2017-07-15, 13:51
Medlem
Barn måste har sett tiggare på gatorna och undrat varför de tigger? Min fråga är vad säger föräldrar till barn och om man ska eller inte ska ge dem pengar? I ett barns ögon måste tiggarna se ganska snälla ut. De sitter och be snäll om pengar med leende. Om man säger att man inte ska ge tiggarna pengar finns det då inte risk att barnet tro att alla tiggare är dåliga människor och bli elaka mot dem?
Citera
2017-07-15, 13:55
Medlem
Förklara skillnaden på zigenare och "vanliga tiggare". Att en vanlig tiggare i Sverige håller ofta på med missbruk och därför är man på gatan, medan zigenare har valt att leva som tiggare, föder massor av barn in i tiggarkulturen och tvingar dem till att tigga för familjen, flyttar ständigt för att just tigga vilket leder till att inga unga zigenare klarar av att hitta stabilitet någonstans.

"Vanliga tiggare", vilka är egentligen väldigt ovanliga om man jämför med alla zigenare, är det bra att ge till. Här kanske man ska avstå från att ge pengar, och istället ge en dricka eller lite mat direkt. Zigenare är det inte alls bra att ge till just för att de strävar efter att leva i den kultur som de lever i. De vill leva på det sättet, och pengarna som man ger till dem motiverar de ännu mer till att tvinga sina barn som de har misshandlat på mer än ett sätt att tigga för familjen och att alltid stanna kvar.

Självklart kan man berätta om missbruk för ett barn. De kanske inte förstår det 100% men barn förstår mer än vad man tror. De kommer inte kunna sympatisera till det då de själva inte fattar beroende-grejen, men i alla fall kan de då sätta ord på situationen. Vet du själv varför folk blir tiggare?
Citera
2017-07-15, 14:06
Medlem
Vad som också är svårt att förklara för barnen är att alla inte är "riktiga tiggare". I min stad så
låtsas invandrare att de inte kan ett ord svenska, och skriker "pengar, ingen mat". Sedan så
blir de hämtade av pojkvännen som har en Mercedes. Hur förklarar man det?
Citera
2017-07-15, 14:06
Medlem
Förklara för ungarna hur det ligger till.
Tiggarna är en del av europa och en ständig påminnelse om hur bra vi egentligen har det här uppe på gräddhyllan.
En stor del av världens befolkning är fattiga och sjuka och har knappt mat för dagen.
Tiggarna är ett fönster ut mot europa och visar hur världen egentligen funkar.
Det kan också vara en påminnelse för ungjäveln att skärpa sig... Se till att plugga hårt, ge fan i pokemon GO och sköta sig. Lära ungen vikten av pengar och att hushålla med ekonomin.

Annars ger pappa bort dig till Tiggarkungen och då är det du som sitter där och tigger.
Citera
2017-07-15, 14:12
Medlem
Mooons avatar
Man säger att ingen människa i Sverige behöver tigga och att de som sitter utanför ICA och tigger borde åka hem och ta hand om sin familj och att ge dem pengar löser inte deras grundproblem. https://ledarsidorna.se/2016/12/ann-heberlein-den-banala-godheten/
Citera
2017-07-15, 14:18
Medlem
Min son är 2.5 och förstår inte riktigt än eller frågar för den delen vem dessa sittande män/kvinnor är.
När tiden är inne så komme jag säga som det är! Det är ziggenare som är farliga....finns ingen skillnad mellan tiggare och ziggenare samma sak. Jag är född och uppvuxen i ett annat land och där fick man verkligen se vad dessa människor gjorde i samhället! Sverige skall vara glada att antal ziggenare inte är större. Dom är kriminella och är/vill inte vara som nära normala punkt slut.
Låt er inte luras av att se stackars ziggenare med barn i famnen som inte har mat!!!! Allt är skådespel och ett syfte att tjäna pengar! Visst finns det dom som har det dåligt ställt jaaaa. Hellre skickar jag 100 till en fadderfamilj än att ge 1 krona till dessa då jag vet vad pengarna jag ger går till.
Citera
2017-07-15, 14:25
Medlem
VelvetReds avatar
Jaa, hur långt vill du gå?

Du kan vara ytlig och säga att det är fattiga som ber om pengar, eller gå mer in på djupet och börja diskutera organiserad kriminalitet och trafficking.
Citera
2017-07-15, 14:53
Medlem
JussiBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Man säger att ingen människa i Sverige behöver tigga och att de som sitter utanför ICA och tigger borde åka hem och ta hand om sin familj och att ge dem pengar löser inte deras grundproblem. https://ledarsidorna.se/2016/12/ann-heberlein-den-banala-godheten/
Precis. Det har jag sagt till mina barn. Varför ska vi ge dom av våra surt förvärvade pengar? Aldrig.
Citera
2017-07-15, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Jaa, hur långt vill du gå?

Du kan vara ytlig och säga att det är fattiga som ber om pengar, eller gå mer in på djupet och börja diskutera organiserad kriminalitet och trafficking.

Det handlar om en kultur hos ett folkslag, där tiggeri och stölder är ett fullkomligt accepterat sätt att försörja sig.

Man kan lära barnet vad en sådan kultur leder till: fattigdom, smutsighet, miserabelt äckligt boende, lathet, sorg, kriminalitet, och förakt från alla andra människor.

Zigenarna har i flera hundratals år odlat en kultur fri från dygder dvs fri från goda egenskaper. Därför är det viktigt att använda hjärnan i livet, för annars blir man en zigenare.
Citera
2017-07-15, 15:14
Medlem
Mooons avatar
Det är iofs inte det största problemet.

Problemet är att deras hemländer kan strunta i att ta tag i sina sociala problem, att tiggarna lämnar barn hemma som fostras in i samma liv som sina föräldrar, att kriminalitet får frodas.

Citat:
Ursprungligen postat av JussiB
Precis. Det har jag sagt till mina barn. Varför ska vi ge dom av våra surt förvärvade pengar? Aldrig.
Citera
2017-07-15, 15:42
Medlem
Berätta att det finns många olika skäl till att människor tigger.

Citat:
Några mår inte bra och kan inte sköta om sig själva, de pengar de får gör de av med på dumma saker. Några har inget jobb men skäms för att ta emot bidrag. Några har hamnat i kläm, mår för dåligt för att jobba men har fått nej till att få bidrag.

Några kommer från andra länder där de har det mycket sämre än här, så reser hit för tigga. Några har egentligen det inte så svårt men vill ändå få in lite extra pengar till familjen.

Det finns många olika sätt att hjälpa människor som har det svårt. Du kan inte hjälpa alla men du kan välja att hjälpa några. Kan vara att ge till tiggare, eller att lägga pengar i en insamlingsbössa som går till att hjälpa barn i fattiga länder, eller något annat. Så det är inget måste att just ge till de som tigger, det är många som behöver hjälp.

Jag ger inte själv till tiggare utan hjälper på andra sätt, så förordar inte att just ge till tiggare. Men om berättar för ett barn så tycker jag att man ska försöka vara ärlig och ändå ge en mer nyanserad bild än att utmåla alla som tigger som bedragare. Även när ger på andra sätt så försvinner mycket i fel fickor, lite tungt att berätta för ett barn. Låt dem få känna att de hjälper även om det finns brister och invändningar.
Citera
2017-07-15, 15:42
Medlem
pastakastrullens avatar
Man berättar sanningen. Hur djupt och detaljerat man gör det känner man av under samtalets gång. Min mor brukade använda "vita lögner" när jag frågade om känsliga ämnen. Något som jag absolut inte ställer mig bakom idag, ingenting jag rekommenderar någon att ta efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in