Citat:
Ursprungligen postat av
Isnatt
Hej!
Jag har haft semester några veckor nu och reflekterat över hur jag äter och dricker.
Vanligtvis, när jag jobbar, äter jag 'nyttigt' till vardags och vad jag vill på helgen.
När jag har semester så äter jag exakt vad jag vill varje dag. Helt underbart. Skiter i vågen men rör mycket mer på mig så det kanske går jämnt ut.
Har cyklat runt och köpt råvaror på mindre ställen och så, väldigt roligt att planera maten och laga det jag är sugen på varje dag utan tidspress med bra råvaror.
I alla fall, jag äter dom godaste frukostarna varje dag, alltid bra bröd, pålägg, grönsaker osv, tänder ljus på bordet.
Lagar lunch varje dag. Gjorde egna köttbullar, gräddsås, pressad potatis och inlagd gurka igår.
Allt smakar så mycket bättre dessutom när jag inte har några tider att passa.
Käkar jag på jobbet så händer det ju grejer runt om kring en hela tiden, folk som stör och pratar och dessutom sneglar man ju på klockan.
Äter mer fil också, om jag bara är lite småhungrig mellan måltiderna liksom.
Samma med middag, när jag jobbar äter en viss tid på kvällen för att det är rutin och passar. Nu äter jag när jag är hungrig.
Dricker några goda öl till maten varje dag nu också.
Det är så här det borde vara varje dag (ok, kanske inte).
Nu bor jag i stan utan möjlighet att grilla på egna ägor men om jag bott i hus vette fan om jag inte blivit en sån där störig grillbög ändå..
Är erat mat- och dryckbeteende annorlunda under längre ledighet?
Absolut, även veckorna då jag jobbar, förutsatt, att jag inte har några skärsǻr eller brännsår som måste läkas tills jag "går på" igen. Huvudrätten efter jobbet brukar tyvärr vara köttbullsmackor, eller kanske en omelett.
Den mesta maten jag gör hemma brukar dessutom bli en katastrof, dels verkar det som ribban faller ner i underjorden, eller att jag, helt enkelt, inte bryr mig när jag är hemma, så jag förundras ibland över att jag kan prestera så bra borta och är kassare än en 8:eklassare i hemkunskapen.
Sjukt är det iaf...