Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-07-16, 23:16
  #37
Medlem
megacoolmans avatar
Trafikhyfset har fått stryka på foten, nu när vi har infört inofficiella MENA-trafikregler.

Såg senast för ett par dagar sedan en kamelryttare med dålig impulskontroll som fick ett frispel när det blev lite trafikstockning i en korsning pga en trafikolycka.
En stackars dam fick stanna mitt i korsningen pga köbildning. Då toktutade araben i sin BMW och vevade ner rutan och skrek i säkert ett par minuter innan han åkte iväg med hjulspinn, så han nära på tappade kontrollen över sin kebabraket.
Hade han åkt i diket, så hade jag firat med champagne den kvällen.
Citera
2017-07-20, 19:32
  #38
Medlem
Gamlestads avatar
Har kört stadsbuss i 34 år och jag tycker överlag att det funkar bra. Mer bilar nu och folk verkar ha så mycket annat att göra i bilen än att köra.

En sak som som stör mig lite är vid smårondellerna när det är tät trafik. Man kör ut och från vänster kommer en tutande i full fart med sina feta fingrar upptryckta i vindrutan.

Man det är väl så här, min vänner, om jag inte har missuppfattat det, att den som är över väjningslinjen först kör. Att man sen är 12 - 18 m lång är väl oväsentligt?

Vid såna här situationer tappar jag luften av ilska, annars är jag ganska tålmodig numera, något som kommer med åldern,

hälsar gubben
Citera
2017-07-20, 19:39
  #39
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
har även noterat ökning av:


cirkulationsplatsblinkunderlåtenhet

hindrande placering i korsning

stoppliktsnonchalans

handikappsparkeringsmissbruk

högerregelnonchalans

mm mm

Total blinkningsunderlåtenhet skulle jag säga! Det verkar som om främst bilmärkena BMW och Audi numera levereras utan blinkers.
Citera
2017-07-20, 19:55
  #40
Medlem
Gamlestads avatar
Och MENA folkets trafikkultur... Trodde först de hade någon döende liggandes i baksätet... Men jag fick förklarat för mig av en MENA kollega att deras bilar har antingen noll eller hundra i stadstrafik. Jamen då så! Då är ju allt frid o fröjd
Citera
2017-07-22, 00:57
  #41
Medlem
toby79s avatar
Jag påstår att det finns ett stort trafikhyfs, om man visar det själv.
Nu kör jag iof själv motsatsen till den minsta bilen på marknaden, men om jag är rak och tydlig med mina avsikter, så har jag inga problem att komma fram. Jag behöver inte bete mig som ett arsle för att byta körfält, eller andra saker.

Sluta mäta snorre i trafiken så löser det sig.
Citera
2017-07-22, 13:41
  #42
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Total blinkningsunderlåtenhet skulle jag säga! Det verkar som om främst bilmärkena BMW och Audi numera levereras utan blinkers.
Är främst blinkersspaken som är mongo i dessa bilarna. Vet inte hur Audi har det men kör en manuell Bmw emellanåt. Största problemet är att även om jag är man med medelstora händer behöver jag släppa ratten för att slå på/av blinkersen. Detta blir svårt i en del trafiksituationer när du behöver en hand till ratten en till att växla och en till blinkersen. Ska sägas att jag i andra bilar bara brukar sträcka ut pekfingret till blinkersspaken och köra blinkers och ratten med en hand. Vanligaste problemet jag har med Bmwn är när jag ska rakt igenom en rondell efter att ha stannat, brukar alltid sammanfalla att men ska växla upp samtidigt som man blinkar ut. Vet att jag fick lära mig blinka först och växla sedan i trafikskolan men tar emot att bränna runt på ettan i femtusen varv i vanlig stadstrafik

Ps. Hört att Alfa lyckats konstruera en blinkers som inte går att stänga av annat än med ratten eller en knapp, får se hur fort folk tröttnar på den.
Citera
2017-08-03, 14:30
  #43
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnManSomHeterOve
Alltså, vänster-höger-vänster-blinket sker på 4 sek. Ett blink-blink-blink ger inga tecken att svänga. Det är inte så att det är fem blink vänster, fem blink höger och fem blink vänster. Självfallet är detta "fel" då du inte svänger men jag uppskattar att vi har ett samspel i trafiken. Kan man tacka bakomvarande bil på andra sätt? Tror inte det. Denna variant har fungerat i många år och ingen har tidigare missuppfattat den. Kan nästan lova dig att det inte skett några olyckor på grund av tre (!) blinkningar.
Jag blinkar inte till tack eftersom mina senaste bilar alltid blinkar minst tre gånger. Så för mig skulle det bli vänsterblink, högerblink, vänsterblink, vänsterblink, vänsterblink. Som upplagt för att någon skall missuppfatta.

Däremot försöker jag underlätta för andra, släppa fram och lämna plats osv och vinkar till tack när så är tillämpbart när andra hjälper mig. Tycker för övrigt det är en av de mer trivsamma delarna med att köra på landet, man vinkar till varandra och är hjälpsamma.
Citera
2017-08-03, 15:42
  #44
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Jag blinkar inte till tack eftersom mina senaste bilar alltid blinkar minst tre gånger. Så för mig skulle det bli vänsterblink, högerblink, vänsterblink, vänsterblink, vänsterblink. Som upplagt för att någon skall missuppfatta.
Tre blink med varningsblinkers funkar också. Man uppskattar när folk tackar en och gör gärna om det igen.
Nu känns det som att någon/några har slutat uppföra sig och då skiter resten i det också.
Medtrafikanter har blivit mottrafikanter på något sätt.

Förr insåg man att någon tackade...när det logiska tänket fortfarande fanns kvar.
Citera
2017-08-03, 19:26
  #45
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Jag blinkar inte till tack eftersom mina senaste bilar alltid blinkar minst tre gånger. Så för mig skulle det bli vänsterblink, högerblink, vänsterblink, vänsterblink, vänsterblink. Som upplagt för att någon skall missuppfatta.

Däremot försöker jag underlätta för andra, släppa fram och lämna plats osv och vinkar till tack när så är tillämpbart när andra hjälper mig. Tycker för övrigt det är en av de mer trivsamma delarna med att köra på landet, man vinkar till varandra och är hjälpsamma.
En höjd hand till tack (i höjd med inre backspegeln - du fattar ) brukar uppfattas av den som släppt fram dig och själv blir jag alltid glad när någon på det sättet (eller med blinkningar) visar sin uppskattning.

Alltid trevligt när folk inte bara kräver sin rätt utan löser situationer smidigt i trafiken!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback