2017-07-16, 17:01
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Som jag säger ska TS inte göra detta nu. I nuläget bör denne sätta in på sparkonto där det ger bra avkastning utan risk.

Jag kan rekommendera Avanza Bank. De har olika typer av konton.

När man börjar är det ett depåkonto. Dit skickar man pengar från sin vanliga bank. Därifrån kan man sen handla med aktier.
MEN man kan också öppna ett sparkonto och flytta pengarna från depåkontot till sparkontot.
Vilket TS bör göra.

Sen inte göra något. Bara vänta till börsen sjunker. Då gå in och köpa eftersom alla aktier är billiga då.
Sen stiger börsen och aktierna går upp i värde.

www.avanza.se

Gå och lägg dig igen, du har uppenbarligen inte sovit ruset av dig.
Citera
2017-07-16, 17:24
Medlem
Citat:
Varför inte det?

Men absolut inte nu. Det jag säger är att sätta in på sparkonto till kraschen kommer. När börsen sjunkit mycket så köper man en indexaktie eller fond. Väntar några år till börsen återhämtat sig. Och vips har pengarna mångdubblats.

Haha jahaa det är så man gör! Tack för tipset. Då är nog alla som läst ditt briljanta tips ekonomiskt oberoende efter nästa börsgungning. Konstigt att ingen tänkt på det förut
Citera
2017-07-16, 17:51
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Haha jahaa det är så man gör! Tack för tipset. Då är nog alla som läst ditt briljanta tips ekonomiskt oberoende efter nästa börsgungning. Konstigt att ingen tänkt på det förut
Det är många som tänkt på det förut. De som har is i magen.
Att gå in och köpa när alla andra säljer är ett klassiskt knep.
Citera
2017-07-16, 19:52
Medlem
Citat:
Det är många som tänkt på det förut. De som har is i magen.
Att gå in och köpa när alla andra säljer är ett klassiskt knep.

Ursäkta, formulerade mig lite fel, klart många tänkt på det. Och klart det funkar i teorin att köpa billigt och sälja dyrt. Men hur många lyckas tima en nergång och ett par år senare "vips har pengarna mångdubblats" för att citera dig.
Citera
2017-07-16, 20:59
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursäkta, formulerade mig lite fel, klart många tänkt på det. Och klart det funkar i teorin att köpa billigt och sälja dyrt. Men hur många lyckas tima en nergång och ett par år senare "vips har pengarna mångdubblats" för att citera dig.

Det gäller att inte köpa aktier utan spara pengar på hög. När kraschen kommer märks det tydligt. Då är det bara att köpa.
Men de flesta gör inte så. De köper när läget är stabilt, precis som rådgivarnollan på banken säger åt dem.
Citera
2017-07-16, 21:32
Medlem
Citat:
Det gäller att inte köpa aktier utan spara pengar på hög. När kraschen kommer märks det tydligt. Då är det bara att köpa.
Men de flesta gör inte så. De köper när läget är stabilt, precis som rådgivarnollan på banken säger åt dem.

Hehe okej så att ha haft pengarna på börsen de senaste 7 åren och fått ca 100% avkastning exkl utdelningar var dumt? Bättre att ha dom till 0ränta och avvakta en eventuell krasch?
Citera
2017-07-16, 22:42
Medlem
526s avatar
Citat:
Hehe okej så att ha haft pengarna på börsen de senaste 7 åren och fått ca 100% avkastning exkl utdelningar var dumt? Bättre att ha dom till 0ränta och avvakta en eventuell krasch?
Nej det är mycket bra. ag skulle sälja snart och sätta dem i depå. Kanske vänta lite till tills nästa lilla topp. Snart kommer räntan att höjas. Kan var början på en nergång

En variant är Exact Bear. Den går upp när börsen går ner.
Citera
2017-07-16, 22:43
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

ja, det är nog många som tänkt på det, däremot är det värre i praktiken, undersökningar som jag minns brukade småsparare köpa aktier när börsen gick upp och sälja när den går ner, alltså göra tvärtom mot vad man borde, så det är nog en del psykologi i det.

Minns även nåt företag som förvaltade fonder typ, de hade sålt innan börsen gick ner, och skröt över hur mycket pengar de inte hade förlorat jämfört med de övriga fondförvaltarna... Facit blev att de väntade för länge innan de började köpa tillbaka, när det började stiga igen, så de hade lika gärna kunnat göra ingenting som de andra fondförvaltarna...
Citera
2017-07-16, 22:53
Medlem
Jofs avatar
Själv har jag hälften i nåt sparande som knappt ger något alls. Och hälften lägger jag i fonder som gått bra den senaste tiden (3 månader kanske). Så har jag lite roligt/spännande och se på uppgång/nedgång. Blir det för mycket nedgång så lägger jag över till räntefond.

Vad man gör beror ju på intresse, kunskap, riskbenägenhet.
Citera
2017-07-16, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Själv har jag hälften i nåt sparande som knappt ger något alls. Och hälften lägger jag i fonder som gått bra den senaste tiden (3 månader kanske). Så har jag lite roligt/spännande och se på uppgång/nedgång. Blir det för mycket nedgång så lägger jag över till räntefond.

Vad man gör beror ju på intresse, kunskap, riskbenägenhet.

Snälla sluta göra så. Att sälja så fort det går ner är det farligaste (och vanligaste) misstag man kan göra på börsen, och har lämnat många pensionärer fattiga.
Citera
2017-07-16, 23:10
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Snälla sluta göra så. Att sälja så fort det går ner är det farligaste (och vanligaste) misstag man kan göra på börsen, och har lämnat många pensionärer fattiga.

Jaha, det har gjort mig ekonomiskt oberoende i alla fall.

Och jag säljer inte så fort det går ner, men om det är ett tydligt trendbrott så gör jag det. Byter till en vinnare (sista tiden) istället.

Enkelt som korvspad. Tror det är så folk flest gör. Tror att en del krånglar till detta i onödan.
Liksom mycket annat här i livet.
Funkat i 30 år u.a.
Senast redigerad av Jof 2017-07-16 kl. 23:36.
Citera
2017-07-17, 01:18
Medlem
Kolla in rikatillsammans-portföljen alt. nybörjarporföljen. Den förstnämnda har historiskt gett en stabil avkastning på 5-6 % årligen oberoende av börsklimatet. Du kan också läsa Tony Robbins bok Money master the game som är ett bra insteg.

Som med allt annat bör man ha en någorlunda förståelse för vad man håller på med innan man sätter igång. Det går att lära sig det grundläggande i ämnet utan större svårigheter bara man är villig att lägga ned tiden. Sedan får du bilda dig en egen uppfattning utifrån dina egna preferenser beträffande risk. Boken jag nyss nämnde är en bra start för det.
Senast redigerad av Jex 2017-07-17 kl. 01:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in