Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-15, 10:42
Medlem
Hej!

Nu har jag "tabbat" mig. Jag hade Xpenology installerat på min Server, och tillät automatiska uppdateringar, vilket jag inte skulle ha gjort. Nu har systemet kraschat. Jag har 3st diskar enligt följande:

2x WD RED var satt till en enhet på 6TB
1x WD RED var en volym på 3TB.

Kan jag på något vis rädda datan från dessa diskar genom Windows på något vis? Hittar dem i enhetshanteraren, men de dyker inte upp per automatik i Utforskaren.

Tacksam för hjälp.
Citera
2017-07-15, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hej!

Nu har jag "tabbat" mig. Jag hade Xpenology installerat på min Server, och tillät automatiska uppdateringar, vilket jag inte skulle ha gjort. Nu har systemet kraschat. Jag har 3st diskar enligt följande:

Kan jag på något vis rädda datan från dessa diskar genom Windows på något vis? Hittar dem i enhetshanteraren, men de dyker inte upp per automatik i Utforskaren.

Tacksam för hjälp.
http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec
Citera
2017-07-15, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Förstår mig tyvärr inte på detta program.
Citera
2017-07-15, 11:13
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ligger dessa eller någon HDD som RAID?
Citera
2017-07-15, 11:18
Medlem
Citat:
Förstår mig tyvärr inte på detta program.
Nej, det hade jag inte heller gjort om jag bara hade ägnat det max 10 minuter. Är din data inte viktig nog för att ens försöka sätta sig in i processen hur det går till att rädda den? Allt står där hur man gör.
Citera
2017-07-15, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ligger dessa eller någon HDD som RAID?
Nej, de ska inte ligga som raid vad jag TROR. Jag har slagit samman två diskar i Synology DSM till en volym på 6TB. Och den andra har jag som "vanligt".

När jag upptäckte detta igår så hann jag överföra filerna så att alla filer ligger på den disken som är "vanlig"
Citera
2017-07-15, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Nej, det hade jag inte heller gjort om jag bara hade ägnat det max 10 minuter. Är din data inte viktig nog för att ens försöka sätta sig in i processen hur det går till att rädda den? Allt står där hur man gör.

Det finns ju en möjlighet att han redan kände till programmet och försökt sätta sig in i det och att du drar förhastade slutsatser.
Annars håller jag med dig...
Citera
2017-07-15, 11:33
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det låter osäkert då detta är viktigt i detta sammanhang. Men annars som det nämns så är detta program som nämns i inledningen väldigt bra. Du finner FAQ samt forum om du stötter på frågor.

Ibas som är kända inom denna kategori har detta -> https://www.ibas.se/fil-recovery-for-windows/
Citera
2017-07-15, 13:50
Medlem
Citat:
Hej!

Tacksam för hjälp.

Kan man kanske tänka sig att partitionerna är av ett filsystem Windows inte kan hantera?

När du säger att systemet kraschat, vad menar du då exakt?
Om det bara är Xpenology som fuckat ur lär det inte ha påverkat innehållet på diskarna och datan är intakt.

Har du kombinerat två diskar till en större kör du med all sannolikhet någon form av RAID oavsett vad Synology väljer att kalla det.
Beroende på hur Synology implementerar det och var informationen lagras bör det inte vara påverkat heller.
Citera
2017-07-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Det finns ju en möjlighet att han redan kände till programmet och försökt sätta sig in i det och att du drar förhastade slutsatser.
Annars håller jag med dig...
Alla som verkligen har försökt förstå programmet kommer att se att det är väldigt enkelt att använda. Det är bara en främmande miljö för många.
Citera
2017-07-15, 14:15
Bannlyst
Citat:
Hej!

Tacksam för hjälp.
Gör inget förhastat, om du inte kan fixa dem genom windows eller andra program så bör du ta den till ett företag som kan rädda alla garanterat, skriv inte över ett skit, detta kan dock kosta 2-8 tusen
Citera
2017-07-20, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennebajs
Gör inget förhastat, om du inte kan fixa dem genom windows eller andra program så bör du ta den till ett företag som kan rädda alla garanterat, skriv inte över ett skit, detta kan dock kosta 2-8 tusen

+1 på det.
Så fort du skriver något (frivilligt eller ofrivilligt) till någon av diskarna raderar du gammal data. Läs på ordentligt eller skicka in dom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in