Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-07-20, 19:53
  #85
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Jag menar det, om det vore så enkelt att det består av ettor och nollor i grunden hade vi ju kunnat räkna ut för länge sedan hur allting är uppbyggt. Har noll förtroende för dessa pajasteoretiker.

Inte jag heller!!
Citera
2017-07-20, 20:02
  #86
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Vad består 1or och 0or i en dator utav?
Vad säger att vi INTE lever i en datorsimulerad verklighet?
Allt i världen är uppbygt på samma vis av samma beståndsdelar, precis som pixlarna i ett vanligt spel som tex sims.

Egentligen skall vi kanske inte bry oss - vi lever ju ändock oavsett datorsimulering,,,,,,,,,,,,,
Citera
2017-07-21, 01:18
  #87
Medlem
Jag skulle inte bli det minsta förvånad om de här "datorkoderna" visade sig vara verkliga.
För 150 år sen så tyckte folk att relativitetsteori och kvantmekanik var trams också.

Det här är ett ganska klassiskt scenario inom vetenskapen;
någon får en kontroversiell idé och blir utskrattad en stund, sen helt plötsligt hittar folk en massa starka tecken som stödjer det antagandet och så blir det en accepterad vetenskap sen.

En del av skönheten med vetenskap är just att man INTE tar någonting som "givna sanningar" eller "givna osanningar".
Vad som helst kan hända hela tiden, och det är vetenskapens plikt att acceptera om naturen visar sig fungera på ett visst sätt oavsett hur knäppt och absurt det kan verka.

OM det nu visar sig stämma att vi lever i någon sorts Matrix-simulering, awesome - vi har då just upptäckt en ny väldigt spännande del av verkligheten.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2017-07-21 kl. 01:29.
Citera
2017-07-25, 17:30
  #88
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Jag skulle inte bli det minsta förvånad om de här "datorkoderna" visade sig vara verkliga.
För 150 år sen så tyckte folk att relativitetsteori och kvantmekanik var trams också.

Det här är ett ganska klassiskt scenario inom vetenskapen;
någon får en kontroversiell idé och blir utskrattad en stund, sen helt plötsligt hittar folk en massa starka tecken som stödjer det antagandet och så blir det en accepterad vetenskap sen.

En del av skönheten med vetenskap är just att man INTE tar någonting som "givna sanningar" eller "givna osanningar".
Vad som helst kan hända hela tiden, och det är vetenskapens plikt att acceptera om naturen visar sig fungera på ett visst sätt oavsett hur knäppt och absurt det kan verka.

OM det nu visar sig stämma att vi lever i någon sorts Matrix-simulering, awesome - vi har då just upptäckt en ny väldigt spännande del av verkligheten.

Jag skulle precis säga det samma. För bara några decennier sedan så blev författaren Philip K Dick utskrattad
när han hävdade att vi lever i en simulation.
Idag tas simulationsargumentet på allvar. Det verkar som att teorin på senare tid har blivit lättare att förstå i takt med att vi själva skapar allt mer realistiska virtuella verkligheter.
Även vissa kvantfysiska experiment skulle förefalla vara helt logiska om vi utgick från att verkligheten består av information.
__________________
Senast redigerad av Autobahn76 2017-07-25 kl. 17:35.
Citera
2017-07-25, 22:33
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Jag skulle precis säga det samma. För bara några decennier sedan så blev författaren Philip K Dick utskrattad
när han hävdade att vi lever i en simulation.
Idag tas simulationsargumentet på allvar. Det verkar som att teorin på senare tid har blivit lättare att förstå i takt med att vi själva skapar allt mer realistiska virtuella verkligheter.
Även vissa kvantfysiska experiment skulle förefalla vara helt logiska om vi utgick från att verkligheten består av information.
Jag skrattar fortfarande. Att vi skulle kunna simuleras leder inte till att vi är simulerade. Gud skulle också kunna finnas, men det leder inte till att jag tror på Gud heller för den delen.
Citera
2017-08-02, 16:01
  #90
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag skrattar fortfarande. Att vi skulle kunna simuleras leder inte till att vi är simulerade. Gud skulle också kunna finnas, men det leder inte till att jag tror på Gud heller för den delen.

Kanske var det gud som skapade simulationen?

Det går framåt med grafiken, om inte annat...
Advancing Real Time Graphics
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback