2017-07-15, 15:44
Medlem
snivlems avatar
Man säger "att ge tiggare pengar fel, om man gör det betyder det att man tycker dom är där dom ska och inte förtjänar bättre"
Citera
2017-07-15, 16:15
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Det handlar om en kultur hos ett folkslag, där tiggeri och stölder är ett fullkomligt accepterat sätt att försörja sig.

Man kan lära barnet vad en sådan kultur leder till: fattigdom, smutsighet, miserabelt äckligt boende, lathet, sorg, kriminalitet, och förakt från alla andra människor.

Zigenarna har i flera hundratals år odlat en kultur fri från dygder dvs fri från goda egenskaper. Därför är det viktigt att använda hjärnan i livet, för annars blir man en zigenare.

Jag tycker att du skall vara ärlig och säga som det är. Svara på barnets frågor, kort och koncist utan större utsvävningar.
Citera
2017-07-15, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pastakastrullen
Man berättar sanningen. Hur djupt och detaljerat man gör det känner man av under samtalets gång. Min mor brukade använda "vita lögner" när jag frågade om känsliga ämnen. Något som jag absolut inte ställer mig bakom idag, ingenting jag rekommenderar någon att ta efter.

Precis. Nervärdera barns förmåga att tänka är att idiotförklara sig själv.

Prata om flera sidor och vad som gör att folk väljer att sitta där. Men även om varför att ge pengar bara riskerar att se till att de sitter kvar där i misär.
Citera
2017-07-15, 16:28
Medlem
Jag sa att tigga är fult, men att dem kommer från länder utan skolor så dem kan inget annat.

Barnet jag sa det till fick ett "sug" till att gå till skolan hehe.
Citera
2017-07-15, 16:33
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Att inte lära barnen att acceptera tiggeri så att fenomenet normaliseras politiskt för framtida fattiga svenskar.
Senast redigerad av Kvasiintellektuell 2017-07-15 kl. 17:01.
Citera
2017-07-15, 16:57
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastakastrullen
Man berättar sanningen. Hur djupt och detaljerat man gör det känner man av under samtalets gång. Min mor brukade använda "vita lögner" när jag frågade om känsliga ämnen. Något som jag absolut inte ställer mig bakom idag, ingenting jag rekommenderar någon att ta efter.
+1 på detta!
Som barn förklarade pappa alltid saker för mig, ofta tog det flera gånger. Men som 6-åring hade jag en djupare förståelse för svarta hål än de flesta tonåringar och jag visste varför månen verkade stå still på himlen medan man körde medan gräset i diket susade förbi, Jag hade lekt med badbollar och tennisbollar och förstått varför vi har årstider, etc, etc, etc.

Man kan förklara allt för ett barn, ge det tid och lagom mycket detaljer åt gången och bygg på efter hand. Tiggarna kan man ju förklara lite om varje gång man går förbi och repetera lite från gången.
Citera
2017-07-15, 17:01
Bannlyst
Man kan ju förklara för dem att deras hemländers, (öststater), maffia har tagit kontroll över vår regering, därför får de lov att vara här som ett slags nyadel och ostraffat tjuvåka på allmänna samfärdsmedel, stjäla eller tigga hur mycket och hur länge som helst, trots att lagen endast ger dem rätt att vara här 3 månader.
Citera
2017-07-15, 17:02
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Förklara ingenting. Låt ungen skänka veckopengen om den vill. I så fall är det bara att beklaga och se till att säkra pensionen på annat håll - den ungen kommer bli snäll men fattig.
Citera
2017-07-15, 17:31
Medlem
JussiBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Det är iofs inte det största problemet.

Problemet är att deras hemländer kan strunta i att ta tag i sina sociala problem, att tiggarna lämnar barn hemma som fostras in i samma liv som sina föräldrar, att kriminalitet får frodas.

Jo visst är det så. Men det tror jag kan vara lite för komplicerat att förklara för ett barn på runt 5 år.
Citera
2017-07-15, 17:45
Medlem
Dugins avatar
Jag hade sagt att det är människor som har en sjukdom i huvudet som gör att dom inte vill jobba och ha ett bra liv.
Citera
2017-07-15, 18:19
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Äh säg bara att det är en luffare som sitter o steker i solen, koppen dom har är deras nybryggda kaffe.
Citera
2017-07-15, 18:51
Medlem
Bbobis avatar
Man förklarar att det såklart är synd om personen som inte kunnat ta sig länge i sitt liv men att problematiken isig inte löser sig av att dom tar sig hit utan vill vi får en bättre värld måste vi ta hand om själva problemen så att dom kan återvända hem. Så länge vi tar hand om personerna som deras samhälle ingorerar så gör vi bara problematiken större när konsekvenserna av personernas beteende tas hand av andra länder.

Om att ge pengar när dom ändå är här hade jag sagt att man kan det om man vill men dom måste återvända hem och ta hand om sitt lands problem för sina nästkomande generationers skull och risken är att dom inte gör det och stannar här om vi ger pengar. Bästa vore om vi inte gav något annat alternativ än att bege sig hem och ta tag i sina problem trotts att det inte kommer vara enkelt för dom men för deras barn, barnbarn, barns barnbarn osv. Man måste tänka längre än sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in