• 1
  • 2
2017-07-13, 17:51
Medlem
För att klara Kemi 2, Biologi 2 och Fysik 2... Vilken nivå i Matematik krävs?
Citera
2017-07-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
För fysik 2 matte 3c. Övriga kurser högstadie matte.
Citera
2017-07-13, 18:19
Medlem
Citat:

Rekomenderat är väl matematik 2c eller kanske 3c, men det krävs ju absolut inte att man har läst dom innan fysik 2 (såvida inte skolan har det som krav); när du stöter på problem där matten sätter käppar i hjulet så räcker det att du lägger några minuter på just den typen utav matte istället för att läsa hela kurs 3b/3c.

Enda anledningen till varför man skulle behöva matten är väl att de program/kurser som kräver fysik 2 ofta kräver matematik 3c eller t.o.m. 4.
Citera
2017-07-13, 18:36
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

För att förstå Biologi 2 behöver man knappast några matematiska kunskaper alls. Huruvida det finns behörighetskrav på någon kurs i matematik är jag osäker på och det kan möjligen variera mellan olika skolor.

För Kemi 2 kan man som tidigare talare skrivit klara sig på att förstå högstadiets matematik. För Fysik 2 behöver man förstå åtminstone derivator, integraler och lite differentialekvationer. Även här är jag osäker på hur det kan se ut med formella behörighetskrav.
Citera
2017-07-13, 20:06
Medlem
Just när det gäller Fysik 2 så är det viktigt att man förstår vissa grejer från matte 4, särskilt hur sinus- och kosinusfunktioner fungerar. Man använder sinus- och kosinusvärdena för att beräkna saker redan i matte 3 men funktioner själva förekommer inte i 3c-kursen utan bara i matte 4. En del av fysik 2 (inte en jättestor eller jätteviktig del men det är en del av kursen) handlar just om pendlar, fjädrar och liknande och då krävs det att man kan trigonometriska funktioner.
Citera
2017-07-13, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
För att förstå Biologi 2 behöver man knappast några matematiska kunskaper alls. Huruvida det finns behörighetskrav på någon kurs i matematik är jag osäker på och det kan möjligen variera mellan olika skolor.

För Kemi 2 kan man som tidigare talare skrivit klara sig på att förstå högstadiets matematik. För Fysik 2 behöver man förstå åtminstone derivator, integraler och lite differentialekvationer. Även här är jag osäker på hur det kan se ut med formella behörighetskrav.
Absolut inte. Jag läste (och klarade) Fysik 2 innan jag läst någon av den matematiken som du nämnde. Däremot är trigonometri nödvändigt.
Citera
2017-07-13, 21:21
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Absolut inte. Jag läste (och klarade) Fysik 2 innan jag läst någon av den matematiken som du nämnde. Däremot är trigonometri nödvändigt.

Det går säkerligen bra utan att ha läst de sakerna, men det är ofrånkomligen till hjälp att kunna derivator och integraler när man exempelvis ska räkna på projektiler som har en ursprunglig konstant hastighet och som påverkas av gravitationen. Då gäller ju att a(t) = dv(t)/dt och v(t) = ds(t)/dt, vilket alternativt kan uttryckas som att v(t) är primitiv funktion till a(t) och att s(t) är primitiv funktion till v(t).
Citera
2017-07-15, 09:47
Medlem
HuluKing73s avatar
Citat:

Diffekvationer är långt ifrån fordran på Fy2. Trigonometri behövs, den analytiska alltså, som finns i matematik 4. Har dock sett en hel del klara Fy2 utan detta.
Citera
2017-07-15, 09:54
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuluKing73
Diffekvationer är långt ifrån fordran på Fy2. Trigonometri behövs, den analytiska alltså, som finns i matematik 4. Har dock sett en hel del klara Fy2 utan detta.

Jag får erkänna att min egen erfarenhet är från den äldre kursen fysik B, men då förekom det i alla fall RL-kretsar som man använder differentialekvationer för att analysera. Kanske har det ändrats när man gått över till fysik 2 dock.
Citera
2017-07-15, 22:20
Medlem
guderis avatar
Citat:
Jag får erkänna att min egen erfarenhet är från den äldre kursen fysik B, men då förekom det i alla fall RL-kretsar som man använder differentialekvationer för att analysera. Kanske har det ändrats när man gått över till fysik 2 dock.

Va det diff ekvationer man använde? Hade för mig man körde jω, men det kanske va först på högskolan man gjorde det, va så länge sedan jag läste det där.
Citera
2017-07-16, 12:58
Medlem
Tilläggsfråga: Vilken kurs av Biologi 2, Kemi 2 och Fysik 2 är svårast respektive lättast?
Citera
2017-07-16, 13:41
Medlem
Klirre13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Tilläggsfråga: Vilken kurs av Biologi 2, Kemi 2 och Fysik 2 är svårast respektive lättast?

Självklart är svaret högst subjektivt men fysik 2 är oftast känd som den svåraste kursen på gymnasiet. Sen är väll svårighetsgraden mellan kemi 2 och biologi 2 beroende på vad man tycker är roligast. Däremot anser jag kemi 2 lite svårare då den kräver en viss förståelse till skillnad från biologin som till 99% bara är information att memorera.
Senast redigerad av Klirre13 2017-07-16 kl. 13:42. Anledning: La till citat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in