Citat:
Ursprungligen postat av
Mr-Sherlock
Ingen expert. Men fonder är ju alltid ganska säkert. Då riskerar man ganska lite men det växer ändå i en långsam takt. Och har man som du, ganska stora siffror, så blir det ju lite ordentlig avkastning. Har en gammal fond jag ärvde någon gång. Tror den ligger på 20 000. Brukar göra något kul för avkastningen varje år. Köpa något nytt till bilen eller så. Googla upp fonder!
Jag börjar med att citera dig. Vilken tur att du skriver "Ingen expert", för det du följer upp med är så fullständigt korkat att uttrycka sig. Låt oss gå igenom detta så att du kan förstå grunderna. Du kanske själv skulle googlat fonder innan du skrev?
1. Fonder är inte "alltid ganska säkert". Det innebär att du placerar pengarna i hopp om framtida avkastning. Det är ALDRIG säkert eftersom att du inte kan se in i framtiden. Vill man ha säkerhet så är det bankkonto som gäller. Du skyddas av
statliga insättningsgarantin upp till 950 000 SEK
2. "Då riskerar man ganska lite" - Eh. Nej, du riskerar det insatta kapitalet.
3. "Men det växer ändå i en långsam takt" - Eh. Nej, det finns inga garantier.
4. "Och har man som du, ganska stora siffror, så blir det ju lite ordentlig avkastning" - Möjligheten att avkastningen blir större, finns såklart. Men att det
BLIR ordentlig avkastning, nej.
Du uttrycker dig klumpigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Capel
Jag sparar i runda slängar ca SEK 10 000 kr varje månad som läggs på ett traditionellt banksparkonto till 0.65% ränta. Jag har idag ca SEK 500 000 på kontot.
Jag VET att det inte är vettigt men VAD ska jag i stället göra för att få dessa pengar att växa? Jag har ingen erfarenhet av aktier/fonder osv. Läser trådar och "råd" men vart ska jag börja? Känner att det är alltför avancerade upplägg som inte passar mig som är nybörjare.
Min bank har jag ingen kontakt med och jag anser att bankernas "rådgivare" är försäljare men själv har jag väl knappast gjort något vettigare val genom att lägga pengarna på "hög" och inte låtit dem "arbeta" - detta baserat på min läsning på olika sidor och trådar.
Jag är inte så riskbenägen som man kan utläsa av ovan men nog kan jag tänka mig att "riskera" en slant varje månad om det kan ge en viss avkastning jämfört med 0.65% - torde väl knappast vara alltför svårt?
Det är aldrig lätt att bestämma sig för ett sparmål rätt upp och ned. Men det är där du ska börja.
VAD ska du spara till?
Om HUR många år skall pengarna användas?
NÄR känner du dig obekväm om ditt sparande minskat i värde? 10%? 40%?
Är det viktigare att kapitalet inte minskar än att avkastningen är hög?
Börja med att tänka igenom dem frågorna, efter det kan man diskutera olika upplägg.