2017-07-16, 03:00
Medlem
teasardigs avatar
Kan vara vrt att ha en trd om nationalekonomen Hans Jensevik(*)? Han verkar ha seglat upp som en favorit bland althgern eftersom han sger precis det de vill hra, nmligen att Sverige hller p att kollapsa. Han har flera gnger blivit intervjuad av den SD-knutna siten Samtiden.

Mannen har ett minst sagt kontroversiellt frflutet som gare och enda anstlld i bolaget Svensk Kommunrating. I det har han i 20 rs tid tagit saftigt betalt av kommuner fr att ge dem ett finansiellt betyg. Exempelvis till Vstervik:

Citat:
I Vsterviks-Tidningen femte juni syns tre njda herrar hlla upp ett inramat diplom fr att kommunen ntt fantastiska ekonomiska hjder! Svensk Kommunrating med Hans Jensevik i spetsen har inkpts fr 758 920 kronor inklusive moms. Lagen om offentlig upphandling har, som inte r ovanligt, helt satts ur spel. Med andra ord: Diplomet med inramning kostar kommunmedborgarna cirka 760 tusen kronor. Detta diplom fr skerligen en central plats i kommunhuset!

http://nyttarbetarparti.se/2013/07/1...a-inger-wiman/

Mnga kommuner har han gett ett dligt betyg och de har inte varit njda med hans granskning av deras ekonomi:

Citat:
Krnkande mot staden
Stockholms stad undersker mjligheten att dra fretaget Svensk kommunrating infr rtta. Att ge staden det nst smsta betyg i en finansiell vrdering r ett grovt phopp, anser Stockholms bitrdande stadsdirektr Gunnar Bjrkman.

http://www.dn.se/arkiv/nyheter/krankande-mot-staden/
Eller Gnesta:
Citat:
r Gnestas ekonomi att jmstlla med PIIGS- lnderna*?
I dagarna varnades investerare fr att kpa kommungda Kommuninvests obligationer. Varningen kom frn Hans Jensevik, vd och delgare fr kreditvrderingsbolaget Kommunrating. Han varnade fr att de svenska kommunerna blir nsta finansiella bubbla. "Vad Grekland, Irland och Portugal r fr EU - r kommunerna fr Sverige", sger Hans Jensevik.

http://www.gnesta.se/kommunpolitik/n...680004610.html
Vissa anser att hela konceptet r bondfngeri:
Citat:
Finansiell elitlicens: Ingenting fr 40 000:-
En annan sorts frtckt reklam kallas vanity awards, "ffnge-utmrkelser". De utgrs av priser och utmrkelser som mottagaren betalar fr. Det normala frfarandet fr sdant r ju annars att X helt p egen hand bestmmer sig fr att ge Y priset Z, dr Z utver diplom kan innebra penningsummor och annat vrdefullt, som Y fr enbart fr att Y varit s bra p vad det n r X vill lyfta upp. Den motprestation som frvntas av Y r ringa, ofta praktiskt taget obefintlig: ta emot priset i glatt och vlkltt skick, hlla ett tal.

http://faktoider.blogspot.se/2014/09...ng-for-40.html

Hans Jensevik gillar inte skatter. Han menar att Uppsalas ekonomi r dlig. Drfr borde man inte hja skatten fr att kompensera fr underskottet utan, hr och hpna, snka den.
Citat:
Uppsala borde snka skatten
... Nu meddelar de rdgrna att de freslr en skattehjning p 30 re. De borde i stllet ta kontroll och snka skatten! ...
http://www.unt.se/asikt/debatt/uppsa...n-3879924.aspx

2011 bedmde han att 24 kommuner befann sig i "djup kris" vilket det redan finns en Flashbacktrd om: (FB) Skrcklistan - 24 kommuner i djup kris

Att diskutera: r Hans Jensevik plitlig eller en charlatan som hittat ett smart stt att mjlka svenska kommuner p pengar? Bde och?

* Alla andra kndisexperter ssom Hans Brun och Tino Sanandaji har ju ftt egna trdar.
Citera
2017-07-16, 08:07
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
2011 bedmde han att 24 kommuner befann sig i "djup kris" vilket det redan finns en Flashbacktrd om: (FB) Skrcklistan - 24 kommuner i djup kris

Att diskutera: r Hans Jensevik plitlig eller en charlatan som hittat ett smart stt att mjlka svenska kommuner p pengar?
r Jenseviks moraliska karaktr en politisk frga? Trd om hans rating av kommuner finns ju redan.
Personangrepp o smutskastning av meningsmotstndare r ynkligt.
Citera
2017-07-16, 13:20
Medlem
teasardigs avatar
Knner du till historien om pojken och vargen? Hans Jensevik har onekligen ropat varg mnga gnger. 2008 fick Hallsberg en "ddskallerating" ngot som kommunen bestred:

Citat:
Thomas Doxryd (s) r kommunstyrelsens ordfrande i Hallsberg. Han anser att analysen i stort saknar frankring i den verklighet han lever i. Thomas Doxryd understryker att Hallsbergs kommun under flera r redovisat ett positivt resultat och i den budget som nu r lagd fr 2009-2011 pekar mot ett verskott i kommunens ekonomi.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...alle-i-ranking

2001 sa han ungefr samma sak om Linde. nnu har ingen av kommunerna som pekats ut som "greklandskommuner" konkat.

Vad jag kan lsa mig till studerade Hans Jensevik nationalekonomi p GU 1965-1969. Drefter har han jobbat i det privata och varken skrivit bcker eller forskat. Drfr r han lite av ett oskrivet kort.
Citera
2017-07-16, 15:01
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Knner du till historien om pojken och vargen? Hans Jensevik har onekligen ropat varg mnga gnger. 2008 fick Hallsberg en "ddskallerating" ngot som kommunen bestred:

2001 sa han ungefr samma sak om Linde. nnu har ingen av kommunerna som pekats ut som "greklandskommuner" konkat.

Vad jag kan lsa mig till studerade Hans Jensevik nationalekonomi p GU 1965-1969. Drefter har han jobbat i det privata och varken skrivit bcker eller forskat. Drfr r han lite av ett oskrivet kort.

Jag frstr inte riktigt vad du r ute efter? Hela trden och dina inlgg i den handlar ju bara om att misskreditera en av Sveriges mest serisa ekonomer eftersom han inte hller med dig. Du r inne p sandlde-niv och jag tror det r under de flesta mnniskors vrdighet att svara i trden.

Jag kommer inte heller att skriva ngot mer i den.

Slng trden eller erstt den med en mer seris inledning rstar jag p.
Citera
2017-07-16, 15:58
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Jag frstr inte riktigt vad du r ute efter? Hela trden och dina inlgg i den handlar ju bara om att misskreditera en av Sveriges mest serisa ekonomer eftersom han inte hller med dig.

Finns det ngot som styrker pstendet om Jenseviks seriositet? Frutom hans Stefan Ingvesinspirerade frilla?

Min frga r uppriktig. Jag kan inte hitta ngot som srskiljer Jensevik frn tusentals andra nationalekonomer i Sverige.

Citat:
Slng trden eller erstt den med en mer seris inledning rstar jag p.

Det fr moderatorerna avgra. Hller med dig om att jag nog placerade trden i fel forum...
Citera
2018-02-20, 14:00
Medlem
Inlgg i DI av Jensevik idag

https://www.di.se/debatt/debatt-skat...og-invandring/
Citera
2018-02-20, 18:50
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjunnedotcom
Inlgg i DI av Jensevik idag

https://www.di.se/debatt/debatt-skat...og-invandring/

Magdalena (eller vem det nu blir som fr posten som finansminister efter valet) tvingas snart demontera ladorna och slja dem till skrotvrdet fr att uppehlla illusionen om statens ymnighetshorn som aldrig sinar hur mnga bidragstagarna n blir. Skrmmande lsning.

Citat:
I det vrsta fallet, i slutet av nsta mandatperiod r 600.000 av urbefolkningen ppet arbetslsa och till det mnga invandrare, kanske 400.000. En miljon skattebetalare blir bidragstagare. Dessutom lr antalet beviljade uppehllstillstnd frn d tills nu vara 2 miljoner. Folkhushllets frsrjningsbrda blir stor och antalet skattebetalare, kvar i Sverige, nrmast orimligt ftaliga.
Citera
2019-04-18, 17:40
Medlem
enligt jensevik s tar staten all kommunalskatt och delar sedan ut den enligt en genomsnittsinkomst modell, s kommuner kan inte pverka sina intkter, bara utgifter.

Kan ngon kunnig d svara varfr en kommun skulle hja kommunalskatten ngonsin med hnvisning till kade kostnader ? De fr ju inte mera resurser sjlva.
Citera
2019-04-18, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojje777
enligt jensevik s tar staten all kommunalskatt och delar sedan ut den enligt en genomsnittsinkomst modell, s kommuner kan inte pverka sina intkter, bara utgifter.

Kan ngon kunnig d svara varfr en kommun skulle hja kommunalskatten ngonsin med hnvisning till kade kostnader ? De fr ju inte mera resurser sjlva.

Som jag frstod det s menar han p att kommunen inte fr hgre skatteintkter bara fr att det bor mnga hginkomsttagare i kommunen, utan underlaget r skattesats, antal invnare och den genomsnittliga frvrvsinkomsten i hela landet.

Ingen aning om det faktiskt frhller sig s, men det lter verkligen som en socialdemokratiskt modell fr att dlja alla vrdelsa kommuner med dlig skattekraft.
Citera
2019-04-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Som jag frstod det s menar han p att kommunen inte fr hgre skatteintkter bara fr att det bor mnga hginkomsttagare i kommunen, utan underlaget r skattesats, antal invnare och den genomsnittliga frvrvsinkomsten i hela landet.

Ingen aning om det faktiskt frhller sig s, men det lter verkligen som en socialdemokratiskt modell fr att dlja alla vrdelsa kommuner med dlig skattekraft.

ok, fattar om det r s, tack !.

i vrigt r vi verens ang ssse modeller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in