2017-07-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Tack snälla för ditt upplysande svar! Jag kan ju i alla fall fråga vad de tror. Man ser dock venerna ganska dåligt på överarmarna men det kanske ser annorlunda ut med stasbandet på.

Ett tips är att du försöker hålla dig varm innan provtagning. Vet du vart dom brukar lyckas med prover så kan du försöka värma upp området, typ med värmekudde, vetekudde eller dylikt.
Sen kan det ju vara en del psykologi i det hela, om man blir väldigt nervös/rädd. Så försök slappna av, men det kan ju vara lättare sagt än gjort
Citera
2017-07-14, 05:38
Medlem
Flamsans avatar
Som jag upplever det som är väldigt svårstucken nu för tiden.
De har tagit prover i vänster armveck i hela mitt liv så har ju mycket ärrvävnad där nu.
Är att labbpersonal sällan misslyckas oavsett om det är på sjukhuset eller på VC.
Sätta nål är oftast ambulanspersonal bäst på.

Akutpersonalen och läkare sämst på att sätta nålar.

Om de inte lyssnar på mig spräcker de mina kärl direkt genom att försöka sätta för grova nålar.
På händer och underarmar är det barnbutterfly som gäller på mig men av någon snledning vill de inte lyssna.
Vi röntgen behövs grön nål och den bör sättas i armvecket på mig.

Har varit med om att de satte nål i min fot på en kärlröntgen en gång.
För nålen jag hade satt i vägen tyckte läkaren, som sedan skulle visa sköterskorna hur man sätter en nål. Han stack sönder mina bägge armar var blå från armbåge och ner på bägge armarna. Sköterskorna satte nålen i foten snabbt som attan för att få läkaren att sluta sticka mug. hade när de tre dagarna på HIA var över blivit stucken över femton gånger för de inte behagade lyssna.

Har en dolt kärl i höger armveck som enligt flera labbsköterskor är perfekt att använda.
Men det kan vara lite trickigt att hitta det om man stressar tar de det lugnt hittas dom de oftast och kan ta sina prover eller sätta nål där.

Ta det lugnt och följ råden du fått från newn...
Och se till att ha druckit ordentligt innan provtagning kan bli svårare att ta prover om man är uttorkad.
Citera
2017-07-14, 10:22
Medlem
Håller med om att dricka vatten, jag var uttorkad inför en operation (man får ju inte äta eller dricka) och de kunde inte sticka mig, hämtade extra personal och det gick väl på typ tionde försöket. Annars är jag relativt lättstucken om det är kunnig personal. Drick ordentligt (2-3 glas vatten en timme innan), gör några armhävningar och pumpa med händerna (knyt och öppna handen upprepade gånger hårt).
Citera
2017-07-14, 12:21
Moderator
Jultrollets avatar
Tack så mycket för alla era tips! Är ovan vid att citera flera men jag är tacksam till er allihop.

Ska tänka på att dricka mycket innan jag går dit och försöka hålla mig lugn. Kanske framför allt att slappna av i axlarna, spänner mig lätt där när något är obehagligt.

Jag fick inte dricka något två timmar före förra provtagningen så det kanske var därför det var så svårt att hitta något bra kärl. Nu har jag inte fått några restriktioner, det är ett vanligt prov som ska tas på ämnesomsättning och leukocyter. TSH, fritt T4 och LPK.

Värmekudde är en bra idé! De gav mig faktiskt en varm "vattenballong" att hålla i innan fingersticket och det fungerade riktigt bra. Har inte tänkt på att man kan lägga den på armen. Jag tar med den så får vi se vad de säger.
Citera
2017-07-16, 14:03
Medlem
Klarabella79s avatar
Har själv vart med om amatörer och stickkåta! Jag jobbar vanligen som ssk på en akutmottagning och hoppar in ibland på andra avdelningar. I vintras kommer jag till en akutgeriatrisk avdelning och första jag får höra då är att det finns en tant som är svårstucken, personal vet att jag är en stjärna på svårstuckna. Dom säger: "vi har alla försökt men det har inte gått, kan du prova?". Min tanke var: ALLA? Hur många har försökt och hur många ggr har var och en försökt?

Jag går in till patienten och hon ser skräckslagen ut när jag kommer in med "stickvagnen". Jag säger bara: "Jag ska bara titta på dina armar (som var HELT sönderstuckna), patienten säger att de varit 7-8 st som testat.. Jag säger att jag kommer INTE sticka något utan kalla på narkosen istället. Narkossköterskan kom, såg hennes sönderstuckna armar/händer/fötter och sa bara att det är omöjligt även för henne och för patientens lidandes skull så skulle personalen avvakta med proverna då de inte ens var akuta!

Man fick ju lite sura miner av övriga om varför man ringde narkosen och inte provade själv! Men det sket jag i, för hos mig så går den sjuke FÖRST och sen övriga.. Jag valde inte jobbet för att lyssna eller bry mig om idioter utan för att jag bryr mig om den sjuke.

Många ggr har man varit på labb för att lämna prover och det står en undersköterskeelev och "gömmer" sig, då har jag alltid frågat eleven om hon vill sticka istället och den glädjen är obeskrivlig, då många patienter säger nej till elever, men min erfarenhet är att det är dessa som är mest noggranna och försiktiga. Dom har alltid lyckats.

En gång satt jag på labb för att lämna prover, jag är lättstucken och hon som ska ta prover missar 3 (ggr!), till slut sa jag att jag är sjuksköterska själv, tog stasen, och kanylen, stack mig själv och bad henne trycka i sitt provrör så jag kan komma därifrån någongång. Jävlar vad hon blev sur, men jag är fan i mig inte en stickdocka!
Citera
2017-07-16, 14:52
Medlem
MisterToms avatar
Tyvärr varierar ju stickvana och kompetens väldigt mycket, men i min erfarenhet är just vårdcentralens labpersonal ofta oslagbara och går inte att jämföra med när man ligger inne på sjukhus. Att ta blodprover är enligt mig både en sak som kräver mycket kunskap, men också lite av ett konstverk. Jag sticker inte om jag inte känner att det känns rätt, då kollar jag om någon annan får en bättre "feeling" direkt än sticka i onödan... Svårt att förklara vad det är egentligen, ibland finns den och ibland inte.

Och förarbete är A och O, se till att man har en trygg, varm och välvätskad patient. Jag jobbar dock på IVA så där är det inte alltid så bra med det, men desto oftare har vi centrala infarter... Så tyvärr blir vi ofta lite sämre på att sen ta perifera prover när det behövs, haha, så vi jobbar mycket på att optimera förhållandena och hjälpa varandra. Inte sällan är det ju rätt akut med...

Har man en kronisk sjukdom t.ex och ofta behöver lämna prover och är mycket svårstucken kan man ibland få t.ex en subkutan venport. Det jag upplever att man själv kan göra för att underlätta är just att dricka lite extra, vara uppmärksam på vad som funkat/inte funkat vid tidigare stick, se till att vara lagom varm och försöka slappna av och andas lugnt.
Citera
2017-07-16, 15:02
Medlem
f30malmos avatar
Det finns alltid lösningar, särskilt om det är akut. Använder de butterflynål när de sticker?

Även jag är svårstucken för många. Det blir värmekuddar, butterfly, tio försök och spräckta blodkärl både på händer, fötter och armar. Brukar informera hur och vilket kärl de bör välja, men ofta lyssnar de ju inte.

"Bäst stucken" har jag blivit på ställen där man jobbar enbart med provtagning, inför narkos och av tanter som jobbat inom vården i sådär 35-40 år. Brukar numera be om någon som är van redan i förväg. Har hänt att de försökt vid flera tillfällen utan att det går annars.
Citera
2017-07-16, 20:22
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det finns alltid lösningar, särskilt om det är akut. Använder de butterflynål när de sticker?

Även jag är svårstucken för många. Det blir värmekuddar, butterfly, tio försök och spräckta blodkärl både på händer, fötter och armar. Brukar informera hur och vilket kärl de bör välja, men ofta lyssnar de ju inte.

"Bäst stucken" har jag blivit på ställen där man jobbar enbart med provtagning, inför narkos och av tanter som jobbat inom vården i sådär 35-40 år. Brukar numera be om någon som är van redan i förväg. Har hänt att de försökt vid flera tillfällen utan att det går annars.

Jo, de provade allt med butterfly också men då var jag redan så sönderstucken att det inte fungerade heller. Har generellt sett inte haft så mycket problem tidigare men nu har jag sedan i vintras lämnat väldigt många prover var 3-4:e vecka så det är kanske inte så konstigt att det börjar bli ärr här och var.
Citera
2017-07-16, 20:29
Moderator
Jultrollets avatar
Förresten, ni som jobbar med detta, är det sant att den där sticksaken kan gå av?? Jag lyssnade för några år sedan med ett halvt öra på en sköterska som var ovanligt pratsam och hon sade någonting om att om man sticker, drar bort "något som ska tas bort" och sedan trycker in den saken som är kvar lite till (antagligen den där de sätter provröret emot sedan) så kan spetsen gå av och föras med i blodomloppet!

Jag förstod inte riktigt vad hon menade eftersom jag inte jobbar inom vården och var trött den dagen, men det lät ju otroligt otäckt om det kan ske..? Förstår någon vad hon menade? Det ligger nog i bakhuvudet och surrar varje gång jag ska lämna prover och det gör det nog inte lättare att sticka mig då..
Citera
2017-07-16, 22:16
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Förresten, ni som jobbar med detta, är det sant att den där sticksaken kan gå av?? Jag lyssnade för några år sedan med ett halvt öra på en sköterska som var ovanligt pratsam och hon sade någonting om att om man sticker, drar bort "något som ska tas bort" och sedan trycker in den saken som är kvar lite till (antagligen den där de sätter provröret emot sedan) så kan spetsen gå av och föras med i blodomloppet!

Jag förstod inte riktigt vad hon menade eftersom jag inte jobbar inom vården och var trött den dagen, men det lät ju otroligt otäckt om det kan ske..? Förstår någon vad hon menade? Det ligger nog i bakhuvudet och surrar varje gång jag ska lämna prover och det gör det nog inte lättare att sticka mig då..

Lite oklart vad som avses på din beskrivning. Jag kan inte förstå det som att det är "vanlig" venprovtagning som avses. Däremot om man får en perifer venkateter, alltså en infart man får för t.ex dropp, så ska man inte börja dra ut själva kanylen i den och sen sätta tillbaka den igen. Då finns det viss risk för att slangen som ligger kvar i kärlet kan bli skadat, men att en bit skulle fara iväg och på något sätt påverka en låter rätt långsökt.
Citera
2017-07-17, 00:14
Medlem
Citat:

Nja, det där låter osannolikt. Det du beskriver låter ju som att det skulle kunna hända EFTER att man stuckit en patient, när stickskydd ska på själva kanylen... och då är ju nålen utdragen. Fast det finns ju nålar där man får stickskyddet på under tiden nålen dras ut, så teoretiskt sätt borde det kanske vara möjligt ändå om man samtidigt lyckas vara lite hårdhänt och böjer själva kanylen. Men nja. Risken är ytterst liten skulle jag säga. Venen och stället där provet tas är så pass mjukt att det vore maximal otur om nålen skulle gå av. Så slappna av! Har aldrig hört att det har hänt i verkligheten.
Citera
2017-07-17, 07:58
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Lite oklart vad som avses på din beskrivning. Jag kan inte förstå det som att det är "vanlig" venprovtagning som avses. Däremot om man får en perifer venkateter, alltså en infart man får för t.ex dropp, så ska man inte börja dra ut själva kanylen i den och sen sätta tillbaka den igen. Då finns det viss risk för att slangen som ligger kvar i kärlet kan bli skadat, men att en bit skulle fara iväg och på något sätt påverka en låter rätt långsökt.

Ja, det här låter som det hon pratade om, tack snälla för att du tog dig tid att förklara. Jag lyssnade ju inte så noga på henne och jag vet egentligen inte varför hon tog upp det. Jag lämnade bara vanliga prover vid det tillfället.

Förresten lyckades hon med att missa att trycka på venen efteråt med en tuss så blodet sprutade på hennes kläder.. Nog för att jag tyckte den dagen kändes vissen men hennes var nog kanske värre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in