• 1
  • 2
2017-07-18, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Framförallt mer utemat, och lite öl både hemma och ute.

Plus one på den!! Jag skulle gissa på att 90% av oss gör nåt liknande i mindre eller större grad, man måste ju unna sig lite ibland.
Citera
2017-07-18, 21:42
Medlem
NaZdravis avatar
Blir lite vardagsöl.
Sällan jag dricker på vardagar annars nu för tiden, det är tillräckligt trögt att gå upp tidigt på morgonen ändå.
Lite mer chips och choklad blir det också.
Citera
2017-07-18, 21:46
Medlem
Astrorbits avatar
Oj ja, det är ju en del av semestern. Blir oftast en rolig och god drink eller två, tre eller fyra på kvällen.
Citera
2017-07-18, 21:53
Medlem
Jag skulle säga att jag äter nyttigare när jag är ledig. finns mer tid till att laga riktig mat istället för färdigrätter som det för ofta blir på vardagar.
Citera
2017-07-19, 08:20
Medlem
Äter alltid det jag känner för. Eftersom vi bara är två i hushållet och matintresset är stort har/tar jag mig alltid tid till att laga bra mat. Ölkonsumptionen ökar dock under semestern, orkar inte vara bakis på jobbet
Citera
2017-07-19, 20:27
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej!

Jag har haft semester några veckor nu och reflekterat över hur jag äter och dricker.
Vanligtvis, när jag jobbar, äter jag 'nyttigt' till vardags och vad jag vill på helgen.
När jag har semester så äter jag exakt vad jag vill varje dag. Helt underbart. Skiter i vågen men rör mycket mer på mig så det kanske går jämnt ut.
Har cyklat runt och köpt råvaror på mindre ställen och så, väldigt roligt att planera maten och laga det jag är sugen på varje dag utan tidspress med bra råvaror.

I alla fall, jag äter dom godaste frukostarna varje dag, alltid bra bröd, pålägg, grönsaker osv, tänder ljus på bordet.
Lagar lunch varje dag. Gjorde egna köttbullar, gräddsås, pressad potatis och inlagd gurka igår.
Allt smakar så mycket bättre dessutom när jag inte har några tider att passa.
Käkar jag på jobbet så händer det ju grejer runt om kring en hela tiden, folk som stör och pratar och dessutom sneglar man ju på klockan.
Äter mer fil också, om jag bara är lite småhungrig mellan måltiderna liksom.

Samma med middag, när jag jobbar äter en viss tid på kvällen för att det är rutin och passar. Nu äter jag när jag är hungrig.
Dricker några goda öl till maten varje dag nu också.
Det är så här det borde vara varje dag (ok, kanske inte).
Nu bor jag i stan utan möjlighet att grilla på egna ägor men om jag bott i hus vette fan om jag inte blivit en sån där störig grillbög ändå..

Är erat mat- och dryckbeteende annorlunda under längre ledighet?
Absolut, även veckorna då jag jobbar, förutsatt, att jag inte har några skärsǻr eller brännsår som måste läkas tills jag "går på" igen. Huvudrätten efter jobbet brukar tyvärr vara köttbullsmackor, eller kanske en omelett.

Den mesta maten jag gör hemma brukar dessutom bli en katastrof, dels verkar det som ribban faller ner i underjorden, eller att jag, helt enkelt, inte bryr mig när jag är hemma, så jag förundras ibland över att jag kan prestera så bra borta och är kassare än en 8:eklassare i hemkunskapen.

Sjukt är det iaf...
Citera
2017-07-20, 23:48
Medlem
flaess avatar
Mätmässigt så är det ingen större skillnad under semestern jämfört med när jag arbetar. Det enda som skiljer är att jag äter lite mer oregelbundet samt att alkoholintaget är något högre. Igår kväll så drack jag tre bärs och ett glas whisky hemma hos en kompis, vilket jag av naturliga skäl aldrig skulle göra under en arbetsvecka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in