Citat:
Ursprungligen postat av
MisterTom
Tyvärr varierar ju stickvana och kompetens väldigt mycket, men i min erfarenhet är just vårdcentralens labpersonal ofta oslagbara och går inte att jämföra med när man ligger inne på sjukhus. Att ta blodprover är enligt mig både en sak som kräver mycket kunskap, men också lite av ett konstverk. Jag sticker inte om jag inte känner att det känns rätt, då kollar jag om någon annan får en bättre "feeling" direkt än sticka i onödan... Svårt att förklara vad det är egentligen, ibland finns den och ibland inte.
Och förarbete är A och O, se till att man har en trygg, varm och välvätskad patient. Jag jobbar dock på IVA så där är det inte alltid så bra med det, men desto oftare har vi centrala infarter... Så tyvärr blir vi ofta lite sämre på att sen ta perifera prover när det behövs, haha, så vi jobbar mycket på att optimera förhållandena och hjälpa varandra. Inte sällan är det ju rätt akut med...
Har man en kronisk sjukdom t.ex och ofta behöver lämna prover och är mycket svårstucken kan man ibland få t.ex en subkutan venport. Det jag upplever att man själv kan göra för att underlätta är just att dricka lite extra, vara uppmärksam på vad som funkat/inte funkat vid tidigare stick, se till att vara lagom varm och försöka slappna av och andas lugnt.
Kan förstå att man inte vill hålla på att plåga patienter i onödan men hur blri du bättre om du inte försöker en gång i alla fall med att sticka? Det är mycket vana och erfarenhet som du skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jultrollet
Förresten, ni som jobbar med detta, är det sant att den där sticksaken kan gå av?? Jag lyssnade för några år sedan med ett halvt öra på en sköterska som var ovanligt pratsam och hon sade någonting om att om man sticker, drar bort "något som ska tas bort" och sedan trycker in den saken som är kvar lite till (antagligen den där de sätter provröret emot sedan) så kan spetsen gå av och föras med i blodomloppet!
Jag förstod inte riktigt vad hon menade eftersom jag inte jobbar inom vården och var trött den dagen, men det lät ju otroligt otäckt om det kan ske..? Förstår någon vad hon menade? Det ligger nog i bakhuvudet och surrar varje gång jag ska lämna prover och det gör det nog inte lättare att sticka mig då..

Som andra varit inne på, om du sätter en pvk (perifer ven kateter) så har du en nål och en plastslang runt om nålen. Ifall du drar ut nålen delvis men sedan ångrar dig och för in nålen igen och gör det lite snett kan du sticka hål på plastslangen. har du otur kan en liten bit lossna och åka iväg. Jag har inte hört att det hänt men finns en viss risk, därför säger de att ifall du börjat dra ut nålen från plastslangen ska du inte trycka in den igen.
Det är inte lika vanligt men brukar finnas okej kärl på underarmarna, många vågar/vill inte sticka där. Andra tips som är bra som de säkert vet är att ta en blodtrycksmanschett då kärlen blir lite enklare att se/känna, värma instickstället/delar av kroppen så kärlen expanderar