• 1
  • 2
2017-07-12, 21:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag hörde just att de bröt radiosändningen för viktigt meddelande att folk nära Dows fabrik på Händelö ska hålla sig inomhus. Jag googlade då och såg att krissituationen har pågått ett antal timmar redan: NT: Explosionsrisk vid container med akrylsyra på Händelö
Hållit på sedan lunchtid idag. En tankbilstank med akrylsyra som fått förhöjd temperatur genom någon reaktion. Räddningstjänsten har kylt tanken men går man ut med VMA nu på kvällen så känns det som att situationen har förvärrats.

Akrylsyra, vad har de det till, hur skenar temperaturen och vad kan konsekvenserna bli om tanken exploderar?

Tillägg: kartlänk till fabriksområdet

Jag ser förresten att precis samma sak hände 2010: http://www.nt.se/nyheter/faran-over-...s-5726508.aspx
Citat:
Temperaturen i behållaren fortsatte att stiga och vid 15-tiden var den uppe i 52 grader. Ungefär vid 75 grader är det farligt och finns risk för explosion. Därför beslutade räddningstjänsten att försöka tömma ut kemikalien i en bassäng inne på Dows område. När man skulle inleda arbetet med tömningen hade dock temperaturen börjat sjunka av sig självt och räddningstjänsten beslutade sig för att stoppa tömningen.
17 ton metakrylsyra var det den gången men det lär ju vara samma som akrylsyra.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-07-12 kl. 21:36.
Citera
2017-07-12, 21:45
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Arbetet med att kyla den överhettade containern, full med akrylsyra, verkade gå bra fram till strax innan 21. Då började temperaturen öka igen och det var överhängande risk för explostion och utsläpp av akrylsyra
http://nt.se/nyheter/norrkoping/hon-...om4736996.aspx
Citera
2017-07-12, 21:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Akrylsyra används tydligen till att tillverka allt från plaster till målarfärg. Jag hittade en gammal olycka i USA där det small rejält men då var det en skenande reaktion efter att akrylsyran blandats med andra kemikalier i tillverkningen: http://www.csb.gov/assets/1/19/synth...al_report1.pdf

Nu verkar det snarare vara någon reaktion som sker i bara akrylsyran utan att den är blandad med annat gojs. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...t-i-norrkoping
Citat:
I normalfallet ska temperaturen ligga under 25 grader, går den över 32 grader betecknas det som nödläge, enligt uppgifter från räddningstjänsten.

24 ton är det visst och 800 m avspärrat område runt platsen. Undrar om det kan ge giftigt gasmoln också eller om det bara säger kaboooom.
Citera
2017-07-12, 21:56
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Akrylsyra, vad har de det till

Syran skulle troligen till Trinseo där det tillverkas latex. Tex det blanka på tidningar, insidan av mjölkförpackningar. Dow och Trinseo ligger på samma ställe.
Senast redigerad av Neroxx 2017-07-12 kl. 22:02.
Citera
2017-07-12, 22:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Syran skulle troligen till Trinseo där det tillverkas latex. Tex det blanka på tidningar, insidan av mjölkförpackningar. Dow och Trinseo ligger på samma ställe.
Räddningstjänst, nyhetssajter och alla säger Dow men det kanske är för att det är mer känt och Trinesoe ligger på samma område. Fast jag vet inte varför det inte skulle vara hos Dow, de gör ju massvis med kemikalier de med. Använder man verkligen akrylsyra till syntetisk latex? Jag hittar inget om det, däremot att man gör det av styren.

Den blanka ytan på mjölkförpackningarnas kartong är polyeten, inte latex.
Citera
2017-07-12, 22:18
Medlem
Citat:
Räddningstjänst, nyhetssajter och alla säger Dow men det kanske är för att det är mer känt och Trinesoe ligger på samma område. Fast jag vet inte varför det inte skulle vara hos Dow, de gör ju massvis med kemikalier de med. Använder man verkligen akrylsyra till syntetisk latex? Jag hittar inget om det, däremot att man gör det av styren.

Ja, det tror jag,eller man kan blanda det med andra ämnen och göra tex akrylfärg och latexfärg.
Citera
2017-07-12, 22:19
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:

Jag är inte helt 100 på vad och hur just denna syra används, det var en vän som arbetar på Trinesoe som menade på att att syran var tänkt till dem.

Citat:
Räddningstjänsten jobbar med att skapa resurser ifall det skulle hända någonting mer snart. Det sker en samverkan med kustbevakningen som flyger över Händelö med värmekameror för att skapa en bild av situationen. "Det är en svår logistik" säger Ulf Waltersson, inre befäl vid räddningstjänsten.
Citera
2017-07-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
"Det blanka på tidningar" är UV-lack. Det är inte latex utan hartsbaserat. Finns även akryllack.
Citera
2017-07-12, 22:22
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
"Det blanka på tidningar" är UV-lack. Det är inte latex utan hartsbaserat. Finns även akryllack.
Yep yep.

Citat:
Trinseo, formerly known as Styron until February 2015, is a leading global materials company. Styron was formerlly a unit of the Dow Chemical Company until its $1.63 billion sale to Bain Capital in 2010.[1] The company offers a broad line of plastics, latex and synthetic rubber in support of its customers in a wide variety of industries. Trinseo's technologies are used in home appliances, automotive, building & construction, carpet & turf, consumer goods, consumer electronics/ITE, electrical & lighting, medical, packaging, paper & board, sheet & profile extrusion, and tires & rubber goods.
Citera
2017-07-12, 22:41
Medlem
GeorgeJungmans avatar
Dow och Trinseo delar typ lokaler kan man säga. Då nuvarande Trinseo tidigare hörde till Dow.
Därav säger många forfarande Dow om Trinseo. Syran står i vilket fall i anslutning till både Trinseo och Dow så båda är rätt. Den "tillhör" dock Trinseo om det ska vara petnoga.
Citera
2017-07-12, 23:21
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ja, det tror jag,eller man kan blanda det med andra ämnen och göra tex akrylfärg och latexfärg.
Jag hittar som sagt inget om latextillverkning med detta ämne så en länk hade suttit fint. Annars är det väl inget som säger att det är just latextillverkning det rör sig om i detta fall, de gör väl annat med på det stället. Om detta stämmer om Dow i Norrköping http://dowsverigeab-norrkoping.torget.se/ så tillverkar de cellplastisolering, expanderad polystyren och det är ett av de ämnen man kan göra av akrylsyra enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Acrylic_acid

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nja, UV-lacken är ju ett optiskt vitmedel som sedan täcks med någon skyddande yta, lack av något slag t ex latex. https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf
"En viktig komponent i bestrykningen är latex som används för att binda
ihop pigmenten i bestrykningssmeten samt ge den en god förankring till
substratets yta."

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeJungman
Dow och Trinseo delar typ lokaler kan man säga. Då nuvarande Trinseo tidigare hörde till Dow.
Därav säger många forfarande Dow om Trinseo. Syran står i vilket fall i anslutning till både Trinseo och Dow så båda är rätt. Den "tillhör" dock Trinseo om det ska vara petnoga.
Frågan är väl vilken firmas verksamhet det ska till om de är i samma lokaler. Trinseo säger du, vet du vad de har det till?
Jag hittade i alla fall att Dow har användning för det om de fortfarande tillverkar EPS.

Tillägg: Enligt räddningstjänstens sammanställning över farliga kemikalier hos Trinseo så hanterar de akrylsyra: https://www.rtog.se/hem-fritid/krisb...eo-sverige-ab/

Kanske både Dow och Trinseo gör det då, kan de t o m ha gemensamma lagringstankar sedan tiden då de var ett och samma företag?

För övrigt ser jag ingen uppdatering av händelseläget så jag antar att det är ungefär som tidigare, ingen explosion ännu i alla fall.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-07-12 kl. 23:31.
Citera
2017-07-12, 23:31
Medlem
GeorgeJungmans avatar
Hittar ingen vettig källa att länka till utan du får ta mig på mitt ord då min källa är bekant på arbetsplatsen, men Trinseo gör latex på nämnda fabriken så det är dit syran ska/är.

Dow gör enbart isoleringskivor om jag inte är felunderrättad och i den processen används inga syror.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in