• 1
  • 2
2017-07-13, 13:51
Medlem
Har idag lån på 40000 hos storbank ränta 3,84. Har Avanzas superlån med ränta 1,96. Belåning upp till 90000 är möjligt.

Det jag funderar på men inte vågar fråga avanza är ifall man kan föra över pengar till annan bank genom att använda deras kreditlina och lösa det dyrare lånet. Eller måste pengarna vistas inom avanza? Har fört över pengar internt hos avanza från kreditlinan men är inte säker på vad som gäller.
Citera
2017-07-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Har idag lån på 40000 hos storbank ränta 3,84. Har Avanzas superlån med ränta 1,96. Belåning upp till 90000 är möjligt.

Det jag funderar på men inte vågar fråga avanza är ifall man kan föra över pengar till annan bank genom att använda deras kreditlina och lösa det dyrare lånet. Eller måste pengarna vistas inom avanza? Har fört över pengar internt hos avanza från kreditlinan men är inte säker på vad som gäller.

Det är mycket vanligt att man "köper upp lån" som du är inne på. Det är ju ingen skillnad om du lånar hela summan hos Avanza och sen själv betalar det andra lånet.
Avanza är bara intresserad att få dig som kund.

De flesta erbjuder att fixa det åt dig som en tjänst i stället. Då anger du bara vilka lån du har och vart. Sen klumpar man ihop det och gör en plan.
Citera
2017-07-13, 14:26
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Ring dem och fråga, det borde inte vara några som helst problem om du har värdepapper som går att belåna upp till 90000 inom ramen för superlånet. Risken du tar är att något av värdepappren kastas ur superlånet eller att en börskrasch gör din depå mindre värd - då kan du åka på högre ränta på lånet eller till och med drabbas av en tvångsförsäljning.

Avanza vill givetvis ha ditt lån snarare än att annan bank har det - får du nej så vet du, inte så att du kan gå bakom ryggen på dem ändå
Citera
2017-07-13, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Det är mycket vanligt att man "köper upp lån" som du är inne på. Det är ju ingen skillnad om du lånar hela summan hos Avanza och sen själv betalar det andra lånet.
Avanza är bara intresserad att få dig som kund.

De flesta erbjuder att fixa det åt dig som en tjänst i stället. Då anger du bara vilka lån du har och vart. Sen klumpar man ihop det och gör en plan.
Tack för svar. Det som skiljer sig lite är att jag förfogar över krediten men vet inte om jag kan ta pengarna från kontot, dvs att dessa pengar är avsedda för att nyttjas endast där och för aktieköp. Mina aktier står som säkerhet för att kunna erbjuda mig 1,96 på kredit, vilket såklart är ruggigt bra. Om jag bara ska köpa upp lånet går det nog genom deras vanliga service vilket tar ca 5% ränta.
Citera
2017-07-13, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ring dem och fråga, det borde inte vara några som helst problem om du har värdepapper som går att belåna upp till 90000 inom ramen för superlånet. Risken du tar är att något av värdepappren kastas ur superlånet eller att en börskrasch gör din depå mindre värd - då kan du åka på högre ränta på lånet eller till och med drabbas av en tvångsförsäljning.

Avanza vill givetvis ha ditt lån snarare än att annan bank har det - får du nej så vet du, inte så att du kan gå bakom ryggen på dem ändå
Det känns bara så himla hemskt att ringa när man helst ska veta vad man håller på med i sådana här affärer, vilket jag iofs gör , men kanske inte varje detalj.
Citera
2017-07-13, 14:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det känns bara så himla hemskt att ringa när man helst ska veta vad man håller på med i sådana här affärer, vilket jag iofs gör , men kanske inte varje detalj.

Lägg sådana funderingar åt sidan, de jobbar med sådant här dagarna i ända. Supporten är till för att kunna svara på spörsmål av typen du har.
Citera
2017-07-13, 14:38
Medlem
CelenoIIs avatar
Observera att värdepapperskrediten är en fortlöpande kredit vars syfte är finansiering av värdepappersköp hos oss. Kredittagaren har inte rätt att använda krediten för andra ändamål.

https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/lan.html

Men varför inte bara betala av lånet?
Citera
2017-07-13, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Observera att värdepapperskrediten är en fortlöpande kredit vars syfte är finansiering av värdepappersköp hos oss. Kredittagaren har inte rätt att använda krediten för andra ändamål.

Ok då var det så enkelt.

Jo , det var lättare när man inte hade hus, fru och barn och allt annat som det innebär
Citera
2017-07-13, 15:38
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jo , det var lättare när man inte hade hus, fru och barn och allt annat som det innebär
Det förstår jag Men om du har rätt till superlånet måste du ju ha en del kapital, väl?
Citera
2017-07-13, 15:42
Medlem
Citat:

Det där är ju en helt ologisk regel. Du kan ju ta ut dina egna pengar, och sedan använda krediten för att 'köpa värdepapper' och det har samma effekt som att du tar ut pengarna från kreditkontot direkt.

Tror inte nordnet har en liknande 'regel' för deras knockout lån.
Citera
2017-07-13, 16:09
Medlem
framtands avatar
Vi pratar om en skillnad på runt en femhundring per år i räntekostnader, och det är om du inte har några avgifter alls kopplade till att du löser lånet (vilket är väldigt vanligt). Är det inte lättare att bara beta av lånet så snabbt du kan än att söka kredit och ta nya lån? 40 tusen är ju inga monsterpengar, speciellt inte om du har lite kapital som ligger i värdepapper och ett vanligt arbete.
Citera
2017-07-13, 17:40
Medlem
Citat:
Det förstår jag Men om du har rätt till superlånet måste du ju ha en del kapital, väl?

Det stämmer. Relativt stort kapital iaf. Men när man har en massa värdepapper känns det omotiverat att sälja dessa för att lösa ett litet lån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in