitamin b5, knaprat det i 6år nu och kan säga att det är det ENDA som funkar på mig. Får nästan inga finnar alls och kan äta/kröka hur jag vill utan att det påverkar speciellt mycket. Slutar jag anväda tabletterna så kommer acnen tilbaka... Dock käkar jag höga doser som fan för annars har det ingen effekt mot acnen.

Jag tar bara en kapsul om dagen vilket är typ 500mg och jag har redan märkt en aning att jag är inte lika ojlig på ryggen som förrut vilket minskar acne en bra bit och det är bara från en kapsul så jag förstår mig ej hur folk kan ta 10g ch uppåt det där låter ju inte bra? har du tagit höga doser i 6 år? hur har det påverkar dig?
Citera
2017-07-28, 14:18
  #8
Medlem
tjabo91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKSUGERR
Jag tar bara en kapsul om dagen vilket är typ 500mg och jag har redan märkt en aning att jag är inte lika ojlig på ryggen som förrut vilket minskar acne en bra bit och det är bara från en kapsul så jag förstår mig ej hur folk kan ta 10g ch uppåt det där låter ju inte bra? har du tagit höga doser i 6 år? hur har det påverkar dig?

Det enda jag märkte i början var lite huvudvärk & lite lös i magen. Annars har jag inte märkt ett skit, har pendlat mellan 6-10gram/ dag. Man ska ju tydligen pissa ut överskottet och sålänge jag inte märker nånting så kommer jag fortsätta. Finns ingenting som sätter sig så mycket på självförtroendet som Acne.
Skulle rekommendera dig att om du inte vill köra höga doser, testa ta 3st tabletter/dag, sprid ut så det är ca 8h/mellan varje intag.
Citera
2017-08-03, 18:23
  #9
Medlem
Hade problem med acne i 6 år, läste nånstans att balsam för håret kan täppa för porerna när man duschar, så jag slutade använda balsam helt.

2 månader senare har jag inga finnar alls.

Det kanske inte ens kommer hjälpa dig i ditt fall men för mig har det hjälpt jätte mycket!

Har lärt mig att inte klia, inte balsamera håret, ha rena kläder/lakan hela tiden, tvätta med parfymfri tvål och att absolut inte klämma gör mig helt finn-fri.
Citera
2017-08-04, 13:44
  #10
Medlem
lovesnares avatar
Vad har du för rutiner kring din hudvård? Har du problem i ansiktet eller på andra ställen på kroppen? Jag skulle rekommendera dig att gå till en hudterapeut som kan ge dig tips på produkter att använda. Kolla exempelvis in produkterna från Paulas Choice på skincity.se. Oftast handlar det om RÄTT rengöring och rätt produkter i kombination. Om du vill kan du be om hjälp att hitta rätt serie, och tricket är då att använda uteslutande produkter från den serien så att de olika ingredienserna kan jobba ihop som det är tänkt. Jag skulle tippa på någon form av mild rengöring, AHA-syra i någon form, någon mask för natten som är extra effektiv och kanske till och med någon form av retinol-produkt. På Paulas Choice hemsida kan du se före och efter-bilder för personer som testat och fått resultat.

Men som sagt, kolla in på skincity, eller om du bor i Stockholmsområdet så ta en snabb tripp in på Kronans apotek Care & Beauty på Mall of Scandinavia där du kan snacka med en hudterapeut direkt.
Citera
2017-08-05, 13:04
  #11
Medlem
Har inget med rengöring att göra jag duschar nästan varje dag. Mitt problem ligger bara i ryggen och jag misstänker det är hormonisk acne som jag har haft sedan jag var 18 år gammal.

Jag har väldigt tur att jag inte har i ansiktet men det tar endå en eftersom jag har även fått keloids på grund av de ärren från acnen och visa är rätt så stora, jag skäms när jag ska simma i stranden...jag förstår inte varför jag har denna skiten? Jag ser på alla killar de har fin hud och allt och när man ser på min rygg så ser det ut som en skräckfilm.

Jag har testat basiron, zinc, vitamin D, vitamin B12 och nu kör jag på Vitamin B5, hittills har vitamin B5 visat bäst resultat även vid väldigt låg dos som 500mg men ja vet ej kanske är placebo.

Jag har testat steroidinjektion för keloids tidigare och det har funkat men det kom tillbaka igen senare.

Mitt problem är både ett yttre och inre problem med akne att jag attackerar bara från den yttre hjälper inte jättemycket.

Varför finns det ej någon jävla botemedel ännu? Hur länge ska de mjölka pengar från folk? Ser de inte att folk lider för helvete?
__________________
Senast redigerad av FLASHBACKSUGERR 2017-08-05 kl. 13:15.
Citera
2017-08-05, 13:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKSUGERR
Har inget med rengöring att göra jag duschar nästan varje dag. Mitt problem ligger bara i ryggen och jag misstänker det är hormonisk acne som jag har haft sedan jag var 18 år gammal.

Jag har väldigt tur att jag inte har i ansiktet men det tar endå en eftersom jag har även fått keloids på grund av de ärren från acnen och visa är rätt så stora, jag skäms när jag ska simma i stranden...jag förstår inte varför jag har denna skiten? Jag ser på alla killar de har fin hud och allt och när man ser på min rygg så ser det ut som en skräckfilm.

Jag har testat basiron, zinc, vitamin D, vitamin B12 och nu kör jag på Vitamin B5, hittills har vitamin B5 visat bäst resultat även vid väldigt låg dos som 500mg men ja vet ej kanske är placebo.

Jag har testat steroidinjektion för keloids tidigare och det har funkat men det kom tillbaka igen senare.

Mitt problem är både ett yttre och inre problem med akne att jag attackerar bara från den yttre hjälper inte jättemycket.

Varför finns det ej någon jävla botemedel ännu? Hur länge ska de mjölka pengar från folk? Ser de inte att folk lider för helvete?

Att använda så kallade vitamin supplement´s hjälper inte, i och med dom saknar vitala närings ämnen för din kropps förståelse.
Och att du använder ordet botemedlet bevisar bara att du förlitar dig på artificiella ämnen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback