Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-13, 16:59
  #1
Medlem
EnGodForlorares avatar
Är det någon annan än jag som upplever att personalen på KTH är otroligt slappa? Jag ska ta tre exempel:

Exempel 1: Vår 2015. Jag skickar ett mail till kursansvarig gällande en ganska enkel fråga om schemat, men som var viktig för mig för att kunna planera min tid. Skickar sedan flera uppföljningsmail där jag undrar varför jag inte fått något svar. Två och en halv månad senare, när kursen redan är slut, får jag svaret och "ursäkta för det sena svaret."

Exempel 2: Höst 2015. Jag skickar in en ansökan om att återuppta studier till KTH. Ingenting händer så jag skickar flera uppföljningsmail och undrar vad som händer med min ansökan. Dessa mail får jag inget svar på. Tre månader senare får jag svaret i brevlådan och min ansökan har blivit avslagen. Brevet skickades till fel adress och därför har har tiden för att överklaga beslutet redan löpt ut.

Exempel 3: Vår 2017. Jag har ett möte med studievägledare och denne rekommenderar mig att söka programmet på nytt. Denne menar att med tanke på mina meriter är det så gott som säkert att jag kommer erbjudas plats. Det visar sig sedan att denne inte har någon koll på vilka urvalskriterierna för programmet är och att mina meriter därför inte räknas. Därför får jag ingen plats på programmet.

Utöver detta, massor med mail till X som besvaras med "Du måste fråga Y" och när man frågar Y svaret "Du måste fråga X..."

Jag har även hört många andra studenter som klagat på lärare som inte kommer på labbar som de ska och som inte svarar, eller tar väldigt lång tid på sig att svara, på frågor via mail.

Jag undrar om det går till på liknande sätt på andra högskolor? Kanske är det väldigt svårt att avskeda högskolepersonal och därför känner de att de kan göra lite som de vill? Jag skulle absolut inte rekommendera någon student som står i valet och kvalet till att söka sig till KTH.
Citera
2017-07-13, 17:09
  #2
Medlem
De från KTH jag träffat har alla haft bra koll på sina ämnen. Kursansvariga osv vill inte spendera sin tid på adminstrativt och har en tendens att inte svara även på andra skolor. Tycker att det verkar som att du är dålig på att ta eget ansvar. Får du inte kontakt, då får man antingen dyka upp på personens kontor, ringa, emaila andra osv.
Citera
2017-07-13, 17:50
  #3
Medlem
Är beredd att hålla med trådskaparen - omöjligt att få tag på studievägledarena och svaren har en tendens att dröja flertalet veckor.
Citera
2017-07-13, 18:02
  #4
Medlem
Xer0s avatar
Studievägledningen är kass ja.
Vissa personer där rensar emellanåt mailkorgen genom att ta bort alla nya olästa mail.
Detta beteende har rapporterats av oberoende observatörer (vänner till mig på den tiden).

Mitt råd till dig är följande:

- Skit i villket program du går, det spelar inte så stor roll som du tror.
- Utbildningen blir vad du gör av den.
- Gör en individuell stuideplanering och fyll i de kurser du vill läsa. Studievägledare är lata, de kommer bara godkänna dina val och du blir registrerad. Du kommer bort från allt trams med studera.nu och sånt skit.
- Ta examen och klipp dig och skaffa jobb så fort du kan.
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-07-13 kl. 18:12.
Citera
2017-07-13, 18:02
  #5
Medlem
nihilverums avatar
Rubrik förtydligad. /Moderator
Citera
2017-07-13, 18:05
  #6
Medlem
nihilverums avatar
Som KTH-alumn så skulle jag i första exemplet snarast ha frågat andra studenter än kursansvarig. De andra fallen har jag inte personligen haft någon erfarenhet av och jag kan därför inte avgöra huruvida den administrativa personalen är osedvanligt långsam att svara på mail i dessa frågor.

Rent generellt så är det dock alltid värt att ta sig till campus och prata med personerna på plats om man vill säkerställa att man får ett snabbt svar.
Citera
2017-07-13, 18:26
  #7
Medlem
Ducadreams avatar
Har pluggat på KTH och upplevde samma sak. Jag gick därför till de personligen(när de inte var upptagna) och tog upp det jag vill prata om. I 90% av fallen så var de vänliga och svarade på mina frågor/kommentarer.
Citera
2017-07-13, 22:36
  #8
Medlem
Enligt lag måste de svara, rekommenderar att du vänder dig till sektionen spec. utbildningsnämnden i sektionen.
Citera
2017-07-14, 08:03
  #9
Medlem
Jag mailade kursansvarig för ett program förra året. Tog ca 2 månader tills jag fick svar och fick precis som du skriver ett "Ursäkta för sent svar". Min fråga var inte längre så relevant efter 2 månader tyvärr.
Citera
2017-07-14, 12:14
  #10
Medlem
Det är lag på att man måste svara.
Citera
2017-10-18, 01:16
  #11
Medlem
Vad konstigt, jag har inte varit med om att jag fått svar senare än kanske 2 veckor och då var detta det enda fallet jag kommer på. Jag fick dock inte svar en gång men det var till en övningslärare och inte kursansvarig. Vanliga frågor vill lärare ofta ha på social/canvas för att andra med samma fråga ska kunna se svaret. Administrativa saker brukar ofta inte ta så lång tid, men jag brukar i första fall försöka få tag på de i person om det är riktigt viktigt och akut. Studievägledaren brukar ofta ta 2-3 dagar att svara, men hon har dock drop in varje dag där hon alltid är tillgänglig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback