• 1
  • 2
2017-07-15, 09:09
Medlem
Jag sparar i runda slängar ca SEK 10 000 kr varje månad som läggs på ett traditionellt banksparkonto till 0.65% ränta. Jag har idag ca SEK 500 000 på kontot.

Jag VET att det inte är vettigt men VAD ska jag i stället göra för att få dessa pengar att växa? Jag har ingen erfarenhet av aktier/fonder osv. Läser trådar och "råd" men vart ska jag börja? Känner att det är alltför avancerade upplägg som inte passar mig som är nybörjare.

Min bank har jag ingen kontakt med och jag anser att bankernas "rådgivare" är försäljare men själv har jag väl knappast gjort något vettigare val genom att lägga pengarna på "hög" och inte låtit dem "arbeta" - detta baserat på min läsning på olika sidor och trådar.

Jag är inte så riskbenägen som man kan utläsa av ovan men nog kan jag tänka mig att "riskera" en slant varje månad om det kan ge en viss avkastning jämfört med 0.65% - torde väl knappast vara alltför svårt?
Citera
2017-07-15, 09:20
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Ingen expert. Men fonder är ju alltid ganska säkert. Då riskerar man ganska lite men det växer ändå i en långsam takt. Och har man som du, ganska stora siffror, så blir det ju lite ordentlig avkastning. Har en gammal fond jag ärvde någon gång. Tror den ligger på 20 000. Brukar göra något kul för avkastningen varje år. Köpa något nytt till bilen eller så. Googla upp fonder!
Citera
2017-07-15, 10:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Ingen expert. Men fonder är ju alltid ganska säkert. Då riskerar man ganska lite men det växer ändå i en långsam takt. Och har man som du, ganska stora siffror, så blir det ju lite ordentlig avkastning. Har en gammal fond jag ärvde någon gång. Tror den ligger på 20 000. Brukar göra något kul för avkastningen varje år. Köpa något nytt till bilen eller så. Googla upp fonder!

Man kan dock diskutera om det är rätt tillfälle att kliva in på börsen nu. Aktiefonder följer denna. Det hänger helt på hur lång sikt man sparar. Är det 20-30 år så är ju såklart ett hack i kurvan ingenting.

Hade jag investerat i någonting nu så hade det nog varit metaller. Men jag är inte heller någon expert.

Man kan ju alltid sprida riskerna och göra både och...
Citera
2017-07-15, 10:34
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Man kan dock diskutera om det är rätt tillfälle att kliva in på börsen nu. Aktiefonder följer denna. Det hänger helt på hur lång sikt man sparar. Är det 20-30 år så är ju såklart ett hack i kurvan ingenting.

Hade jag investerat i någonting nu så hade det nog varit metaller. Men jag är inte heller någon expert.

Man kan ju alltid sprida riskerna och göra både och...

Jo, självfallet. Saken är väl den att aktiefonder sjunker långsammare. Så man kan 1) våga vänta ut en ev. nedgång 2) hoppa av innan man förlorat för mycket.
Citera
2017-07-15, 10:35
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:

Jag börjar med att citera dig. Vilken tur att du skriver "Ingen expert", för det du följer upp med är så fullständigt korkat att uttrycka sig. Låt oss gå igenom detta så att du kan förstå grunderna. Du kanske själv skulle googlat fonder innan du skrev?
1. Fonder är inte "alltid ganska säkert". Det innebär att du placerar pengarna i hopp om framtida avkastning. Det är ALDRIG säkert eftersom att du inte kan se in i framtiden. Vill man ha säkerhet så är det bankkonto som gäller. Du skyddas av statliga insättningsgarantin upp till 950 000 SEK
2. "Då riskerar man ganska lite" - Eh. Nej, du riskerar det insatta kapitalet.
3. "Men det växer ändå i en långsam takt" - Eh. Nej, det finns inga garantier.
4. "Och har man som du, ganska stora siffror, så blir det ju lite ordentlig avkastning" - Möjligheten att avkastningen blir större, finns såklart. Men att det BLIR ordentlig avkastning, nej.

Du uttrycker dig klumpigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Capel
Jag sparar i runda slängar ca SEK 10 000 kr varje månad som läggs på ett traditionellt banksparkonto till 0.65% ränta. Jag har idag ca SEK 500 000 på kontot.

Jag VET att det inte är vettigt men VAD ska jag i stället göra för att få dessa pengar att växa? Jag har ingen erfarenhet av aktier/fonder osv. Läser trådar och "råd" men vart ska jag börja? Känner att det är alltför avancerade upplägg som inte passar mig som är nybörjare.

Min bank har jag ingen kontakt med och jag anser att bankernas "rådgivare" är försäljare men själv har jag väl knappast gjort något vettigare val genom att lägga pengarna på "hög" och inte låtit dem "arbeta" - detta baserat på min läsning på olika sidor och trådar.

Jag är inte så riskbenägen som man kan utläsa av ovan men nog kan jag tänka mig att "riskera" en slant varje månad om det kan ge en viss avkastning jämfört med 0.65% - torde väl knappast vara alltför svårt?

Det är aldrig lätt att bestämma sig för ett sparmål rätt upp och ned. Men det är där du ska börja.
VAD ska du spara till?
Om HUR många år skall pengarna användas?
NÄR känner du dig obekväm om ditt sparande minskat i värde? 10%? 40%?
Är det viktigare att kapitalet inte minskar än att avkastningen är hög?

Börja med att tänka igenom dem frågorna, efter det kan man diskutera olika upplägg.
Citera
2017-07-15, 10:56
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Jag börjar med att citera dig. Vilken tur att du skriver "Ingen expert", för det du följer upp med är så fullständigt korkat att uttrycka sig. Låt oss gå igenom detta så att du kan förstå grunderna. Du kanske själv skulle googlat fonder innan du skrev?
1. Fonder är inte "alltid ganska säkert". Det innebär att du placerar pengarna i hopp om framtida avkastning. Det är ALDRIG säkert eftersom att du inte kan se in i framtiden. Vill man ha säkerhet så är det bankkonto som gäller. Du skyddas av statliga insättningsgarantin upp till 950 000 SEK
2. "Då riskerar man ganska lite" - Eh. Nej, du riskerar det insatta kapitalet.
3. "Men det växer ändå i en långsam takt" - Eh. Nej, det finns inga garantier.
4. "Och har man som du, ganska stora siffror, så blir det ju lite ordentlig avkastning" - Möjligheten att avkastningen blir större, finns såklart. Men att det BLIR ordentlig avkastning, nej.

Du uttrycker dig klumpigt.

Det är aldrig lätt att bestämma sig för ett sparmål rätt upp och ned. Men det är där du ska börja.
VAD ska du spara till?
Om HUR många år skall pengarna användas?
NÄR känner du dig obekväm om ditt sparande minskat i värde? 10%? 40%?
Är det viktigare att kapitalet inte minskar än att avkastningen är hög?

Börja med att tänka igenom dem frågorna, efter det kan man diskutera olika upplägg.

1. Ja, ganska säkert är ju ett subjektivt uttryck. TS sa själv att h*n kunde tänka sig att riskera lite. Att investera i fonder är säkrare än aktier, och ger bättre avkastningen än ett sparkonto.

2. Återigen, man riskerar mindre än i aktier.

3. Självfallet ingen garanti. Men de fondpaket jag har haft, ca 10 st, har gått plus om man ser det i ett längre perspektiv. Har man lite is i magen så betalar ofta fonder av sig under t.ex ett decenium.

4. Du väljer ju att missförstå. Självfallet kan man inte lova avkastning. Min poäng var att även om den procentuella avkastningen inte ör superfet så blir det ändå ganska mycket pengar om man satsar större summor.

Nu tror jag iofs att TS förstod precis vad jag menade. Men tack för att du kände att du var tvungen att förtydliga. Du gör ju det ganska ofta i eko.trådar.
Citera
2017-07-15, 11:00
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
1. Ja, ganska säkert är ju ett subjektivt uttryck. TS sa själv att h*n kunde tänka sig att riskera lite. Att investera i fonder är säkrare än aktier, och ger bättre avkastningen än ett sparkonto.

2. Återigen, man riskerar mindre än i aktier.

3. Självfallet ingen garanti. Men de fondpaket jag har haft, ca 10 st, har gått plus om man ser det i ett längre perspektiv. Har man lite is i magen så betalar ofta fonder av sig under t.ex ett decenium.

4. Du väljer ju att missförstå. Självfallet kan man inte lova avkastning. Min poäng var att även om den procentuella avkastningen inte ör superfet så blir det ändå ganska mycket pengar om man satsar större summor.

Nu tror jag iofs att TS förstod precis vad jag menade. Men tack för att du kände att du var tvungen att förtydliga. Du gör ju det ganska ofta i eko.trådar.

1. Nu uttrycker du dig dumt igen; "och ger bättre avkastningen än ett sparkonto.". Det finns, ännu en gång, inga garantier att du får avkastning bara för att du väljer att placera dina pengar.

2. Så uttryckte du inte dig i din post.

3. Ja, marknaden tenderar att gå upp på längre sikt, men det finns återigen inga garantier.

4. Varför uttrycker du dig på så sätt att man tolkar det som garantier?

Jag hoppas innerligt att TS inte förstod vad du menade och går in i blindo baserat på dina osanningar. Jag poängterar gärna, så slipper folk förlora pengar för att man läste fel tråd på Flashback.
Citera
2017-07-15, 11:07
Medlem
Citat:

Min erfarenhet av "rådgivare" är att man kan göra jobbet själv och jag lyssnar aldrig på de som anser sig vara smartare än alla andra men som egentligen har exceptionellt låg IQ (Nordea, SEB, ICA, Skandia, HB, IKANO). Tycker att du ska göra som du känner för. Pengarna kommer du att behöva längre fram oc hdet är lltid bra att kunna köpa det man behöver med reda cash. handlar man något större kan det vara bra att slippa ta lån och betala ränta till någon äcklig bank. vad jag gör är tt om idioterna på banken ställer frågor kring mitt upplägg och sparande så byter jag bank eller leverantör av tjänst på en gång. samma gäller när jag ser att de trålar efter mitt namn. vidriga äckel som tror sig vara smartare men har låg IQ ska man inte vara lojal mot och stanna kvar som kund. Man ska byta ofta så att de vet att de inte kan agera hursomhelst och lura en.
Citera
2017-07-15, 11:43
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:

Bra gjort! Jag tror för få sparar nu för tiden. Det verkar som många lånar och lever för stunden.

Tänker lite som dig om banker. Banker verkar inte alls vilja ha att göra med kunder längre. De tar avgifter för mycket, minskar kontanthantering och försöker få en att sluta använda bankfack (höga avgifter, förbund mot kontanter i facken etc.).

Det jag har gjort är att spara i nischbanker, som Santander och andra banker med bankgaranti och fria uttag. Jag har inte valt företag som har tveksam verksamhet, som lånar ut till sms-lån och annan skit.

Men jag tycker du har lite fel. Pengarna "arbetar" om du har dem på en bank. De lånas ut till andra som har idéer och behöver kapital. Egentligen får man ju lite del i deras vinster med räntan! Om du hade dem i madrassen eller i ett bankfack så arbetar de inte.

Jag har funderat lite på börsen, i då fall i någon fond som följer index med låga eller inga avgifter (kanske Avanza zero?). Men börsen verkar vara högt värderad nu, läste någonstans att värdet på aktier i förhållande till de vinster som företagen ger var historiskt högt nu. Det brukar vara det innan börskrascher. Det kanske blir en "reset" av börsen snart? Då går jag in med mina pengar men inte nu. Att gå in i aktier istället för fonder kräver mer kunskaper och intresse. Det finns flera som säger att det är hopplöst svårt att "plocka" vinnare på börsen utan inside information. Fonder med låga avgifter är nog bättre och enklare. En rolig sida att läsa är:http://www.mrmoneymustache.com/

Det jag också gjort är att amortera av mina lån och ha ett hyfsat boende. Men fastighetsbranschen verkar också vara lite av en bubbla nu, många lånar nog mer än vad de klarar framöver av med dessa nuvarande låga räntor.

Mitt råd är därför: Ligg kvar med kontant sparande ett tag till. Jämför olika banker och räntor (https://www.compricer.se/sparande/?a...hdrawals=false). Ha relation med flera banker, spara på flera håll. Tids nog kommer du på vad du skall göra med pengarna du sparat.
Citera
2017-07-15, 11:57
Medlem
Helt klart att någonting måste göras om man har 500 000 på konto med
0,65 % ränta samtidigt som inflationen är 1,9 %. Man går back i långa
loppet med det här upplägget.

Är själv en förespråkare av enskilda aktier för aktiemarknaden har historiskt
avkastat 7-10 %. Någonting att tänka på.

Som någon påpekat så finns det farhågor om att aktiemarknaden står högt
just nu när Riksbankens finansingenjörer har bestämt att vi skall ha -ränta.
Får se vad de här funderingarna leder till i långa loppet.

För att lära sig aktiemarknaden måste man delta i den. Alla är vi nybörjare
i början - vi lär av våra fel och misstag, men det är bara att dra igång aktiesparandet.
Det blir faktiskt intressant med tiden att följa med de aktier som du tror och håller på.

Har man 500 000 så får man 10 olika företag som man har satsat 50 000 i.
Dela upp köptillfällena i 2 olika tillfällen i varje bolag, 25 000 i första tillfället
och 25 000 i andra tillfället. Totalt 20 köp för 25 000 vid varje tillfälle och helst
vid någon dipp på aktiemarknaden.

Blev långt inlägg, ursäkta för det.
Citera
2017-07-15, 12:23
Medlem
Börsen är som sagt högt värderad idag.

I TS läge skulle jag tagit de 10.000 kr i nyspar varje månad samt ett antal tusen (10.000?) av de 500.000 kr på sparkontot och köpt aktiefonder för: Jag hade grundat med en rejäl bit gratis indexfond, t ex Avanza Zero och kompletterat med lite Utland.

Månadsspar ger ett visst skydd mot börsfall.

PS Själv handlar jag inte med fonder utan med enskilda aktier men det kräver ett större intresse.
Citera
2017-07-15, 14:57
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Kanske dum fråga, då jag misstänker att du inte har det men: har du bolån? Att amortera är ju ett bra sätt att investera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in