Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-12, 17:24
  #1
Medlem
EnManSomHeterOves avatar
Jag kör mycket bil, cirka 3000 mil/år. Därför funderar jag en hel del över beteenden i trafiken. En sak har slagit mig oerhört hårt och det är var vänligheten och respekten mot varandra tagit vägen?

Framför allt har jag två scenarion som förvånar och irriterar mig mycket. Det första är när man på smal väg möter en annan bilist. Detta på en väg där det inte går att mötas. Vanligen stannar en av bilarna och den som inte stannar hejar med handen för att tacka den andra. Detta görs inte längre! De enda som tackar nu för tiden är äldre människor och yrkeschaufförer.

Det andra scenariot är när man ligger på landsväg/större väg, säg E20 Götene-Mariestad, och släpper förbi trafiken bakom genom att ligga på vägrenen. Inte en jävel tackar nu för tiden med att blinka vänster-höger-vänster alternativt varningsblink. Endast yrkestrafik som gör detta och ett fåtal äldre.

Var har hyfset tagit vägen? Nu räknar jag inte in icke-svenskar i detta resonemang då vi alla vet hur de är funtade. Varför tackar vi inte varandra i trafiken längre? För mig är det en självklarhet att tacka när jag blir förblisläppt genom att bilisten framför använder vägrenen eller när en bil stannar på en smal väg för att passagen ska bli smidig.
Citera
2017-07-12, 17:34
  #2
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Ditt första exempel känner jag mig inte igen i alls. Folk vinkar så gott som alltid tackande när man låtit dom köra först.

Ditt andra exempel är ju bara fel, man ska inte använda sina blinkers till något annat än att visa andra åt vilket håll man tänkt köra. Gissar att folk har lärt sig det i körskolorna i högre utsträckning i dagsläget gentemot hur det var förr i världen. Dessutom är det mer trafik på vägarna nu för tiden vilket kanske gör att många tycker att det inte är värt risken att orsaka kaos i trafiken för att "tacka" någon.

Men annars och rent allmänt så har du helt rätt i frågan "Var har hyfset tagit vägen?"
__________________
Senast redigerad av TheRickiestRick 2017-07-12 kl. 17:37.
Citera
2017-07-12, 17:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnManSomHeterOve
Jag kör mycket bil, cirka 3000 mil/år. Därför funderar jag en hel del över beteenden i trafiken. En sak har slagit mig oerhört hårt och det är var vänligheten och respekten mot varandra tagit vägen?

Framför allt har jag två scenarion som förvånar och irriterar mig mycket. Det första är när man på smal väg möter en annan bilist. Detta på en väg där det inte går att mötas. Vanligen stannar en av bilarna och den som inte stannar hejar med handen för att tacka den andra. Detta görs inte längre! De enda som tackar nu för tiden är äldre människor och yrkeschaufförer.

Det andra scenariot är när man ligger på landsväg/större väg, säg E20 Götene-Mariestad, och släpper förbi trafiken bakom genom att ligga på vägrenen. Inte en jävel tackar nu för tiden med att blinka vänster-höger-vänster alternativt varningsblink. Endast yrkestrafik som gör detta och ett fåtal äldre.

Var har hyfset tagit vägen? Nu räknar jag inte in icke-svenskar i detta resonemang då vi alla vet hur de är funtade. Varför tackar vi inte varandra i trafiken längre? För mig är det en självklarhet att tacka när jag blir förblisläppt genom att bilisten framför använder vägrenen eller när en bil stannar på en smal väg för att passagen ska bli smidig.

påpekade detta häromdagen när jag körde (inte här, men för den jag körde) tja respekten för varandra har väl aldrig varit lägre? k
Citera
2017-07-12, 17:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Ditt första exempel känner jag mig inte igen i alls. Folk vinkar så gott som alltid tackande när man låtit dom köra först.

Ditt andra exempel är ju bara fel, man ska inte använda sina blinkers till något annat än att visa andra åt vilket håll man tänkt köra. Gissar att folk har lärt sig det i körskolorna i högre utsträckning i dagsläget gentemot hur det var förr i världen. Dessutom är det mer trafik på vägarna nu för tiden vilket kanske gör att många tycker att det inte är värt risken att orsaka kaos i trafiken för att "tacka" någon.

Men annars och rent allmänt så har du helt rätt i frågan "Var har hyfset tagit vägen?"
man skall alltså vinka och släppa en hand men inte blinka? har du alls funderat på vad du påstår?
Citera
2017-07-12, 17:39
  #5
Medlem
EnManSomHeterOves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Ditt första exempel känner jag mig inte igen i alls. Folk vinkar så gott som alltid tackande när man låtit dom köra först.

Ditt andra exempel är ju bara fel, man ska inte använda sina blinkers till något annat än att visa andra åt vilket håll man tänkt köra. Gissar att folk har lärt sig det i körskolorna i högre utsträckning i dagsläget gentemot hur det var förr i världen. Dessutom är det mer trafik på vägarna nu för tiden vilket kanske gör att många tycker att det inte är värt risken att orsaka kaos i trafiken för att "tacka" någon.
Trevligt att du har en annan upplevelse än jag. Hände mig senast idag. Mitt andra exempel är däremot inte fel. Så har man alltid gjort och så ska man alltid göra. Det blir ingen kaos alls på detta viset. Däremot har du rätt i att trafikskolorna är en bov i detta. De lär inte folk att köra bil på rätt sätt.
__________________
Senast redigerad av EnManSomHeterOve 2017-07-12 kl. 17:42.
Citera
2017-07-12, 17:41
  #6
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieCheron
man skall alltså vinka och släppa en hand men inte blinka? har du alls funderat på vad du påstår?

Släppa ena handen från ratten ja. Vad är problemet? Du verkar dock inte riktigt tänkt igenom vad du frågar om...
Citera
2017-07-12, 17:42
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieCheron
man skall alltså vinka och släppa en hand men inte blinka? har du alls funderat på vad du påstår?

Jo, man kan blinka också om det inte bäddar för missförstånd. Finns inget bättre än långtradarchaffisar som blinkar höger vänster för att signalera att det är tryggt att köra om.
Citera
2017-07-12, 17:43
  #8
Medlem
EnManSomHeterOves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jo, man kan blinka också om det inte bäddar för missförstånd. Finns inget bättre än långtradarchaffisar som blinkar höger vänster för att signalera att det är tryggt att köra om.
Eller hur! Jag blinkar ofta höger för att visa att det är säkert att köra om. Vissa fattar, andra fattar inte. Detta samspelet i trafiken är så gott som bortblåst.
Citera
2017-07-12, 17:54
  #9
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnManSomHeterOve
Trevligt att du har en annan upplevelse än jag. Hände mig senast idag. Mitt andra exempel är däremot inte fel. Så har man alltid gjort och så ska man alltid göra. Det blir ingen kaos alls på detta viset. Däremot har du rätt i att trafikskolorna är en bov i detta. De lär inte folk att köra bil på rätt sätt.

Klart att det kan och har orsakat både kaos och olyckor när en bil inte svänger åt det håll som föraren i förväg har angett.

Tycker du verkligen att det är rimligt att trafikskolorna ska lära ut att det är viktigare att tacka sina medtrafikanter än att framföra sitt fordon på ett någorlunda korrekt sätt? (För att blinka åt ett eller till och med åt två olika håll utan att svänga åt varken eller är ju såklart fel.)
Citera
2017-07-12, 17:58
  #10
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jo, man kan blinka också om det inte bäddar för missförstånd. Finns inget bättre än långtradarchaffisar som blinkar höger vänster för att signalera att det är tryggt att köra om.

Andra tänker kanske att det finns inget värre än att frontalkrocka med någon i mötande körfält när man ska köra om en långtradare som av okänd anledning råkat "signalera" att det är fritt fram att köra om.
Citera
2017-07-12, 18:03
  #11
Medlem
EnManSomHeterOves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Klart att det kan och har orsakat både kaos och olyckor när en bil inte svänger åt det håll som föraren i förväg har angett.

Tycker du verkligen att det är rimligt att trafikskolorna ska lära ut att det är viktigare att tacka sina medtrafikanter än att framföra sitt fordon på ett någorlunda korrekt sätt? (För att blinka åt ett eller till och med åt två olika håll utan att svänga åt varken eller är ju såklart fel.)
Alltså, vänster-höger-vänster-blinket sker på 4 sek. Ett blink-blink-blink ger inga tecken att svänga. Det är inte så att det är fem blink vänster, fem blink höger och fem blink vänster. Självfallet är detta "fel" då du inte svänger men jag uppskattar att vi har ett samspel i trafiken. Kan man tacka bakomvarande bil på andra sätt? Tror inte det. Denna variant har fungerat i många år och ingen har tidigare missuppfattat den. Kan nästan lova dig att det inte skett några olyckor på grund av tre (!) blinkningar.

Hade varit trevligt om trafikskolorna lärde ut att framföra fordon på ett korrekt sätt, ja. I trafikskolan lär man sig inget om samspel eller att visa varandra hänsyn. När jag på uppkörningen höll ut för en bil bakom som skulle köra om berättade uppkörningsmannen att det var mycket bra gjort, men att nästan ingen gör så längre då trafikskolan inte lär ut vett och etikett.
Citera
2017-07-12, 18:17
  #12
Medlem
TheRickiestRicks avatar
dubbelpost
__________________
Senast redigerad av TheRickiestRick 2017-07-12 kl. 18:21.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback