2017-07-17, 08:04
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppiloppan
Nja, det där låter osannolikt. Det du beskriver låter ju som att det skulle kunna hända EFTER att man stuckit en patient, när stickskydd ska på själva kanylen... och då är ju nålen utdragen. Fast det finns ju nålar där man får stickskyddet på under tiden nålen dras ut, så teoretiskt sätt borde det kanske vara möjligt ändå om man samtidigt lyckas vara lite hårdhänt och böjer själva kanylen. Men nja. Risken är ytterst liten skulle jag säga. Venen och stället där provet tas är så pass mjukt att det vore maximal otur om nålen skulle gå av. Så slappna av! Har aldrig hört att det har hänt i verkligheten.

Tack! Okej, jag släpper det nu. Förlåt, jag är normalt sett inte en nojig person men det där lät så obehagligt att det fastnat. Nu när jag är så svårstucken och det känns som om de rotar runt mer än vanligt för att hitta vener så har det där dykt upp. Ska i alla fall dit på onsdag morgon och hoppas att det går smidigt.
Citera
2017-07-17, 18:45
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Tyvärr varierar ju stickvana och kompetens väldigt mycket, men i min erfarenhet är just vårdcentralens labpersonal ofta oslagbara och går inte att jämföra med när man ligger inne på sjukhus. Att ta blodprover är enligt mig både en sak som kräver mycket kunskap, men också lite av ett konstverk. Jag sticker inte om jag inte känner att det känns rätt, då kollar jag om någon annan får en bättre "feeling" direkt än sticka i onödan... Svårt att förklara vad det är egentligen, ibland finns den och ibland inte.

Och förarbete är A och O, se till att man har en trygg, varm och välvätskad patient. Jag jobbar dock på IVA så där är det inte alltid så bra med det, men desto oftare har vi centrala infarter... Så tyvärr blir vi ofta lite sämre på att sen ta perifera prover när det behövs, haha, så vi jobbar mycket på att optimera förhållandena och hjälpa varandra. Inte sällan är det ju rätt akut med...

Har man en kronisk sjukdom t.ex och ofta behöver lämna prover och är mycket svårstucken kan man ibland få t.ex en subkutan venport. Det jag upplever att man själv kan göra för att underlätta är just att dricka lite extra, vara uppmärksam på vad som funkat/inte funkat vid tidigare stick, se till att vara lagom varm och försöka slappna av och andas lugnt.

Kan förstå att man inte vill hålla på att plåga patienter i onödan men hur blri du bättre om du inte försöker en gång i alla fall med att sticka? Det är mycket vana och erfarenhet som du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Förresten, ni som jobbar med detta, är det sant att den där sticksaken kan gå av?? Jag lyssnade för några år sedan med ett halvt öra på en sköterska som var ovanligt pratsam och hon sade någonting om att om man sticker, drar bort "något som ska tas bort" och sedan trycker in den saken som är kvar lite till (antagligen den där de sätter provröret emot sedan) så kan spetsen gå av och föras med i blodomloppet!

Jag förstod inte riktigt vad hon menade eftersom jag inte jobbar inom vården och var trött den dagen, men det lät ju otroligt otäckt om det kan ske..? Förstår någon vad hon menade? Det ligger nog i bakhuvudet och surrar varje gång jag ska lämna prover och det gör det nog inte lättare att sticka mig då..

Som andra varit inne på, om du sätter en pvk (perifer ven kateter) så har du en nål och en plastslang runt om nålen. Ifall du drar ut nålen delvis men sedan ångrar dig och för in nålen igen och gör det lite snett kan du sticka hål på plastslangen. har du otur kan en liten bit lossna och åka iväg. Jag har inte hört att det hänt men finns en viss risk, därför säger de att ifall du börjat dra ut nålen från plastslangen ska du inte trycka in den igen.

Det är inte lika vanligt men brukar finnas okej kärl på underarmarna, många vågar/vill inte sticka där. Andra tips som är bra som de säkert vet är att ta en blodtrycksmanschett då kärlen blir lite enklare att se/känna, värma instickstället/delar av kroppen så kärlen expanderar
Citera
2017-07-17, 19:39
Medlem
Citat:
Tack! Okej, jag släpper det nu. Förlåt, jag är normalt sett inte en nojig person men det där lät så obehagligt att det fastnat. Nu när jag är så svårstucken och det känns som om de rotar runt mer än vanligt för att hitta vener så har det där dykt upp. Ska i alla fall dit på onsdag morgon och hoppas att det går smidigt.

Nej, be inte om ursäkt! Din oro är fullt befogad efter det uttalandet den sjuksköterskan gjorde. Vem vill ha en halv kanyl i en ven lixom!? Förstår fullt ut dina funderingar kring detta. Dock tror jag, som jag skrev, att sannolikheten för att det skulle inträffa är yttepyttesmå Hoppas också för din skull att det går bra med proverna nu, håller mina tummar för det!
Citera
2017-07-21, 11:16
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppiloppan
Nej, be inte om ursäkt! Din oro är fullt befogad efter det uttalandet den sjuksköterskan gjorde. Vem vill ha en halv kanyl i en ven lixom!? Förstår fullt ut dina funderingar kring detta. Dock tror jag, som jag skrev, att sannolikheten för att det skulle inträffa är yttepyttesmå Hoppas också för din skull att det går bra med proverna nu, håller mina tummar för det!

Tack snälla du. Gick dit i god tid i onsdags morse och hade tagit till mig alla goda råd. Kände mig faktiskt förvånansvärt lugn (inga mer mardrömmar om avbrutna saker, tack för alla bra förklaringar!) och höll en varm vetekudde i famnen i en tygväska. Druckit rejält med vatten och sovit bra.

När det var min tur fick jag en ung kvinna som jag inte träffat förut och jag förklarade vad de sagt om min "favoritven" på sjukhuset. Hon var jätterar och letade länge och väl efter något annat ställe. Till slut fick det bli den gamla i alla fall för det finns ingen annan. Hon tyckte att om jag hamnar på sjukhus igen så kanske de kan leta med ultraljud. Ingen kan säga att hon inte gjorde ett ärligt försök och jag är väl helt enkelt lite knepig anatomiskt.

Nu ska jag lämna prover varannan vecka så man får väl hoppas den där venen håller ett tag till.
Citera
2017-07-24, 09:22
Moderator
Citat:
Tack snälla du. Gick dit i god tid i onsdags morse och hade tagit till mig alla goda råd. Kände mig faktiskt förvånansvärt lugn (inga mer mardrömmar om avbrutna saker, tack för alla bra förklaringar!) och höll en varm vetekudde i famnen i en tygväska. Druckit rejält med vatten och sovit bra.

När det var min tur fick jag en ung kvinna som jag inte träffat förut och jag förklarade vad de sagt om min "favoritven" på sjukhuset. Hon var jätterar och letade länge och väl efter något annat ställe. Till slut fick det bli den gamla i alla fall för det finns ingen annan. Hon tyckte att om jag hamnar på sjukhus igen så kanske de kan leta med ultraljud. Ingen kan säga att hon inte gjorde ett ärligt försök och jag är väl helt enkelt lite knepig anatomiskt.

Nu ska jag lämna prover varannan vecka så man får väl hoppas den där venen håller ett tag till.

Du har inga på underarmarna nära handleden? Om det är blodprov räcker det med en rätt smal ven för att få blod, speciellt med butterflynål. Antar att de letar överallt. Har de testat fötterna? Inte ovanligt att man sätter nålar där om personen är väldigt svårstucken.
Citera
2017-07-24, 09:26
Medlem
Personal som inte är vana vid sticka skyller på dåliga vener. Bäst är att gå till sjukhusens provtagning/labb. Där sitter folk som sticker hundratals varje dag och vet vad de gör.
Citera
2017-07-24, 11:05
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Du har inga på underarmarna nära handleden? Om det är blodprov räcker det med en rätt smal ven för att få blod, speciellt med butterflynål. Antar att de letar överallt. Har de testat fötterna? Inte ovanligt att man sätter nålar där om personen är väldigt svårstucken.

De på handlederna verkar vara alldeles för smala för personalen tittar ofta på dem och rynkar på näsan=) På vänster handled ser de ut som nerverna på ett löv medan de på höger ligger åt ett och samma håll. "Mittennerven" är kanske som bredast 2 mm.

Jo, den senaste sköterskan frågade mig om jag någon gång blivit stucken i fötterna. Hon tyckte de såg bra ut. Men hon vågade inte, menade att hon aldrig gjort det och inte hade någon mer att fråga. Så det kanske vore något framöver. Ska visst göra lite ondare men det gör mig faktiskt inget, bara det fungerar.
Citera
2017-07-24, 11:08
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Personal som inte är vana vid sticka skyller på dåliga vener. Bäst är att gå till sjukhusens provtagning/labb. Där sitter folk som sticker hundratals varje dag och vet vad de gör.

Ja, jag har visserligen en bit att åka för att ta mig dit men jag har faktiskt funderat på det. Kanske ska göra det vid provtagning varannan gång, de kanske hittar något annat ställe så den stackars venen får lite mer tid att läka. Bra idé, tack!
Citera
2017-07-24, 13:45
Moderator
Citat:
De på handlederna verkar vara alldeles för smala för personalen tittar ofta på dem och rynkar på näsan=) På vänster handled ser de ut som nerverna på ett löv medan de på höger ligger åt ett och samma håll. "Mittennerven" är kanske som bredast 2 mm.

Jo, den senaste sköterskan frågade mig om jag någon gång blivit stucken i fötterna. Hon tyckte de såg bra ut. Men hon vågade inte, menade att hon aldrig gjort det och inte hade någon mer att fråga. Så det kanske vore något framöver. Ska visst göra lite ondare men det gör mig faktiskt inget, bara det fungerar.

Hmm, om de ser bra ut så borde de ta där, känns mer att sticka i fötterna men har du bra vener kanske de kommer in direkt i venen och minskar antal stick samt att försöka krångla in nålen i venen. Ska inte vara några skillnader att sticka i fötterna kontra händerna mer än att det är lite ovant.
Citera
2017-07-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ja, jag har visserligen en bit att åka för att ta mig dit men jag har faktiskt funderat på det. Kanske ska göra det vid provtagning varannan gång, de kanske hittar något annat ställe så den stackars venen får lite mer tid att läka. Bra idé, tack!

Passa på fråga om de tycker venerna är så dåliga. Det gjorde jag och då sa de "Trams, du har hur fina vener som helst att sticka i". Jag tyckte det lät konstigt när en sa det på akuten, att mina vener var dåliga. Det var han som var dålig på sticka.
Citera
2017-07-24, 17:43
Medlem
Vid handlederna, ganska djupt in, "nedanför" tummen finns stora kärl, både för prover och kanyl. Fötter, anklar/vrister, hals, vid tinningen på vissa. Är det en duktig sköterska så brukar de hitta lösningar. Min erfarenhet är att de på "allmänna" provtagningen är sämst, medans de på avdelningar och akuten är bättre. Narkosen är klart bäst.
Citera
2017-07-24, 21:30
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Passa på fråga om de tycker venerna är så dåliga. Det gjorde jag och då sa de "Trams, du har hur fina vener som helst att sticka i". Jag tyckte det lät konstigt när en sa det på akuten, att mina vener var dåliga. Det var han som var dålig på sticka.

Absolut, jag ska fråga. Det enda som gör det lite problematiskt att åka dit är att jag måste tidsboka besöket och att de bara har öppet under en timme.. Men jag ska se hur jag kan lösa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in