2017-07-17, 10:44
Medlem
Hejsan!

Jag undrar om det finns någon här som känner till området Källängsvägen på Lidingö?
Vi bor på Hägersten, Västertorp, på tillfället och har fått en bytesmöjlighet till en större på Lidingö.
Hyran är rimlig och lägenheten är helt ok(fast den ligger precis mittemot torget/ica), men jag undrar om det är ett bra område att uppfostra sina barn där? Vad är det för folk som bor där och hur är det med dagis och skolor i omådet? Källängsskolan? Är det mest svenskar som bor i området? Det skulle vara viktigt för oss att bo i området var barnen lär sig "riktig svenska" på dagiset/skolan eftersom vi själv pratar mest estniska hemma. Det kanske finns någon här som känner till hyresvärden Akifa? Jag skulle vara jättetacksam om ni skulle ge era rekommendationer- flytta till Lidingö eller stanna kvar i Västertorp?

Tack!
Citera
2017-07-17, 12:32
Medlem
Banankaviars avatar
Det är ett trevligt område och jag skulle påstå att det är tryggt. Nyligen byggdes en Afghanistansk ambassad där på torget så man kan se en del muslimer då och då. Men jag tror inte de bor där utan besöker bara ambassaden.
Citera
2017-08-06, 00:37
Medlem
Lidingö, kärt barn har många namn.

Lidingö tillhör topp 5 kommuner att bo i.

Lidingö är fantastiskt.

Ska vara kortfattad.

Näset är ett mycket trevligt område. Finns knappt hyresrätter. Kallas för "skillsmässohöjden".

För ca 4 år sedan fanns det endast ca 10 invandrare (både 2gen och 1gen) på Källängens skola, skolan är även en av Sveriges bästa skolor.

Erat barn kommer troligtvis börja på Klockargårdens skola senare, här går barn från näset samt villaområderna på centrala Lidingö.

Man ser knappt invandrare (2gen samt 1gen) på näset.

Tyvärr lite fler afghaner nu när ambassaden öppnat men that's it...

Ställ gärna frågor om ni har några.
Citera
2018-01-09, 14:38
Medlem
I näset där källengsvägen ligger bor nu nästan bara invandrare och området i helhet har blivit en mycket mer otrevlig plats att vistas på
Citera
2018-01-11, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleskaviar1
I näset där källengsvägen ligger bor nu nästan bara invandrare och området i helhet har blivit en mycket mer otrevlig plats att vistas på

Såpass. Det låter ju tråkigt att det blivit så otryggt. Själv var jag på södra Lidingö i Larsberg och fick samma känsla. Bättre än majoriteten av områdena i Sthlm men man hade inte riktigt förväntat sig att det skulle vara så mycket gäng.
Citera
2018-01-11, 01:20
Medlem
Zests avatar
Vi har bott med Akifa som hyresvärd i många år innan och de är bra att ha att göra med - vi har aldrig haft några problem med dem under de 12 år de förvaltade fastigheten vi bor i.

Numera är vår fastighet omvandlad till bostadsrätter så det är ju alltid en möjlighet även dit ni har möjlighet att flytta i framtiden.

Lidingö kan jag inte säga mycket om då vi bor i Skanstull.

Men skulle nog byta från Hägersten till Lidingö om så vore.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in